معماران و آیپد پرو جدید : آیا باید بخرید؟


تحریریه معماری آرل

آیا تبلت‌ها  می‌توانند به معماران کمک کنند تا طراحی‌های خود را بهتر تصور کرده و آن‌ها را به اجرا در بیاورند؟ اگر شما فردی دیرباور هستید، در این مورد تنها نیستید. معماران تا اندازه‌ای از اینکه آیا یک طرح مفهومی می‌تواند بر روی یک iPad ایجاد شود یا نه، هنوز مطمئن نیستند. با گذشت زمان و گذر از بدیع بودن واقعیت مجازی، اکنون پرسیدن این سؤال ارزشش را دارد که آیا واقعیت افزوده‌ی قابل حمل، گامی رو به جلو است که بهترین‌های فناوری سنتی و دیجیتالی معماری را با یکدیگر ادغام می‌کند یا نه. بنابراین علیرغم سودمندی آن‌ها به عنوان صفحه‌های نمایش سبک و باز، تبلت‌ها  چه چیزی را می‌توانند به معماران عرضه کنند؟

آیپد یک شروع دوباره بی پایان است که از  خواسته‌های خلاقانه مردم درخواست کرد تا به شیوه‌ای طراحی یا ترسیم کنند که مناسب عصر کنونی باشد. تا سال 2015، با ظهور قلم اپل، کاربران محصولات این کمپانی می‌توانستند از یک قلم نسل سوم استفاده کنند، اما کاربرد عملی و یا مفید در طراحی معماری به علت عدم دقت کافی و ناراحتی استفاده از این ابزار، ناامیدکننده بود. درنتیجه، هیچ موج عظیم صنعتی در اتخاذ و یا تقاضا برای آیپدهای جدید از سوی معماران وجود نداشت.

با نگاه به آینده در سال 2018، هشت سال پس از اولین رونمایی از آیپد. توانایی‌های سخت‌افزاری افزایش یافتند و ادغام ARKit مجذوبیت این ابزار را در پیش معماران بالا برد، و نرم‌افزار آن نیز همگام با این وسیله، تکامل یافت که در نهایت سودمندی iPad را همچون محصول TracePro از Morpholio نشان داد.

توسعه‌دهندگان برنامه TracePro، در کنار سایر برنامه‌ها همچون ProCreate و Shapr3D، امیدوار هستند تا ایده‌آل‌ترین راه را برای ایجاد شیوه‌ای که احساس کامپیوتری بودن را به طور کامل ایجاد نکند، تحت کنترل درآورند. چالش موجود، اتخاذ فناوری‌های شناخته‌شده (حتی آن‌هایی که دارای هزاران سال پیشینه هستند) و قرار دادن آن‌ها در دنیای دیجیتال است. Morpholio خود را به عنوان پیشگامانی می‌پندارد که چگونگی بهره بردن از قدرت AR در معماری را ارائه می‌کنند و مارک کولینز، شریک Morpholio می‌گوید که: "ما تلاش داریم تا به ترکیبی کامل از بهترین چیزهایی دست یابیم که به مدت صدها سال است به آن‌ها تکیه کرده‌ایم و آنچه که بعدها به همراه این ابزار ارائه خواهد شد"


ما برنامه‌های معماری بسیاری را پوشش داده‌ایم که نوید دستیابی به موفقیت را برای معماران می‌دهد، اما این ادعاها بدون مثال‌های متقاعدکننده از چگونگی اتخاذ برنامه‌ها و فناوری‌های جدید توسط معماران برای دستیابی به نتایج مفید، انجام یافته‌اند. اگر به اینستاگرام نگاهی بیاندازید می‌توانید نمونه‌های جالبی را مشاهده کنید که طراحان چگونه از iPad های جدید (و به‌ویژه محصولات Morpholio) بهره می‌برند تا تصاویر مفید و جذابی را به وجود بیاورند.

علاوه بر مثال‌هایی در خصوص آنچه که مردم در حال خلق آن‌ها هستند، دلایل بسیاری وجود دارد که در حال حاضر در نظر می‌گیرند که تبلت‌ها  به عنوان یک ابزار کاملاً یکپارچه در جریان کاری معماری، دارای آینده امیدوارکننده‌ای هستند.
همان‌گونه که TracePro کار بدیعی برای خلق معماری در iPad انجام داده است، با این ویژگی‌های مربوط به iPad تقویت شده است: قابلیت حمل و سرعت، قلم جدید و رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار ARKit که از یک دوربین قدرتمند بهره می‌برد. قالب بزرگ‌تر برای iPad (مدل 9/12 اینچی)، به وزن 630 گرم (39/1 پوند)، بسیار قدرتمندتر از MacBook است. تراشه بیونیک قدرتمند A12X اجازه محاسبات سخت را می‌دهد و تجربه‌ی بی‌نقصی را هنگام کار با مدل‌های سه‌بعدی و ترسیم، عرضه می‌کند. برای اطمینان از نامحسوس بودن عملیات قلم، iPad در هر ثانیه 240 سیگنال را دریافت می‌کند و تجربه‌ی ترسیم بسیار روانی را ارائه می‌کند.

