طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی + پلان

تحریریه معماری آرل

این پروژه دگرگونی یک فضای تجاری موجود به کلینیک فیزیوتراپی است. با توجه ضوابط طراحی کلینیک و پلان فیزیوتراپی، تغییر کاربری پروژه فوق نیاز به استفاده از رنگ،متریال های متفاوت و شفاف نسبت به کابری قبلی پروژه بود. همچنین بخش اعظمی از کلینیک توسط ستون های بتنی مقاوم سازی شده تا تغییرات پلان و سیرکولاسیون از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

ساختمان کلینیک فیزیوتراپی توسط ستون های بتنی تقویت شده و از سه طبقه تشکیل شده است. طبقه همکف و دو نیم طبقه که حداقل 50 درصد از سطح ساختمان را اشغال کرده اند. با دخالت طراحان در طراحی پوسته، نمای ساختمان به جهت ایجاد فضای محصور توسط شیشه مات پوشیده شده است. البته حدود 70 درصد نور روز به فضا نفوذ می کند. لذا معماران برای جذاسازی فضاها و عرصه های مختلف کلینیک از پارتیشن سبک بهره بردند تا میزان خنثی شدن نور طبیعی به حداقل برسد.

پارتیشن های پلی کربنات ضخیم 4 سانتی متری با پروفیل های آلومینیومی U شکل در طبقات تعبیه شدند تا حریم خصوصی مناسبی به آپشن قابلیت کنترل نویز و صدای مزاحم برای بیماران و مراجعه کنندگان ایجاد گردد. حتی در برخی موارد ارتفاع دیوارهای پارتیشن نزدیک به 2 متر می باشد. ماهیت کلی فضا بسیار صلح آمیز و آرامش بخش است. رنگ سفید در تمام پروژه چشم نوازی کرده و انتخاب مناسبی برای یک کلینیک فیزیوتراپی می باشد. 

پلان فیزیوتراپی با توجه به تجهیزات و عملکرد سنگین یا سبک بودن دستگاه ها در فضا تعبیه شده اند. به عنوان مثال بیمارانی که از شرایط آسیب بیشتری رنج می برند، تجهیزات حیاتی تر را در طبقه پایین در عرصه های خصوصی تر قرار داده اند. اما فضاهایی که به حرکت درمانی یا درمان بیماران سالم تر اختصاص یافته به طبقات بالاتر انتقال یافته اند. تجهیزات فیزیوتراپی کلینیک بر اساس بهترین استانداردهای مد نظر کارفرما انتخاب شده اند. 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7971.html