درک مفهوم بدن انسان : طراحی صندلی برای افراد مختلف در اشکال و ابعاد گوناگون

تحریریه معماری آرل

این یک حقیقت اثبات شده است که مبنای یک طراحی خوب افراد و نیازهای واقعی آنها می باشد. شما به عنوان یک معمار، برای ارائه راهکار صحیح جهت پاسخ دهی به الزاماتی که در هر پروژه مطرح است، آیا به اندازه کافی دقیق عمل می کنید؟

"هرمن میلر" یک نمونه بارز این مفهوم است. این کمپانی آمریکایی تولید تجهیزات و مبلمان برای دفاتر اداری و خانگی، که توسط "درک ژان دی پیری" در سال 1905 تأسیس شده است، جهت تولید محصولات خود، تحقیقات گسترده ای را در رابطه با درک آناتومی بدن انسان و نحوه رفتار او در فضاهایی که روزانه از آنها استفاده می کند، انجام داده  است. این تحقیقات که با تست های کاربری مختلف و بررسی های چندمنظوره همراه است، منجر به تولید مبلمان ها و اثاثیه متعددی شده است که امروزه توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
ما این فرصت را داشتیم، که برای درک چگونگی پیشبرد این مطالعات، که در طول چندین دهه در حال انجام بوده، از دفتر مرکزی این کمپانی در "زیلاند میشیگان" بازدید کنیم.

تحقیقات، آزمایش و بررسی های چندمنظوره

کمپانی "هرمن میلر" هر بیست ثانیه یک صندلی تولید می کند. چگونه این کمپانی می تواند هزاران نیاز مختلف کاربران خود را مدیریت کند؟ این روند تولید پرسرعت تنها می تواند ماحصل مطالعات طولانی و دقیق و انجام تحقیقات گسترده پیرامون ساختار بدن انسان باشد.
طبق گفته های "گری اسمیت"، معاونت اجرایی بخش طراحی تولید و تحقیقات شرکت "هرمن میلر"، زمانی که مؤسسه ی تحقیقات "هرمن میلر" که ابتدا توسط "باب پراپست" رهبری می شد، تأسیسشد، این کمپانی تحقیقات زیادی در دهه ی 1960 انجام داده است. از سال های ابتدایی تأسیس، این مؤسسه در مقیاسی جهانی، نگرشی که در آن به مشکلات خارج از صنعت مبلمان سازی می پردازد را رواج داده و درصدد کشف راه حل هایی برای این مسائل برآمده است.

با این حال، این بررسی های عمومی و کمی از طریق آزمایشات عملکردی بر روی کاربران متفاوت در نهایت بررسی شده و نتیجه بررسی متخصصان در زمینه های مختلف با داده های کیفی بیشتر نیز مکمل این اطلاعات خواهد بود.
برای مثال، برخی از تست ها میزان سطح آسایش یک فرد در زمان نشستن را اندازه گیری می کند، درحالی که برخی دیگر از آزمایشات حتی به بررسی متغیرهای متابولیک، از جمله ضربان قلب، سرعت تنفس و میزان خروجی CO2، پرداخته و کارایی صندلی های مختلف را با توجه به سلامت کاربر می سنجند. نتیجه تمام این فرآیندها به تولید کنندگان این اجازه را می دهد تا کانسپت طراحی را تعریف کرده و کیفیت تولیدات خود را بهبود ببخشند.

"گری اسمیت"، معاون بخش طراحی و تولید، می گوید: ما با متخصصان ارگونومی کار می کنیم، افرادی که تمام عمرشان را صرف مطالعه ی، نه تنها ابعاد بدن انسان و تفاوت های آن ها با هم کرده اند، بلکه نحوه ی حرکت بدن افراد را مورد مطالعه قرار داده اند. این افراد، ساختار بدن، استخوان ها، ماهیچه ها و راحت ترین روش حرکت برای بدن را بررسی کرده اند. همچنین ما، با متخصصان رنگ و متریال متعدد همکاری می کنیم که این افراد ما را در امر پیدا کردن روش های هوشمندانه و پاسخ به نیازها و ذائقه های مختلف و درحال تغییر یاری می دهند. ما به دنبال برترین خلاقیتها و استعدادها در سراسر جهان هستیم که در ساخت و طراحی در پروژه های خاص به ما ملحق شوند.

