تغییر کاربری اصطبل به یک دفتر کار !

تحریریه معماری آرل

استودیوی معماری "Farris"، اصطبل کوچکی را، که بخشی از مجموعه‌ی مزرعه‌ای با چندین ساختمان بوده است، به یک فضای اداری که دارای اتاق ملاقات، کتابخانه، میزهای اداری و محل استراحت و مطالعه می باشد، تبدیل کرده است.

مالک این مزرعه خواستار یک دفتر کار بوده که از بنای خانه شخصی او جدا بوده تا بتواند زمانی که در خانه است، به دفتر کار خود دسترسی داشته باشد. او تصمیم گرفته بود برای این کار از اصطبل، که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، به عنوان دفتر کار خانگی خود استفاده کند.

اصطبل اصلی، که ساخت آن به اوایل دهه‌ی 1900 باز می‌گردد، از چند فضا کوچک در دو طبقه تشکیل شده بود. معماران در این پروژه بازسازی با افزایش درک از فرم کلی بنا، درصدد تغییر کاربری این فضای پراکنده برآمده برآمدند. بدین ترتیب، معماران، با تخریب اتاق‌ها و طبقه‌ی اول، فضای اصطبل را به‌طور کامل خالی کردند. آنها، در داخل این اصطبل، که نمای خارجی آن از آجر تشکیل شده بود، فضایی بتنی بوجود آوردند. یک فضای جعبه ای مانند جدید با فضایی آرام و به دور از هیاهو طراحی شد و در داخل حجم اصلی بنا جای گرفت. همچنین، این سیستم "جعبه‌های در هم فرو رفته"، این امکان را فراهم می‌کند که راندمان انرژی بهبود یافته و از هرگونه واکنش شیمیایی با سولفات ها در سطح زمین و دیوارهای مزرعه‌ی اصلی جلوگیری شود.

به منظور پاسخگویی به نیاز‌های عملکردی مطرح شده از سوی کارفرما، معماران تصمیم گرفتند تا مبلمان فضا را به صورت انحصاری و مخصوص برای این فضا طراحی کنند به گونه ای که بتواند فضا را تقسیم بندی کند بدون اینکه مانعی در برابر دید باشد و یا اینکه ادراک ازحجم کلی را تغییر دهد.

مبلمان ذکر شده به صورت یک آبجکت منحصر به فرد از الوارهای چوبی چند لایه ساخته شده است و فضای اتاق را به یک دفتر بسیار کاربردی تبدیل کرده است. این الوارها در نهایت یک نیم طبقه را شکل داده و یک فضای کار مشترک با دو میز اداری به وجود آورده اند. قسمت فضای تشکیل جلسات، در زیر این آبجکت قرار گرفته است که دید به منظره بیرون نیز دارد. این الوارهای چوبی قابلیت تبدیل شدن، به کتابخانه، قفسه‌های کتاب، فضای خالی برای ذخیره‌سازی، استراحت و مطالعه را دارا هستند. این الوارها به طرز خاصی روی هم قرار گرفته‌اند تا فاصله‌ی آن‌ها از هم به شکلی باشد که بتوان به راحتی از آن‌ها به عنوان یک راه پله، برای بالا رفتن و رسیدن به میز کار استفاده کرد.

این آبجکت ساخته شده از الوارهای چوب قابل جمع کردن نیز می باشد و بنابراین می توان فضای بنا را آزاد کرد وبه این ترتیب طرح فضا برای استفاده از آبجکت های دیگر و استفاده از فضای داخلی انعطاف پذیر خواهد بود.
نمای اصلی بنا نیز ترمیم شده و بازشوهای جدیدی نیز با توجه به نیازهای عملکردی بنا به آن اضافه شده است. پنجره های اضافه شده و نورگیر کاملا از نور طبیعی بهره می گیرند.  همچنین یک درب بزرگ کشویی تمام شیشه فضای داخلی را رو به فضای بیرون می گشاید.

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer.com


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8014.html