رشد استفاده از مصالح بوم آورد و ارگانیک در معماری ساختمان

تحریریه معماری آرل
بر کسی چشم پوشی نشده که معماری طی سال های گذشته، فلَش بَکی به تکینک های ساخت در گذشته داشته است. این را می توان در پروسه ساخت و ساز پروژه های جدید در کشورهای مختلف مشاهده کرد. حتی سال گذشته در مسابقه جایزه معمار 97، پروژه سرپناه اردوگاه بردسیر را داشتیم که در بخش برندگان گروه مسکونی تک واحدی رتبه اول را کسب نمود. شرکت معماری NUDES در تازه ترین پروژه جالب توجه خود، جزئیاتی از طراحی یک مدرسه مقطع راهنمایی را منتشر نمود برای ساخت در کشور مالاوی در نظر گرفته شده است. 

طراحی مدرسه مالاوی بر اساس دو نگرش معماری ارائه شده: شیوه معماری پارامتریک + خصوصیات معماری پایدار بر حسب بومی گرایی. معماری پارامتریک مدرسه مالاوی، ترکیبی منحصربه فرد از کاه و بافت درختان نخل می باشد. این پروژه در پاسخدهی به یک الگوی ماژولار، گسترش تدریجی، و استقرار تکنولوژی پایدار متمرکز است. هسته طراحی مدرسه و کانسپت آن بر اساس مولفه مدولار نردبانی، به شیوه مرحله به مرحله چیده شده تا یک سیستم ساختاری عرصه های عملکردی بیرون و درون ساختمان را شکل دهد. خصلت پایدار و فیلتر کردن دمای هوا در داخل مدرسه، و ایجاد سیرکولاسیون و مسیر حرکت بر روی بام از ویژگی های عملکردی مولفه نردبانی است. 

مولفه نردبان به طور پیوسته در امتداد مسیری قرار دارد که که بیرون و درون ساختمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. زاویه دیوارها توسط الزامات برنامه فیزیکی فضاهای داخلی طراحی شده است. این مدرسه از چند ساختمان تشکیل شده که شامل کاربری هایی همچون: آمفی تئاتر، کارگاه آموزشی و فعالیت های تفریحی است. بافت بیرون و درون دیوارهای مدرسه از کاه و پوشش گیاهی نخل ساخته شده است. گیاه نخل به عنوان متریال بوم آورد سازگاری فوق العاده ای با اقلیم گرم و مرطوب مالاوی دارد. سقف مجموعه شامل حفره هایی است که در راستای مسیر باد طراحی شده تا تهویه ساختمان طبیعی باشد. 

قوس و کاهش ارتفاع در انتهای حجم در هر ساختمان به کاربرای هایی همچون کتابخانه یا محل قرارگیری تخته کلاس می باشد که دارای نور کمتری است. در عوض دیواره های بلند کناری به خوبی نور طبیعی فضا را توسط شیشه های مات با کمی چاشنی خنثی سازی شدت نور به فضا منتقل می کنند. سیستم بلوک های کاهی که با سازه چوبی ساخته شده که به راحتی قابل تعمیر یا تعویض می باشد. دانه های کاه حکم پوسته تنفسی مجموعه بوده و در تعدیل سازه هوا فوق العاده اند.





تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8109.html