طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

تحریریه معماری آرل
ساخت کلینیک تخصصی دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی کودکان جزء فضاهای پرکاربرد در کشور ژاپن محسوب شد. سایت طویل کلینیک دندانپزشکی NK از یک سمت در امتداد بزرگراه، و از سمتی دیگر نسبت به ساحل شهری امتداد یافته است. با توجه به تجربه ای که مبتنی بر بیماران مربوط به حوزه دهان و دندان کسب کرده ایم، طراحی کلینیک دندان پزشکی می بایست توانایی ارائه فعالیت ها و خدمات مختلفی را ارائه دهد.

اصول طراحی کلینیک دنداپزشکی بر اساس ارتباط فضایی و سیرکولاسیونی است که هیچ گونه اختلالی در فضاها نسبت به یکدیگر ایجاد نکند و بتواند نیازهای بخش های فرعی را هم پشتیبانی کند. به عنوان مثال: پذیرش > فضای انتظار > فضای مسواک زدن > اتاق درمان > رادیولوژی > اتاق درمان>انتظار>پرداخت. به منظور گردش بهتر مراجعه کنندگان و بهبود روند جنبش بیماران در ساختارهای معماری کلینیک، هر فضا را به مقصد بعدی متصل کردیم و مابین هر فضا یک فیلتر ارتباطی طراحی نموده ایم.

به طور اختصاصی و به منظور مطابقت با جهت سایت، یک راه طولانی در مرکز ساختمان طراحی شده و اتاق های لازم در دو طرف راهرو تعبیه شده اند. در راهرو بیشترین تمرکز طراحی با سفید کردن فضا صورت گرفت تا درک بصری انسان را نسبت به اندازه واقعی فریب دهد و فضا را در ذهن انسان گسترده به نمایش می گذارد. در نتیجه پلان کلینیک مانند یک سنسور حسی برای دریافت نور خارج ساختمان عمل می کند و نور درون ساختمان را نسبت به تایم روز در داخل با تغییرات بصری مواجه می سازد. 

طراحی مطب دندان پزشکی کودکان یک مطب برای بیمارانی است که زیر سن قانونی هستند. بنابراین در دندانپزشکی اطفال، دندانپزشکان باید برای توسعه ی اطلاعات کودکان و آموزش مراقبت های دندان به والدین، دانش داشته باشند. طراحان با ارائه یک مرز قوسی شکل فضایی را طراحی کردند تا والدین و همراهانی که در راهروها هستند از وضعیت اتاق ها و بیماران خود آگاه شوند. این راهروی قوسی شکل در جهت عمود اتاق ها قرار ندارد و به همین علت یک دسترسی غیرمستقیم مناسب را برای کاربران خود ایجاد نموده است. علاوه بر این شکل یکنواخت قوس دار رهگذران را تشویق می کند که طبق قاعده گشتالت حرکت کنند.












تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7739.html