مهدکودک کوچک در قلب مرکز خرید

تحریریه معماری آرل
"اتاق نشیمن" یک مهدکودک کوچک با کاربری مراقب روزانه فرزندان می باشد که بر روی تعامل بین والدین و فرزندان تمرکز کرده است. محدوده ای که والدین وقت خود را با فرزندان خود در یک کارگاه آموزشی و فضای رویدادی می گذرانند. انعطاف پذیری فضا، تحرک و حفظ حریم خصوصی از ملاحظات کلیدی ادغام و عرصه بندی فضاهای پروژه به شمار رفته که در ادغام با فضاهایی همچون حیاط، کتابخانه، منطقه والدین و سرویس قرار گرفته اند.

این باغ کودک کنجکاو در یک جنگل ساختگی مسطح قرار گرفته و توسط درختان سه بعدی فانتزی احاطه شده است. این فضا به واسطه نور پس زمینه ای که پت سایه بان و طراحی سقف قرار گرفته و حس یک جنگل امن و دوست داشتنی را متناسب با سن کودکان ارائه می دهد. کف فضای جنگل کودکان یک ترکیب ساده و هوشمندانه بین نشیمن، شیب جنگل خیالی و کتابخانه مهد می باشد. یکی از دلایلی که طراحان یک منطقه باز و گسترده با قابلیت چند عملکردی را برای فضا در نظر گرفتند، پوشش فعالیت های پر تحرک مانند یوگای والدین و فرزندان، کارگاه های هنری و ماکت سازی، نمایش فیلم و مستند و ... بوده است.

طراحی، مقیاس و جزئیات مهدکودک مراقبت از کودکان "اتاق نشیمن" بر روی ارگونومی، ایمنی فضای کودک و سهولت نظارت بزرگسالان بر کودکان الویت بندی شده است. کانسپت جنگل محصور شده به صورت یک خط بصری در سراسر برنامه فیزیکی و جزئیات طراحی لحاظ گردیده است. بافت چوب یک متریال ایمن و انعطاف پذیر برای تماس کودکان با فضا به شمار می رود و به واسطه ترکیب با رنگ های شاد و جسورانه از کنتراست قابل توجهی برخوردار می باشد. وقتی به برش طرح برگ ها بر روی سقف، و خانه های کوچک در دو ضلع کتابخانه و اتاق کودکان مواجه می شویم، به نظر درون یک جنگل انتزاعی در سایز میکرو قرار گرفتیم که از دید کودکان فضایی سرگرم کننده به شمار می رود.

مهدکودک "اتاق نشیمن" در آستانه یک مرکز خرید قرار دارد که مانند یک فضای الحاقی از کاربری های دیگر ساختمان جدا گردیده است. مسئول، متخصص، انبار، فضای انتظار و سرویس بهداشتی جزء عرصه های این مکان آموزشی است. جایگاه والدین یک قفسه مجزا با امکاناتی نظیر مبلمان و شارژر موبایل است تا بتوانند با مدیریت برخی کارهای روزانه خود، بر فرزندان هم نظارت داشته باشند. طراحی مهدکودک در یک مرکز خرید بزرگ می تواند یک ضرورت  به حساب آمده، و مکانی برای نگهداری و نظارت بر فرزندان مراجعین و فروشندگان مجموعه باشد. 














تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7812.html