فراتر از آسایش، به دنبال رفاه

امروزه، انسان ها، در طول روز و شب، زمان زیادی را در حالت نشسته سپری می کنند. چه در هنگام کار یا سایر مواقع، مقدار زمان عدم فعالیت جسمانی، بر زندگی ما چیره شده است و کمپانی "هرمن میلر" از این واقعیت، نه به عنوان یک معضل، بلکه به عنوان یک فرصت، استفاده کرده است.
برای افرادی که به طور فزاینده توسط تکنولوژی کامپیوتری اغوا می شوند و حالت نشسته و بدون تحرکی که پیامد آن است، راهکارهایی برای نوعی از نشستن که برای قلب مفید باشد می تواند خطر بیماریهای قلبی را کمتر کرده و در نهایت منجر به بهبود سلامت افراد شود.

بنابراین، فقط بحث راحتی صندلی در میان نیست. صندلی های راحت و زیبایی برای انتخاب وجود دارد اما کمپانی های تولید کننده، اثراتی که این صندلی ها برروی افرادی که ساعت ها در طول روز، برروی آن ها می نشینند را بررسی نمی کنند. تحقیقات انجام شده برروی این زمینه، به صندلی های کمپانی "هرمن میلر" این اجازه را می دهد که به طور غریزی با بدن و حرکات آن، به ویژه با ستون فقرات بدن، مطابقت داشته باشند و همچنین فرد را قادر می سازد تا بدون هیچ مشکل و یا تلاش بیش از اندازه ای، به طور آزادانه در تمام جهات حرکت کند.

"اسمیت" خاطرنشان می شود: نکته ی جالب این است که در طی هزاران سال، بدن ما تغییر چندانی نکرده است. برخی از پارامترهای طراحی، مانند اولویت بندی برای استفاده از رنگ های خاص، خیلی سریع تغییر می کند در حالیکه سرعت تغییر فاکتورهای دیگر مانند طبیعت خانه های ما یا معماری و ساختار مصنوع اطراف ما، متوسط است. با این حال، برخی از پارامترها، مانند ماهیت بدن انسان، تقریبا به هیچ عنوان تغییری نمی کنند.

 
 

آنتروپرومتری: مطالعه ی ظرفیت های بدن انسان

آنتروپرومتری یکی از مطالعات اساسی است که توسط کمپانی، ترویج و توسعه داده شده است و تاکید ویژه ای بر تنوع ابعاد بدن انسان های مختلف در سراسر جهان دارد. در طی سالیان زیاد، دقت این مطالعات افزایش یافته است. به عنوان مثال می توان به تکنولوژی  استفاده از اسکن سه بعدی اشاره کرد.
افراد با ابعاد و فرم های مختلف بدن، خود را با کلیت اشیا و لوازم مختلفی که در طول روز با آن مواجه می شوند وفق می دهند.
ارتفاع میزهای کابینت، لامپ داخل ماشینها، عرض صندلی های هواپیما، ارتفاع پله های راه پله ها یا طول دستگیره های راه پله ها، تمام این ها معمولا نسبت به سایز متوسط بدن انسان ها طراحی شده اند. به این ترتیب زمانی که یک محصول برای برآورده کردن نیاز افراد با سایز "متوسط" طراحی می شود، خروجی طراحی نیز "متوسط" خواهد بود.

به واسطه ی این مطالعات، طراحان می توانند درصد خاصی از جمعیت را با توجه به ابعاد و الزامات سایزهای بدنشان شناسایی و گروه بندیکنند. بدین ترتیب طراحان به صورت موثری به نیاز درصد بالایی از کاربران با بهره گیری از رویکرد انعطاف پذیری بالا و قابلیت تغییر پاسخ داده و امکان کنترل و تغییر توسط کاربر را فراهم می آورند.
در نظر گرفتن این سه فاکتور الزامی است حتی زمانیکه طراحی برای درصد بالایی از جمعیت کارایی داشته باشد.به طور مثال، توزیع خاص وزن در یک فرد باعث می شود که درک وی از راحتی در  برخی از حالت های مشخص و متداول مورد استفاده در نشستن، کاملا متفاوت باشد. حالت نشستنی که برای یک فرد حس خوبی دارد ممکن است برای فرد دیگر راحت نباشد.

