جدیدترین طراحی برج های شنزن در روزهای پرکار نورمن فاستر

تحریریه معماری آرل
نورمن فاستر و تیم معماری او در یک ماه گذشته، کانسپت های متنوعی از پروژه های بزرگ اعم از آسمان خراش و برج های چندعملکردی را ارائه کردند. طراحی دو برج با ارتفاع متغیر برای بانک بازرگانی شنزن چین شباهت عجیبی به سازه های ماسونی غول پیکر در سبک و سیاق ساده تری را به نمایش می گذارد. انگار با ساختمانی طرفیم که خطوط اوریگامی در یک سازه مرتفع جای داده، اما در طراحی فرم ساختمان از اشکال ساده تری استفاده شده است. به طور کلی کانسپت جدید فاستر برای برج های اداری شنزن تلاش کرده تا بخشی از هویت معماری خود را به واسطه عملکرد صحیح در سیرکولاسیون و اهمیت پتانسیل اقتصادی شهر شنزن پیوند بزند.

طراحی برج 350 متری با ویژگی های معماری هایتِک (که سبک معماری نورمن فاستر در بیشتر پروژه های او محسوب می شود) قابلیت پوشش بیش از 13 هزار کارمند را داراست. در حالی خواهر کوچکتر، یک ساختمان 180 متری است که از هتل لوکس، خورده فروشی، دفاتر اداری مخلوط و فضاهای فرهنگی همچون سالن اجتماعات و همایش بهره برده است. یکی از شاخصه های برج اداری پشتیبانی کف طبقات بدون ستون می باشد که توسط سازه های جانبی آفست شده در جناحین برج پشتیبانی می شود. 

طراحی نمای شیشه ای برای به منظور پرهیز از اضافه کاری و خلق پوسته ای عملگردگرا می باشد. به همین دلیل فضاهای باز و گسترده ای در طبقات مهیا شده و کاربران با متراژ بیشتر و بازتری برای مدیریت کارهای خود روبرو هستند. به عنوان بخشی از مجتمع یک پلازای سبز در پایین برج طراحی شده که برج را به خلیج بارانداز شنزن متصل می کند و شامل عرصه های عمومی همچون واحد های تجاری و رستوارن می باشد. در صورتی که ضلع شمالی ساختمان به متروی عمومی متصل شده است.

اما طبقه ای لژ سلطنتی در آن واقع شده فضایی مختص کارمندان ساختمان است که شامل عرصه های گالری هنری، امکانات ورزشی و سالن فیتنس می باشد. 4 طبقه بالای ساختمان را به آتریوم مرتفع چهارجانبه اختصاص یافته که محدوده ای برای استفاده از رویدادها روزمره همچون جلسات و ناهارخوری می باشد و منظره چشم نوازی از خلیج شنزن را به نمایش می گذارد. هچنین محور ساختمان شرقی-غربی است تا از میزان تابش مستقیم نور خورشید کاهش دهد. ستون های کناری برج غیر از سازه اصلی نگهدارنده طبقات، به عنوان بخشی از محور شمالی-جنوبی ساختمان برای مهار نور شدید خورشید در شنزن محسوب می شوند. 

با این حال ویژگی هایتک ساختمان در جذب منابع طبیعی و کیفیت بالای متریال ساختمان می تواند این پروژه را به یکی از سازه های پیشرفته کشور چین بلد سازد. بیش از 70 درصد آب باران که بر روی سطوح ساختمان ریخته شده توسط طراحی و سیستم رمپ بام و نما ذخیره شده و طی فرایند تصویه مورد استفاده دوباره کاربران برج قرار میگیرد. نمای شیشه ای ساختمان از متریال های و تجهیزات خشک کننده پیشرفته ای است که رطوبت و لکه های ساختمان را دفع کرده و به طور عمده شستشوی نما را به حداقل می رساند. فرم و خطوط نمای ساختمان یکی از عواملی است که در سیستم های هوشمند جذب آب باران تاثیر می گذارند. در کل این پروژه هم امضای ویژه سبک شرکت فاستر+همکاران را به عاریه گرفته است. 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7819.html