ساختمان اداری PSP/استودیو معماری الگو

تحریریه معماری آرل
ساختمان اداری-تحقیقیاتی پردازش سامانه های پایدار با فعالیت در زمینه الکترونیک و با هدف گسترش بخش پژوهشی خود ، با مساحت 2050 متر مربع به ارتفاع 4طبقه  (3طبقه روی زمین)  در قطعه زمینی به مساحت 1720مترمربع در پارک فناوری پردیس قراردارد. فعالیتهای ساختمان شامل سه بخش مدیریت ، پژوهش و خدماتی است که از این میان بخش پژوهش با حدود 500 متر مربع زیر بنا بزرگترین و مهمترین بخش ساختمان است.

با مطالعه عملکردهای برنامه و سطوح مربوطه میتوان ساختمان را به دو بخش اصلی تفکیک نمود.
- بخش پژوهش(تحقیقاتی)
- بخش پشتیبانی(مدیریتی)
بخش پژوهش فضایی است پویا و روشن که بستر را برای فعالیت تحقیقاتی مهندسان فراهم میکندو بخش پشتیبانی که شامل فعلیتهای مدیریتی و اداری است، در جهت ساماندهی و حمایت بخش پژوهش عمل میکند.

ایده طراحی:


ایده طراحی ساختمان بر اساس دو مهفوم دانش و بستر رشد آن شکل گرفته است. یک مکعب مستطییل تیره به ابعاد14×22×22 متر به عنوان بستر، (پشتیبانی) در نظر گرفته شده که در اثر برش موربی که به بدنه آن وارد شده ، حجم شفاف و سیال دانش(تحقیقات) همچون هسته ای درخشان از دل آن  بیرون می آید. در اثر این دگردیسی ساختمان به دو نیم تقسیم میشود و حیاتی مسقف به عرض 10 متر در میانه شکل میگیرد ، حیاط میانی از شرق و غرب محدود به 2 بال ساختمانی و از شمال و جنوب به سطوح شیشه ای حجم تیره ختم میشود و ارتفاع آن از سطح زیر زمین تا بام مکعب تیره ادامه دارد(4طبقه) که بستر آن لایه نازک آب است.

در این فضا سه دسته عنصر ارتباطی (پل) وجود دارد که هر کدام دید و منظر متفاتی را ایجاد میکنند و بگونه ای در فضای حیاط شناور هستند:
دسته اول پله ای تراز طبقه هستند که ارتباط میان بخشهای اداری و پژوهشی را فراهم می کنند.
دسته دوم پلهای طراز نیم طبقه هستند که فضایی برای استراحت کارمندان و ارتباطی برای بخشهای خدماتی هستند که بدین ترتیب ارتباط محل مکث و خدمات از مسیر عبور و مرور اداری تفکیک میشود.

عنصر سوم این فضا پلی مورب به عرض 5 متر است که از بیرون ساختمان  با عبور از سطح برش خورده مکعب تیره و از میان حیاط خود را به پل ارتباطی طراز همکف میرساند ، که در بیرون ساختمان ، پل ورودی و در داخل لابی مجموعه را تشکیل میدهد.
طراحی داخلی با رویکرد استفاده از مصالح اصلی سازه و معماری صورت گرفته و نقش اصلی در ایجاد کیفیت فضایی به عهده عناصر طبیعی مانند، نور و فضای سبز است.













تحریریه معماری آرل
منبع: استودیو معماری الگو

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7863.html