طراحی مسجد مدرن نور در دبی

تحریریه معماری آرل
طراحی مسجد نور دبی جدیدترین پروژه شرکت معماری NUDES بوده که کانسپت خود را به عنوان طرح اصلی مسابقه طراحی مسجد در خلیج دبی ارائه داده اند. این پروژه به عنوان کانسپتی بازی نور از لایه های چندگانه هندسی تشکیل شده تا فیلتری برای عبور نور به صورت هاله ای نرم و لطیف به درون فضای عبادت مسجد باشد. مسجد ترکیب متنوعی از نور را برای کاربران به نمایش گذاشته و تجربه ای معنوی را به نمازگذاران منتقل می نماید.

معماری مسجد مدرن نور به عنوان بخشی از توسعه خلیج دبی خواهد بود که بر پایه پاسخگویی به نیاز مذهبی 175 هزار ساکن این نقطه از شهر، در شهرکی با 48.500 واحد مسکونی خواهد بود. مسجد نور به عنوان مکانی در نظر گرفته شده که به طور روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.قبله مسجد به سمت دیوار اصلی ساختمان سوق داده شده تا فضای نمازگذار در طبقه همکف برای مردان و زنان به یک میزان تقسیم شود، و هر دو گروه بتوانند به راحتی به سمت قبله بایستند. 

طراحی داخلی مسجد به واسطه بازی کردن الگوهای فرمال و منحنی کردن نور در سطوح کِرو، از نمایه های زیبایی برخوردار خواهد بود. چنین ویژگی به واسطه ایجاد برخی درب های شناشیل یا شناشیر (معماری بومی سواحل خلیج فارس به نام لاتین mashrabiya) که از تکرار هندسه ایجاد شده اند، کیفیت بصری گذر نور در ساختمان را افزایش می دهند. این سیستم از انعکاس نور خورشید جلوگیری می کند تا فضایی خُنک و راحت برای نماز و مراسمات دیگر ایجاد شود. مسجد نور شامل یک تراس در فضای باز و میدانی مسطح می باشد تا از هر 4 طرف محدوده مسجد را گسترش دهد. به طور کلی طراحی مسجد نور با استفاده از یک مفهوم ساده ارائه شده تا الهام بخش فضاهای مدرن معنوی باشد.




تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7730.html