معماری مرکز فرهنگی Shui سنت ها و تاریخچه بومی را بازتاب می کند

تحریریه معماری آرل

این مرکز فرهنگی که در منطقه Guizhou قرار گرفته است، دروازه ای است به منطقه Sandu County ، که سرزمین Shuiها ، یکی از اقلیت های قومی در کشور چین، می باشد. علیرغم تعداد کم این قومیت اما این افراد کماکان زبان خاص خود را حفظ کرده اند و همینطور سیستم نشانه ای خاصی که منحصر به آنهاست. این مرکز فرهنگی هنری تماما یادآور سنت ها و تاریخچه دیرین این مردم است و معماران سعی داشته اند باورهای کهن Shui را به طراحی تبدیل کنند. این امر با استفاده از بام های پیش آمده، بهره گیری از برنز، استفاده از سکوهای سنگی و خلق مجدد یک فضای مقدس تحقق یافته است.

این سایت که مساحتی حدود 13800 مترمربع را پوشش می دهد، به واسطه چرخش مسیر رودخانه به وجود آمده و بنابراین از سه طرف محصور به آب می باشد. در طرف دیگر که جبهه غربی است، یک استخر مستطیلی شکل در قسمت ورودی به استقبال بازدیدکنندگان می رود. Shui به معنای آب است و به همین دلیل است که این المان هم برای سایت و هم برای پروژه بسیار حائز اهمیت می باشد.

در قسمت شمالی منظر آبی این سایت، برج Yulong قرار دارد که یک طبل برنزی بر بالای آن استقرار یافته است. این طبل که با برنز قالب گیری شده، یک المان آیینی در فرهنگ Shui بوده و منبع الهام معماران در استفاده از ورق های برنز پانچ خورده برای پوشش بنا بوده است. به واسطه اسیدیته کیفیت هوای محلی این منطقه صفحات برنز به سادگی در معرض تغییر رنگ و خوردگی قرار می گیرند. از آنجا که بافت خاص برنز در این پروژه معنای خاصی داشته است، معماران از 12 فرآیند ترکیبی استفاده کرده اند تا مشکل خوردگی را برطرف کنند و بنا برای زمان طولانی تری در برابر نور خورشید بدرخشد.

نقشی که در صفحات برنزی استفاده شده است باعث سبک تر شدن آنها شده ( یک پوسته نازک که با ساختار سنگین بتنی بنا ایجاد کنتراست می کند) و باعث می شود نور را بشکند و یک اثر دراماتیک در داخل فضا به وجود آورد. این کار نه تنها از جنبه هنری اثر، با ارزش است بلکه میزان زیاد فضاهای خالی در صفحات برنز از معایب تکنولوژیکی بر روی بافت کلی صفحه نیز جلوگیری می کند.

بتن با نقش چوب مزین شده که برای این کار از صفحات چوب کاج استفاده شده است. چوب کاج یکی از رایج ترین متریال هایی است که در منطقه Sandu یافت می شود و سازه بتنی مدرن این بنا بعلاوه معماری سنتی چوبی این منطقه را این چنین انعکاس می دهد.
به واسطه کمبود منابع و متخصصان محلی در معماری بتنی، معماران یک ماتریس فرآیند محور برای تولید کلیه قطعات بتنی فراهم کردند که مشکلات ساخت قطعات بتنی برای قسمت های بزرگ را کاهش می دهد.

بنای مرکز فرهنگی شامل سه بخش اصلی می شود که تمام عملکردهای یک مرکز توریستی فرهنگی را ترکیب می کند.

  • اولین بخش یک فضای آیینی است که با کنج های تیز و استفاده از رنگ های قوی و فضای باریک سعی در ایجاد یک تاثیر عمیق در اولین برخورد بازدیدکنندگان با این بنا دارد.
  • بخش دوم نیز کماکان بام نوک تیز خود را حفظ کرده اما از بازدیدکنندگان در فضایی کمتر دراماتیک، استقبال می کند که به عنوان نمایشگاه های فرهنگی و سالن پذیرش عمل می کند.
  • بخش سوم سه طبقه دارد. در طبقه اول از بام شیب دار خبری نیست چرا که فضایی بیشتر شبیه به فضاهای متداول عصر حاضر به نمایش گذاشته شود که شامل سه عملکرد اصلی می باشد: مرکز بازدیدکنندگان و خدمات، کافه تریا، سرویس های بهداشتی، مراکز تجاری و در طبقه بالا فضاهای اداری در نظر گرفته شده است. در طبقه سوم مجموعه کوچکی از کتاب های Shui به نمایش گذاشته شده است.

این پروژه ماحصل مجموعه مطالعات شرکت West-line و رویکرد این شرکت به طراحی بوده است. مرکز فرهنگی Shui با فرم خاص و متفاوت خود به عنوان یک نقطه دیدنی متناسب عصر حاضر عمل می کند که وابستگی خود به فرهنگ بومی و معماری سنتی را حفظ کرده است. مرکز فرهنگی Shui استفاده از متریال ها و فرم های خاص را در نظر داشته اما در عین حال به خلق مجدد یک فضای مقدس پرداخته است که می تواند بازدیدکنندگان را در یک سفر افسانه ای در جهان باستانی آیین Shui غرق کند.

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer.com


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8052.html