7 پروژه مطرود به عنوان خانه اپرای سیدنی

تحریریه معماری آرل
خانه اپرای سیدنی جزء شناخته شده ترین نمادهای معماری در سراسر جهان به شمار می رود که توسط یورن اوتزان طراحی شده است. سالن اپرای سیدنی بین رقابت بین 222 مدل در سال 1956 به عنوان طرح برتر انتخاب شد. از زمان افتتاح این پروژه در سال 1973، ساختمان جاه طلبی های زیرساخت های استرالیا را به نمایش گذاشته است، که این مورد در ماه سپتامبر به نقطه عطف دیگری تاکید داشت: تبدیل کامل مجموعه به کربن خنثی.
تاریخچه پشت خانه اپرای سیدنی و خلق آن به اندازه تاریخچه معماری غنی و با ارزش است. در سال 1956 دولت تازه تاسیس ولز جنوبی یک رقابت برای طراحی دو سالن کنسرت و اپرا را در دستورکار قرار داد. مسئولان شهر قصد داشتند با این کار سیدنی را به عنوان یک شهر بزرگ و نوگرا به دنیا معرفی کنند. تا اینکه یورن اوتزان، معمار دانمارکی با استفاده از یک طرح هیجان انگیز و چند اسکیس ساده برنده این رقابت شد.

اما از آن 221 پروژه ای که رد شدند چه خبر؟ تلاش برای حدس زدن به آنچه که در گذشته اتفاق افتاده، همه را به این بخش رساند که آن طرح ها چطور بوده اند. لذا در این مطلب 7 پروژه برتر و جالب توجهی که امکان داشت در سال 1956 به عنوان برنده انتخاب شوند را معرفی کردیم. 7 پروژه زیر دارای خصلت بصری ضعیف تری نسبت به طرح یورن اوتزان داشتند، اما نمی توان از جسارت طراحی شان در آن دوره گذر کرد.

1.Philadelphia Collaborative Group

رتبه دوم مسابقه طراحی خانه اپرای سیدنی به یک گروه 7 نفره از فیلادلفیا اختصاص یافت. کانسپت طراحی این گروه هم مانند طرح برنده بر اساس شکل صدف دریایی الهام گرفته شده بود. در این پروژه تمام ساختارهای بتنی از آخرین تکنولوژی های مربوط به آن زمان بهره می برد. 

2.Paul Boissevain and Barbara Osmond

داروان با مقیاس انسانی و فرمت تفرجگاهی پروژه تحت تاثیر قرار گرفته بودند. طراحی جعبه مانند و تاکید بر سیرکولاسیون پیاده روی بر روی سایت و کنار ساختمان نتوانست نظر داوران را جلب کند. با این حال دیدگاه بوسیویان و اُزماند پنجاه سال بعد در خانه اپرای اسلو نروژ به وحله اجرا رسید. 

3.Sir Eugene Goossens

گازنس نه تنها یکی از اعضای ارکستر سمفونی سیدنی بود، بلکه مدیر کنسواتور موسیقی ایالت متحده در NSW به شمار می رفت. طرح او با توجه به تفاوت هایی که با دیگران داشت، یکی از زیباترین پروژه ها به شمار می رفت.

4.Peter Kollar and Balthazar Korab


پناهندگان رژیم کمونیست در مجارستان خود را به بالاترین رتبه در یکی از مهم ترین رقابت های طراحی رساندند. طرح پیتر کولر و بالتازار کوراب جالب توجه بود. در هر حال دوران بسیار ماهرانه در مورد این پروژه نظر دادند.

5.S.W. Milburn and Partners


میلبورن و داو فضای تفرجگاه در طرحشان را زیر ساختمان بنا کردند، و محض اطمینان یک هِلی پد (فضای نشستن بالگرد) را روی سقف تعبیه نمودند تا در مواقع ضرورت رهبر ارکستر از این طریق رفت و آمد کند. 

6.Vine and Vine


شرکت انگلیسی Vine and Vine s خانه اپرا را توسط یک رستوارن بین دو سالن کنسرت قرار داده بودند. مانند بسیار از رقبای خود، گروه طراحی Vine تدارک فضاهای بخصوص برای درگیری عموم با محیط بیرون را فراهم کرده بود.  

7.Kelly and Gruzen


این طرح مشارکتی سعی داشت تا ساختمان را با توجه به حیاط غرق شده اش به نمایش بگذارد. نمی توان از جسارت پروژه گذر کرد، اما شباهت کار به سبک ساختمان های لاس وگاس نتوانست تیم طراحی آمریکایی را در رتبه ای بهتر از این قرار دهد.   

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7933.html