طراحی مدرسه رنگارنگ برای کودکان پناهجو

تحریریه معماری آرل
فضاهای آموزشی مانند قدرتی نیرومند می تواند بر آموزش و پرورش کودکان تغییر و تأثیر ایجاد کرده و در نتیجه سبب ایجاد زندگی بهتر برای کودکانی که شانس کمتری داشته اند شود. مدرسه می تواند، یک تجربه منحصر به فرد شگفت انگیز و عاطفی برای کودکان ایجاد کند که تمامی این موارد در بازسازی این مدرسه با توجه به نیازها، تمایلات و ارگونومی کودک رعایت شده علاوه بر اینکه تلاش نموده تا کودکان اعتماد به نفس بیشتر و خشونت کمتری را تجربه نمایند .
کتابخانه ای با شکل خانه و رنگ آمیزی رنگارنگ،یکی از فضاهای دلنشین و مورد علاقه برای کودکان بازیگوش این مدرسه است که توسط تیمی از معماران محلی طراحی شده است.مدرسه Hayarden برای500 کودک 5 تا 16 سال که عمدتا در محله Hatikva تل آویو(محله طبقه کارگر پناهجویان آفریقایی که جمعیت آن رو به افزایش است) طراحی شده است.معماران این پروژه با تخصص بر طراحی فضاهای آموزشی،مدرسه ای دو طبقه اما با بودجه محدود برای حمایت از کودکان بازسازی شده است تا کودکان مهاجر بتوانند به صورت رایگان به مدرسه بروند.
تخصص معماران پروژه به خوبی قابل مشاهده است،آن ها توانسته اند با اضافه کردن ساده ترین و ارزان ترین وسایل فضاهایی عمومی،لابی و راهرو را دکور کرده اند.برای این کودکان یک زمین بازی و باغ نیز طراحی و تعبیه شده است.مجموعه ای از میزها،نیمکت ها با احجام هندسی بلوکی در راهرو ها نیز اضافه شده است و دانش آموزان می توانند برای مطالعه،بازی به صورت گروهی یا فردی از آن ها استفاده نمایند.
پس از بازسازی سعی شده تا  یک محیط یادگیری سرگرم کننده با احساس معاصر ایجاد کند که راه های مختلفی برای یادگیری از طریق بازی ارائه می دهد. به علاوه لابی به مناطق مختلف مطالعه تقسیم شده و چهار خانه چوبی مختلف در اشکال مختلف هندسی و رنگارنگ اجازه می دهد که کودکان با ایجاد فضایی برای نشستن به مطالعه و بازی در گروه های کودکانه و یا به صورت شخصی و با حفظ حریم خصوصی بپردازند.
استفاده از فرم خانه به دلیل ایجاد احساس تعلق و احساس خانه در مدرسه تکرار شده و استفاده از رنگ های به کار رفته به دلیل تمرکز قوی بر رنگ های پرچم های مختلف از کشورهای مبدأ دانش آموزان طراحی شده است که استفاده از رنگ ها در سراسر راهرو نیز تکرار می شود.
طراحان در طراحی این مدرسه از نظر مربیان بهره گرفته و چشم انداز های آینده آموزشی کودکان را مد نظر قرار داده اند ضمن اینکه محیط آموزشی را از باب زیبایی شناسی و احترام به کودکان مورد توجه قرار داده، به خصوص در ناحیه اقتصادی نامطلوب، سعی نموده تا کودکان در مدرسه که دومین خانه آنان محسوب می شود گوشه ای امن و صمیمی احساس کنند و از این طریق از معماری و طراحی درست فضا به عنوان ابزاری برای تغییرات اجتماعی استفاده نمایند.


تحریریه معماری آرل
منبع:dezeen.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7930.html