خانه ای کوچک برای خانواده ای بزرگ

تحریریه معماری آرل
پروژه "خانه کوچک برای خانواده بزرگ" تلاشی برای رفع چالش های طراحی خانه با شرایط متعددی است که می بایست پاسخگوی کارفرمای یک مادر و دختر باشد. خانه بر روی قطعه زمین کوچکی قرار دارد که از دهه 50 میلادی بدون استفاده مانده بود و دارای محوطه ای زراعی می باشد. 

در خانه قدیمی یک خانواده با 8 فرزند زندگی می کردند که به خودی خود شروع به تشریح شرایط طراحی خانه جدید را کرده و ما را از نیازهای بنای جدید آگاه می سازد. لذا معمار مجبور بود تا فضایی برای تجدید دیدار تعداد زیادی از ساکنین خانه را در نظر بگیرد. از سوی دیگر موقعیت ساختمان در شب، دسترسی دیگر را از طریق سایت می طلبید. رشد فرمالیته ناشی از انعکاس مفهوم خانه، و اینکه چطور محوطه و خانه ی توانند متعلق به یک ساختار واحد و مجزا باشند، در صورتی امکان پذیر بود برنامه های نیاز به فضاهای محصور و فضاهای آزاد حل و فصل شود.

در طراحی جدید حجم خانه به نوعی تمام محوطه خانه را محصور کرده که فقط یک نقطه باز برای دسترسی به پروژه را امکان پذیر می سازد. درب خانه به آن المان های بازتابی تعریف می شود که معمولا در خانه باغ ها یافت می شود. جایی که درب با شیشه و چوب ساخته شده و در طول روز و شب دو هدف را دنبال می کند. در طول روز نقش یک پنجره بزرگ را ایفا کرده، و در شب یک مکانیزم  حریم خصوصی به شمار می رود.

با توجه به شیوه برخورد معمار با متراژ 165 متری فضا، پاسخ طراحی خانه نسبت به نیازهای کارفرما فضایی سحرآمیز و درونگرا می باشد. محدوده ای که به طور کلی شفاف، گسترده و سادع بوده، اما جایگذاری عرصه ها با توجه به ضریب امنیت و حریم خصوصی لحاظ گردیده اند. سادگی و استفاده حداقلی از المان های فضایی باعث شد تا متراژ هر عرصه از طراحی پلان دارای یک گستردگی بصری باشد تا زمانی که مادر و دختر تنها بودند، یا فرزندان و نوه های شان برای بازدید به آنها سر زدند، با محدودیت متراژی روبرو نباشند. با افزایش حجم پروژه، فرصت گستردگی فضا در این زمین به وجود آمد که به آسایش روحی و ذهنی ساکنین با متوسل شدن طراح به سبک معماری مینیمال امکان پذیر شد. 

معمار: La Mirateca
متراژ پروژه: 165 متر مربع
موقعیت پروژه: مایورکا، اسپانیا
سال اتمام ساخت پروژه: 2018











تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7757.html