در میان توانایی‌های متعدد (همچون Smart Fill و Instant Scale) در اینجا به سه ویژگی راحت و چشمگیر از TracePro محصول Morpholio اشاره می‌کنیم:



Perspective Finder (چشم‌انداز یاب)
با استفاده از دوربین، این ویژگی (Perspective Finder)، مقیاس واقعی از شبکه مجازی با نقاط محو حقیقی برای آنچه که iPad می‌بیند، به شما ارائه می‌کند. تفسیر بلافاصله از فضاهای موجود با راهنمایی‌های روی صفحه، طرح‌های دقیق، سریع و شلوغی را ایجاد می‌کند (اهمیت ندارد که مهارت ترسیم شما در چه سطحی است).

Stencils (شابلون)
این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا با کتابخانه‌ای از یادداشت‌ها، ترتیبات و ترسیمات کار کرده و آن‌ها را تکثیر کنید. مفهوم یک شابلون چیز جدیدی نیست، اما این ویژگی نشان می‌دهد که چگونه یک فناوری اساسی در معماری کنونی (که برای اتوماسیون در ترسیم مجاز می‌باشد) دارای جایگاهی در دنیای دیجیتال است. شابلون دیجیتال، چیزی متفاوت از یک بلوک معمولی در اتوکد است، اما یکی از مواردی است که باید برای درک بهتر، آن را احساس کنید. تشابه مابین خودکار بر روی کاغذ و شابلون بر روی iPad به طور خاصی آشکار می‌شود، به‌طوری‌که ضربه‌ها و فشارهای متفاوتی را برای پر کردن شابلون، انجام می‌دهید.





با این ویژگی می‌توانید مدل سه‌بعدی را به Morpholio ببرید و بر روی آن ترسیم کنید درحالی‌که همچنان مدل را مشاهده می‌کنید و آن را به عنوان یک جسم سه‌بعدی ترسیم می‌کنید نه به عنوان فقط یک تصویر تخت. این کار به وسیله یک فرمت جدید توسط Apple ممکن شده است: USDZ. این فرمت اولیه AR برای TracePro ساخته شده است و برای کار با مدل‌ها توسط نرم‌افزارهای متفاوت ممکن می‌باشد. زمانی که با جریان‌های کاری سه‌بعدی سر و کار داریم، سازگاری این فایل شاید معمول‌ترین بلوک باشد و USDZ یک راه کارآمد و آسان برای ارسال و دریافت مدل‌های سه‌بعدی ارائه می‌کند. نیازی به ارسال و دریافت کتابخانه‌های حجیم نیست؛ فرمت فایل USDZ شامل شکل هندسی، مقیاس، بافت‌ها و رنگ‌های مدل است (مواردی که به صورت ضروری برای واقعی کردن تصاویر مورد نیاز هستند). برای آن‌هایی که هنوز آماده تغییر دادن فرمت فایل‌های خود نیستند، TracePro فایل‌های OBJ را نیز قبول می‌کند.


آن‌هایی که ریسک iPad و TracePro از Morpholio را قبول می‌کنند، باید مبلغ اضافی 288 دلار را نیز برای آنچه که خود اپل آن را “iPad Essentials” می‌نامد، بپردازند. به منظور بهره‌برداری کامل از iPad به عنوان یک صفحه طراحی، گزینه دیگری ندارید: شما به نسل دوم از قلم‌ها نیاز خواهید داشت. همین داستان برای زمانی که بخواهید بر ویژگی قابل حمل بودن تأکید کنید، وجود دارد؛ در این حالت Keyboar Folio ضروری خواهد بود. کیبورد احساس فراوانی به آدم می‌دهد، تایپ سریع را ممکن می‌سازد و به‌سرعت با iPad جفت می‌شود. این کیبورد زمانی که به صورت مغناطیسی به پشت وسیله متصل می‌گردد، آماده کار می‌شود. کل این برپایی (نه به طور کامل) همانند یک لپ‌تاپ کار می‌کند.
iPad و برنامه‌هایی که تسهیل می‌کند، جاده‌ای را برای پیشرفت آینده طراحی و نمایش عرضه می‌کند و TracePro به تنهایی چیزی نیست که باعث گرایش معماران به iPad شود. اپل با در نظر گرفتن این امر اظهار می‌کند که در معنای وسیع‌تری بر روی نیازهای خلاقان و طراحان تمرکز داشته که بدین معنی است که شرکت‌هایی همچون Autodesk و Adobe بر روی نسخه‌های بهینه شده‌ای از iPad برای نرم‌افزارهای خود کار می‌کنند.


این مجموعه قدرتمند از ابزار دارای امکان به وجود آوردن یک جریان کاری متفاوت، بهینه‌تر، سیار و تخیلی را دارا می‌باشد. اگر این کار بگیرد، این مجموعه جدید از برنامه‌ها، فرایند طراحی را با وجود هوشمندی و نرمی و تجربی، آسان‌تر خواهد کرد. ازآنجایی‌که معماران اغلب به فناوری‌های جدید روی می‌آورند، تصور آینده‌ای از شرکت‌های معماری با دسکتاپ‌ها، کتاب‌های طراحی و ... تبلت‌ها  دور از ذهن نیست.










تحریریه معماری آرل
نویسنده : سارا منصوری
منبع : archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7787.html