 

 

بدن انسان و ارتباط آن ها با فضای کاری: بررسی فضای اداری

کمپانی "هرمن میلر" نه تنها، مطالعه برروی انسان را برای تولید مبلمان های منفرد ترویج داده بلکه از  این مطالعات به عنوان بخش اساسی مجموعه ای از سیستم های یکپارچه برای پیکربندی فضاهای قابل سکونت، به ویژه دفاتر کار، استفاده کرده است. "باب پراپست" در کتاب خود به نام "دفاتر کار: مکانی برای تغییر"، که در اصل در سال 1968 منتشر شده است، استراتژی هایی را برای برنامه ریزی های موثر و تعریف فضاهای کاری از طریق تحلیل رفتار انسان،ارائه کرده که امروزه نیز همچنان کاربرد دارد.

طرح ریزی برای یک دفتر کار نیازمند مجموعه ای گسترده از مهارت ها می باشد. طرح ریزی کاری عبث است مگر اینکه منجر به ساختاری آگاهانه ای براساس درک این متغیرهای کلیدی شود: هدف از سازماندهی کردن؛ حمایت از عملکرد فردی؛ نقش طرح ریزی مکان و هنر " از پیش بازی کردن".

 

این چهار عامل در ارتباط مستقیم با افرادی است که روزانه در فضای کاری خود زندگی  می کنند. برای مثال، هنر از پیش بازی کردن، برای شبیه سازی و مدل سازی پیکربندی های فضایی مختلف استفاده می شود تا کارایی استفاده این فضا در آینده را بسنجد، "باب پراپست" استفاده مشترک از نرم افزارهای کامپیوتری و مدل های مقیاسی را پیشنهاد داده که امکان تحلیل کلی فضا و امکان بررسی دقیق بخش های خاص را برای مطالعات دقیق تر فراهم می آورد.

تجزیه تحلیل انجام شده در طول سال های نخستین- با حمایت تیمی متشکل از روانشناسان، ریاضیدانان، انسان شناسان و دیگر متخصصان مربوطه-  شامل جنبه هایی مانند فضای بسته و دسترسی، حریم خصوصی و امنیت، ترافیک و فضای اجتماعی، تماما براساس تجربه واقعی کاربر بوده است.  نتیجه " سیستم فعال دفاتر کار" در نسخه اول و دوم آن بوده است که اکنون با امکانات نوین نسخه جدید خود به نام " دفاتر کاری موفق" تکمیل شده است.

 

سازگاری، انعطاف پذیری و امکان کنترل برای کاربر ... همه این موارد با استفاده از یک " ستون فقرات " قدرتمند

به جای "ارائه یک نوع فرمول مشابه برای همه افراد" که یکی از بزرگترین نقدهای باب پراست به دفاتر سنتی کار در قرن بیستم می باشد، مبلمان و ترکیب های فضایی که انعطاف پذیر و قابل تغییر و کنترل باشند می توانند پاسخ های خاص ومناسب به طیف وسیعی از افراد با ابعاد مختلف بدن و جهت کاربری های متفاوت بدهند.

 

تحقیق و بررسی جامع، انجام آزمایشات و بهره گیری از اطلاعات متخصصان مربوطه، برای دستیابی به این اهداف ضروری است. اما در همه ی آن ها یک "ستون فقرات"  قدرتمند وجود دارد که این صندلی ها را سازگار و قوی ساخته و ویژگی های اصلی آن را حفظ می کند، اگرچه در عین حال این صندلی ها می توانند به روش های مختلف توسط کاربران مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

توجه به بازخوردها برای این کار الزامی بوده وکار ما را به عنوان طراح آسان می کند. برای همین، ضروری است که به ابتدا بازگردیم و در راستای طراحی مبلمان " افراد" را نقطه شروع قرار دهیم.

 

تحریریه معماری آرل
منبع: Understanding The Human Body


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7881.html