کلیسای مدرنی که فقط عروسی برگزار می کند

تحریریه معماری آرل
درخشان، منحنی، پر زرق و برق، نور، و رنگ سپید از مبانی طراحی سالن عروسی مدرن محسوب می شوند. رنگ سپید منعکس کننده کانسپت شادی، خوشبختی و طراوت نو زندگی است که بیانگر امیدها و رویاها محسوب می شود.  کلیسای قبلی Aile-Blanche به برگزاری مراسم های عروسی در شهر "هیمه‌جی" ژاپن اختصاص یافته بود. ساختمان جدید به واسطه برنامه فیزیکی و فرم سیال خود، تعریف جدیدی از طراحی سالن عروسی در بطن یک کلیسای مذهبی را به نمایش گذاشته شد. 

وقتی به این کلیسا می نگریم، بیشتر با یک طراحی سالن عروسی طرفیم تا فضایی مذهبی برای برگزاری مراسم های رسمی. به عنوان نویسنده اثر، نمی توانیم تمام جوانب یک کلیسا را در این اثر مشاهده کنم. چون کلیسا همانطور که به برگزاری مراسم های عروسی اختصاص یافته، فضایی برای مراسم ختم و یادمان گذشتگان هم محسوب می شود. در صورتی که طراحی این سالن به طور اختصاصی به برگزاری مراسم عروسی اختصاص یافته، و فقط ماهیت دکوراسیون کلیسا در آن نهفته است. 

دیوارهای شیشه ای بلند با تاثیرپذیری از پلان منحنی، تصویری انعطاف پذیر از  کلیسا را به نمایش گذاشته اند. فضایی ابری شکل که نور طبیعی را از همه جهات در بر میگیرد و سیر حرکتی دیوار شیشه ای را به دیواری سفید در جایگاه اصلی کلیسا هدایت می نماید. سالن کلیسا به باغ و دیوار سبز باز می شود. اگر بخواهیم با مفاهیم طراحی پروژه صادق باشیم، این فضا را باید مینیمال بنامیم. کلیسا با سقفی یکپارچه، سفید و بدون هیچ گونه سازه سنگین ساخته شده ، و کل سقف سالن توسط چند ستون ساده پشتیبانی می شود که قطر بالای ستون ها بیشتر شده است.

پلان کلیسا با تلفیق دایره هایی به قطر 5 متر ادغام گردیده که در برخی فاصله 5 متر و در نقاطی دیگر 6 متر  بوده تا فرمی موجی شکلی در دیوارها به وجود آورد. اتصال خطوط دوار به حوضچه آب، پایه و اساس خلق یک شکل اغذاق آمیز را به نمایش گذاشته اند که از انعکاس ساختمان کلیسا در آب ایجاد شده و ساختمان کلیسا را در آب شناور نشان می دهد. انعکاس در آب یک ترفند قدیمی است که در گسترش بصری زیباسازی فضا به کار می رود. این حس شناور به سبک تر شدن بصری ساختمان و رشد کانسپت رویایی عملکرد ساختمان کمک زیادی می کند.

با وجود اینکه مذهب رسمی کشور ژاپن شینتو است، خلق فضایی با محور مذهب مسیحیت برای برگزاری مراسم های عروسی با شیوه های مدرن معماری، نگرشی والا محسوب می شود. معماران ژاپنی پروژه با تاثیرپذیری از نام کلیسا (قدم زدن در راهروی سرنوشت) اصول طراحی خود را به شیوه ای مینیمال بیان کردند. کلیسای لوستر ابری بر روی سطحی نورانی طراحی شده که در امتداد یک قوس مینیمالیستی برای گروه همسرایان امتداد یافته است. تمام تجهیزات فنی و تاسیسات در کف ساختمان تعبیه شده اند تا تداخلی در سقف سبک و طراحی زیبای آن ایجاد نکنند. نورپردازی در کف و کنار ستون ها قرار گرفته که به سقف می تابند، و تهویه از طریق شکاف های بین بین شیشه های کِرو صورت میگیرد. 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8100.html