ویلا خانوادگی با تمرکز بر حریم خصوصی و فضای سبز

تحریریه معماری آرل
بانکوک شهری بسیار شلوغ و پر رفت آمد است، تا جایی که این شلوغی بیش از حد باعث آزار و اذیت ساکنینش می شود. بدیهی است خانواده ساکن این خانه هم از جمله این افراد بوده اند. همچنین زندگی پدرپزرگ و مادربزرگ با خانواده باعث شده بود هر یک از افراد خانواده، نیازمند حریم شخصی یا جمعی بیشتری باشند، که این امر پیدا کردن خانه ای مناسب در مرکز شهر را دشوار کرده بود. از این رو حومه شهر بهترین مکان برای ساخت این خانه بود. 

با گسترش زیر ساخت های بانکوک، محله ای مسکونی در یکی از مناطق کشاورزی اطراف بانکوک پدید آمد. بهترین مکان برای ساخت یک خانه بزرگ خانوادگی با فضایی خوب برای کاشت گل و گیاه و سبزی کاری در حیاط خلوت! دقیقا چیزی که این خانواده پر جمعیت به دنبالش بود.

این خانه دارای 6 اتاق خواب به همراه حمام و دستشویی مجزا می باشد. از همین جمله می توان فهمید طراح برای خصوصی سازی فضا اهمیت خاصی قائل بوده است. علاوه بر توجه به فضای شخصی افراد، حیاط بهترین گزینه به منظور ایجاد ارتباط  بین فضای خصوصی و عمومی بود. همچنین یکی از رکن های اصلی معمار در طراحی هم حیاط بوده است.

در مجموع 3 حیاط وجود دارد. حیاط اصلی که با متراژی بزرگ در مرکز خانه قرار گرفته شده که دارای درخت و استخری زیباست. محل قرار گیری حیاط در وسط خانه به گونه ای بوده، که تاثیر فراوانی روی سیرکولاسیون و گردش فعالیت افراد خانواده در طول روز و شب گذاشته است. این حیاط باعث جداسازی و اتصال فعالیت ها به صورت همزمان می شود.

در نهایت دو حیاط کوچکتر با سبزه و گل هایی زیبا مزین شده اند. این حیاط ها بین اتاق خواب ها قرار گرفته اند که به عنوان شکافی برای تنظیم حریم خصوصی عمل می کنند. در عین حال می توانند به عنوان منطقه ای مشترک برای اتاق های شمالی و جنوبی استفاده شوند.
تحریریه معماری آرل
مترجم:دانیال کبیری
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7962.html