طراحی فروشگاه نایک نیویورک و گذر از مرزهای شفاف گرایی

تحریریه معماری آرل
طراحی داخلی و نمای فروشگاه نایک که در خیابان پنجم نیویورک واقع شده، و شاید نزدیک ترین تصویر به یک معبد مطعلق به عصر دیجیتال باشد. با یک زیربنای عظیم 68 هزار متر مربعی و نمای شیشه ای تار، خود را به عنوان یک کالبد برونگرا نشان می دهد و در اطراف آسمان خراش بلند خود هرکز یک ساختمان کوتوله محسوب نمی شود. در داخل یم دستگاه صنعتی تولیدی از سقف آویزان است که برای تولید عطر به تهویه محیط کمک می کند.

هیچ روایت یا سناریو از آن معبد قدیمی نایک وجود ندارد، اما جلوه طراحی فروشگاه بر این ایده نهفته که آسمان بر روی زمین نشسته است. (در واقع یک روایت خیالی برای به نمایش گذاشتن گستردگی، عظمت و شفافیت در ساختمانی مکعبی در محله پنجم نیویورک). ساختمانی شش طبقه ای که توسط نایک به عنوان یکی از فروشگاه های تجاری مهم این کمپانی در نظر گرفته شده، و با همکاری گروه راکوِل، CallisonRTKL و مهندسی مشاور Heintges طراحی و اجرا شده است.

سه طبقه اول فروشگاه بین سه بخش پوشاک مردان، زنان و کودکان تقسیم شده است. همه عرصه ها و دکورها در یک فضای شبکه ای سازماندهی شده و به کارکنان اجازه می دهد تا بتوانند دکورها را یک شبه جابجا کنند. سیستم مدولار به طور عمده برای فروشگاه های تجاری استاندارد می باشد (در صورتی که مفهوم طراحی و بودجه بیشتر از مواقع عادی باشد). حتی یک طبقه به آزمایشگاه کفش های کتانی اسنیکرز اختصاص یافته تا مشتریانی مدل مد نظر خود را جهت تغییرات کلی سفارش دهند. 

اما در جایی که کالبد فضا یک نسخه معمولی از فروشگاه تجاری به نظر می آید، "فروشگاه خانه ابداعات " مرزهای این برند را گسترش می دهد و شما را به کارخانه ای با رنگ و بو عطر گالری هنری دعوت می نماید. کانترهای شمارنده به جای قرار گرفتن در گوشه ای از فروشگاه، به بخش مرکزی کارکنان اختصاص یافته تا مسافت بین طبقه ها باعث گردش مشتریان در گوشه هر طبقه نباشد. شما در هیچ از طبقات محافظ یا تگ ضدسرقت مشاهده نمی کنید، چون در این فروشگاه اعتماد یک مفهوم رادیکال است.


تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7953.html