طراحی پلازا پارک Chaoyang، رویکردی کلاسیک در معماری باغ های چینی

تحریریه معماری آرل

پلازا پارک "Chaoyang"، با داشتن موقعیت و عملکردی، مشابه "سنترال پارک منهتن" در آمریکا، بر خلاف بناهای جعبه ای مانند که تنها فضای پارک و محیط شهری را از هم جدا می کنند، درحقیقت موجب گسترش طبیعت اطراف شده است. ساخت این مجموعه تجاری، موجب توسعه فضای پارک به داخل شهر شده است و خط آسمان مصنوعی خشن این منطقه تجاری در مرکز شهر را نرم تر می کند. فرم این بنا با الهام از منظره یک لنداسکیپ در دوردست طراحی شده که رویکردی کلاسیک در معماری باغ های چینی بوده است یعنی رویکردی که به تلفیق طبعیت و معماری در هم می انجامد.

ساختمان‌های نامتقارن اداری دو قلو، واقع در ضلع شمالی سایت پروژه، بر روی دریاچه پارک جانمایی شده اند و مانند دو قله کوه می باشند که از داخل آب بیرون زده است. آتریوم شفاف و روشن بنا با یک سازه شیشه ای در سقف مانند طنابی عمل می کند که گویی این دو برج را به سمت یکدیگر می‌کشد.

ساختمان‌های تجاری کوچک مقیاس و کم ارتفاع تر، طوری ساخته شده‌اند که مانند صخره‌های کوهستانی که سال هاست در معرض فرسایش هستند به نظر می رسند. محل ساخت این بناها نیز، تصادفی به‌نظر می‌رسد، اما وجود روابط استراتژیک بین هر دو بنا، موجب شکل گرفتن یک فضای سازمان یافته اما در هیبت یک باغ شهری روباز شده است. این جانمایی مکانی را در اختیار افراد قرار می دهد که در عین زندگی در میانه شهر، در طبیعت یکدیگر را ملاقات کنند.

دو آپارتمان چند طبقه‌ی "آرمانی"، واقع در جنوب غربی این پارک، با استفاده از بالکن های بزرگ، دنباله رو کانسپت زندگی در فضای باز بوده و برای هر واحد مسکونی امکان قرارگیری هرچه بیشتر در معرض نور آفتاب را فراهم کرده است و در نهایت موجب احساس نزدیکی خاصی به طبیعت شده است.

بستر کلی این مجموعه، بوسیله‌ی سطوح صاف و منحنی سیاه و سفید شکل گرفته است که این سطوح، باعث بوجود آمدن فضایی آرام و اسرارآمیز شده‌اند. طرح انعکاس دهنده احساس و زیبایی یک نقاشی سنتی چینی با مرکب می باشد و منجر به ایجاد یک پناهگاه آرام  در دل فضای شلوغ شهری شده است. فضای سبزی که خود را در میان این بناها با آنها درآمیخته است شامل درختان کاج، بامبو، صخره‌ها، حوضچه ها و تمام عناصر یک منظر سنتی شرقی می باشد که نشان‌دهنده‌ی ارتباط عمیق‌تر میان هنر معماری و فضای کلاسیک است.

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer.com


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8007.html