طراحی ویلا مُشا/شرکت معماری فضای خاص

تحریریه معماری آرل
موضوع پروژه طراحی دو ویلا برای دو دوست در سایتی به مساحت حدود 2000 مترمربع و شیب حدود 40% است. مهم ترین نکته در آغاز طراحی مربوط به لکه گذاری بناها در سایت به گونه ای بود که دو ویلا کمترین تداخل حرکتی و بصری و بیشترین بهره گیری از منظر را داشته باشند.  بر این اساس سایت پروژه به سه قسمت تقسیم شد و فضای میانی به عنوان فضای مشترک بین دو ویلا انتخاب شد.

استخر آب را به عنوان عنصری ارزشمند در فضای میانی قرار داده و پله هایی در دو طرف آن به عنوان ستون فقرات طراحی و مرزهای دو ویلا در نظر گرفته شد. این پله ها پایین ترین تراز سایت را به بالاترین تراز وصل می کنند و در ترکیب با انرژی سایت ، سکو های مختلفی به دست می دهد و امکان ایجاد تنوعی از فضاهای بسته ، باز و نیمه باز و زون های خصوصی و عمومی را به وجود می آورد که فضاهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این توجه ویژه به سایت فرصتی برای همزیستی ، هم نشینی و همسایگی دو ویلا را فراهم کرده است.

دو بلوک ویلا در دو طرف ، پله ها و استخر را در اغوش می گیرند به طوری که فضاهای عمومی بلوک ها رو به حیاط مشترک است و فضاهای خصوصی رو به منظر جنوبی سایت. بر اساس این زون بندی طبقات هر بلوک و فضاهای داخلی آن ها شکل می گیرد. پله های سایت در هر طبقه توقف دارد و ما را به حیاط هایی در مقابل بازشو های ویلاها هدایت می کند.

شیب زیاد فرصتی برای ایجاد جریان آب در سایت بود و با جوی هایی که در اطراف استخر طراحی شد، آب باران در طول سایت حرکت می کند و به برکه ای در پایین ترین تراز می ریزد.
استفاده از بازشو های بزرگ و قرارگیری شیب سقف ها در جهات مختلف پاسخی برای محدودیت های اقلیمی پروژه بود.

شرکت معماری فضای خاص
موقعیت پروژه: ایران، مُشا
معماران مسئول: مجتبی تسلط، حسین نمازی
تیم طراحی: مهیار تسلط، نسترن حسنی، میلاد سرحدی، حامد سرحدی، مرضیه مهرانفر
متراژ پروژه: 1100 متر مربع
مهندس سازه: ابراهیم طاهری
مدیر اجرایی: محمد تسلط
















تحریریه معماری آرل
منبع: شرکت معماری فضای خاص

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7791.html