انواع اتصالات پنهان در سازه های چوبی

تحریریه معماری آرل
تکنولوژی های دیجیتال در صنعت ساختمان، بخصوص سیستم های محاسباتی کامپیوتری و عددی (CNC)، متودهای طراحی و ساخت سازه های چوبی را تغییر داده اند. سطح بالای دقت این دستگاه های دیجیتال به ما اجازه می دهند تا یک مدل کامل را بدون اتصالات پیچ و پرچ، یا هر گونه اتصالات فلزی بسازیم. نتیجه دستیابی به این تجهیزات، ساختاری بادوام، شکیل و شیوه ساخت راحت آن است که پروژه را سازمان یافته تر می کند. در این مقاله با متخصصان برند  Timber گفتگویی صورت گرفته تا ساختارهای چوبی را به خوبی درک کنیم. در ادامه یک لیست از نکات کلیدی درباره سازه های چوبی تهیه کردیم که هم برای افراد متختصص و افراد عادی مثمر ثمر می باشد.

با 6 عنوان مهم سازه های چوبی همراه باشید...

1.نوعی از چوب را انتخاب کنید که به آسانی مکانیزه شود و مقطع آن به راحتی خود را تشریح کند

برای مکانیزه کردن ساختار چوبی ابتدا باید نوع چوبی که استفاده می کنید را بشناسید و بخش های مختلف آن را به راحتی تشخصی دهید. شناخت موارد فوق به شما کمک می کند تا تغییرات احتمالی در مراحل بعدی را به راحتی تفکیک یا مدیریت کنید. با کمال تعجب بسیاری از معماران، ساختارها را با بخش هایی که وجود ندارد طراحی می کنند. به لطف محاسبات دیجیتال اعداد و بررسی های بدست آمده از بر اساس الزامات سختی و دوام ، فرد طراح را از کابردی نوع چوب در ساختاری که به کار می برد مطلع می سازد. در نتیجه نیاز به تغییرِ سیستمِ اواسط کار از بین می رود. 

2.در مورد خواص انواع چوب مطالعه داشته باشید تا با سیر تغییرات آنها در طول زمان آشنایی داشته باشید

به عنوان مثال شما می توانید خواص کاج مونتری (Monterrey Pine) و کاج اورگان (Oregon Pine) را با مشاهده در فرم های لمینت شده و هارد وود مقایسه کنید. کاج اورگان در برابر رطوبت، موریانه و کپک مقاوم بوده و به راحتی می توان در ساختارهای بیرونی مورد استفاده قرار داد. با این حال استفاده از کاج اورگان به عنوان هارد وود به واسطه تغییرات مداوم خاصیتش به راحتی آسیب پذیر می باشد. از طرف دیگر، کاج مونتری مورد بسیار مناسبی برای استفاده به عنوان هارد وود می باشد.
اگر بودجه لازم را داشتید، توصیه می کنیم که از لمینت های چندلایه استفاده کنید، زیرا از هنگام نصب تا پایان عمرشان ظاهر و باطنی یکپارچه دارند، و فرقی هم نمی کند لمینت شما از کاج مونتری(Monterrey Pine) باشد یا کاج اورگان (Oregon Pine). با این وجود انواع مختلفی از چوب های طبیعی پرداخت شده طبیعی در بازار وجود دارند که دوام و کیفیت بالاتری داشته و می توانند 15 سال عمر کنند.
 

3.موقعیت قرارگیری پروژه و تلورانس رطوبت و انبساط چوب را در نظر بگیرید.

اگر شما چوب خشک را در یک فضای بسته به کار ببرید، صرف نظر از موقعیت قرارگیری پروژه شما، درجه رطوبت در سازه ساخته شده می بایست پایدار بماند. با این حال اگر پروژه شما در ساحل یا مکانی جنگل باشد، ممکن است تحمل چوب را تغییر دهد. مانند کاهش ابعاد ضخامت چوب که مقاومت آن را در برابر تعریق موجود در هوا متفاوت می کند.

4.هر چقدر تکه چوب و ضخامت آن بزرگتر باشد، مقاوت آن در برابر آتش بیشتر است.

در مورد کاربری چوب به عنوان ساختار یک سازه، لمینت ها بیشترین مقاومت را در برابر آتش دارند. حتی بیشتر از فولاد، به گونه ای که فقط لایه رویی آن می سوزد. به عنوان مثال اگر مقاومت چوب R30 باشد (R30 به مفهوم این است که ساختار تا 30 دقیقه می تواند عملکرد خود را در هنگام آتش سوزی حفظ کند) و ابعاد سازه قطعه چوب 150 در 42 میلی متر در نظر گرفته شود، می توانید با افزایش مقطعی چوب به اندازه 7/0 میلیمتر مقاومت آن در برابر آتش را 1 دقیقه افزایش دهید. در واقع با اضافه کردن 7/0 میلی متر به ضخامت چوب، مقاومت آن را 1 دقیقه بیشتر کرده اید. به عنوان مثال برای دستیابی مقاومت R30 به R60، باید ضخامت چوب را تا 2.1 سانتی متر افزایش دهید.

5.عملکرد و زیبایی مفاصل و اتصالت مخفی

همراه با کارهای سنتی که توسط فلز بر روی چوب انجام می شده، مجموعه ای از اتصلاتی پنهان وجود دارد که قابلیت اتصال چوب به چوب، و چوب به بتن را با پیچ، مهره و سایر قطعات امکان پذیر می کند. برش چوب توسط دستگاه CNC، دقت کار را بالا برده و هزینه پِرتی چوب را کاهش می دهد. به طور کلی ساختارهای مورد نظرمان را می توان به راحتی با نرم افزار Cadwork طراحی کنیم که با نرم افزارهای Revit و سایر دستگاه های CNC سازگار است.

در ادامه برخی از ترکیبات و اتصالات را مشاهده می نمایید:

اتصال کام و زبانه

ساخته شده با یک پایه به شکل ذوزنقه ای که همیشه یک انتهای آن پهن تر از طرف دیگر است.

اتصال نر و مادگی

برشی دقیق بین دو قطعه که اجازه می دهد دو چوب را به یکدیگر میخ کنید. این اتصال توسط بدنه چوب صورت میگیرد.

اتصالات پنهان فلزی

این اتصالات قابلیت وصل شدن چوب با متریال هایی مانند بتن را امکان پذیر می کند.

6.طراحی هدایت شده توسط قوانین شفاف به کاهش هزینه های پروژه کمک می کند.

طراحی  توسط اصوصل ذهنی یکی از بنیادی ترین اصل های طراحی است. اگر این قواعد ناقص یا نامعلوم باشند، ممکن است شما را با هنجارهای بزرگی مواجه کنند. لذا دانستن قوانین اجرایی در هر منطقه، شهر یا کشور ضروری است و شما را با موانع موجود آشنا می کند. آگاهی از قوانین بنیادی، اطمینان از صحیح بودن کار شما را تضمین می کند.
به عنوان مثال Eurocode 5 تمام جنبه های طراحی و ساخت سازه های چوبی را پوشش می دهد و راهنمای بسیار خوبی برای این گونه پروژه ها محسوب می شود.

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8103.html