طراحی آشپزخانه فراتر از یک فضای معمولی

 
تحریریه معماری آرل

تا چند سال پیش، آشپزخانه ها فضای مجزایی برای آماده سازی غذا بوده اند اما امروزه ، این فضا نقش متفاوتی را در طراحی خانه ایفا می‌کنند. امروز طرح آشپزخانه های اوپن، که غالبا با ترکیب با اتاق غذاخوری یا اتاق نشیمن همراه می باشند، به محلی برای دورهمی افراد خانواده تبدیل شده است. حتی در بیشتر خانه‌ها، آشپزخانه‌ها، نقطه ی مشترک زندگی افراد خانواده با یکدیگر می باشد. این قسمت از فضای خانه که دارای عملکرد چندگانه است، معماران را برای طراحی فضایی که در عین حال متناسب با خانه باشد، به چالش می‌کشد.
آیا زمانی که، موضوع برسر طراحی و رنگ باشد، هماهنگی و یکپارچگی مسئله‌ی مهمی است؟ هیچکسی دوست ندارد که، نما‌های آشپزخانه‌اش، ظاهر و رنگی ناهماهنگ با یکدیگر داشته باشد. همیشه این خواسته وجود دارد که مواد و نما‌های به کار رفته علیرغم موارد استفاده‌شان، شبیه‌هم باشند، که این امر،در طراحی آشپزخانه‌ ها و اتاق نشیمن، که دارای نمای یکسان و سبکی هدفمند هستند، بسیار مهم است.


برای مشخص کردن طراحی آشپزخانه‌تان، بهتر است ابتدا از انتخاب کانتر آشپزخانه شروع کنیم. به مانند شکل طراحی "بارها"، کانترهای آشپزخانه نیز، به لطف روند پیشرفت طراحی فضای باز اتاق‌های نشیمن، به مرکز آشپزخانه منتقل شده‌اند. نحوه‌ی ترکیب این نوع طراحی کانتر با نماهای جلویی آشپزخانه، کمدها و کابینت‌ها، رنگ پانل‌های آشپزخانه، قفسه‌ها و همینطور کف آشپزخانه نیز، بسیار مهم است.

زمانیکه، نوبت به طراحی کانتر می‌رسد، ظاهر و حس خلاقانه و خاص آن، بیش از همه چیز مورد توجه است. کمپانی"EGGER"، تولید کننده ی پانل های طرح چوب، متناسب با آخرین روش‌های طراحی آشپزخانه و دکورهای کانتر است. بافت عمیق این پانل‌ها که همراه با گره‌ها و ترک‌های چوب نیز می باشد، به مانند تولیدات پانل طرح سنگ و سرامیک، به سختی از نوع متریال واقعی آن، قابل تشخیص است. تمام بافت‌های استفاده شده برای سطح این روکش‌ها طوری انتخاب شده اند که احساس واقعی بودن را، منتقل کنند. در مورد استفاده از روکش‌های چوبی، بافت این روکش‌ها نیز با شکل دکور هماهنگ است. این روکش‌ها علاوه بر اینکه ظاهر و حس واقعی چوب را حفظ می‌کنند، بلکه دارای مقاومت بیشتر، شفافیت رنگ بیشتر و مقرون به صرفه تر از چوب واقعی یا ورقه‌های نازک چوبی هستند. همچنین می‌توان با چسباندن نوار روی لبه‌ی خارجی این روکش‌ها، فضای خالی بین آنها را پر کرد.


پانل‌های استفاده شده در فضای بین کابینت ها نیز در یک طرح مدرن نقشی مهم ایفا می کنند. درست مثل کانترها و تمام محصولات مورد استفاده در طراحی آشپزخانه ها، متریال مورد استفاده برای این بخش نیز می بایست دارای مقاومت بالایی بوده و به راحتی تمیز شود تا آشپزخانه‌ برای مدت طولانی تری زیبا بمانند. وقتی کار به انتخاب رنگ می‌رسد جای هیچ بحثی باقی نمی‌ماند، زیرا به لطف مجموعه‌ی متریال های هماهنگ تولید شده توسط کمپانی"EGGER"، کلیه متریال های موردنیاز از قبیل فوم، لمینت و یا تخته‌های چندلایه، همگی دارای ظاهر و بافت یکسان می باشند.


در صورتی که بخواهیم نماهای خارجی آشپزخانه، هم رنگ با کانتر و پنل ها باشد یا مانند نمونه زیر دارای رنگ‌های متضاد باشند، باز هم به راحتی می‌توان از تولیدات کمپانی "EGGER" استفاده کرد.


برای دستیابی به یک طراحی چشم نواز می توانید از دیوارپوش هایی با متریال مشابه برخی از کابینت های آشپزخانه استفاده کنید. که در نمونه زیر هر دو از مرمر انتخاب شده اند. یک کف پوش مناسب،می تواند  طرح کلی کار را تکمیل کند.  برای طراحی کفپوش می توانید از متریالی متناسب با کانتر استفاده کنید خواه این متریال چوب باشد، خواه سنگ و یا حتی اگر یک افکت کاشی گونه موردنظر باشد.


شما می توانید با استفاده از طرح های انتخابی متفاوت خود، چه براساس نماهای هماهنگ باشد و چه براساس ایجاد کنتراست، بهترین آشپزخانه ها را طراحی کنید.

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7891.html