طراحی ویلا نیلوفر/لواسان

تحریریه معماری آرل
طراحی ویلای نیلوفر در لواسان در زمینی به مساحت 700 متر مربع به اجرا رسیده است. ویلا نیلوفر در محله ای نسبتا متراکم و زمینی ناهموار و باریک واقع شده است. کارفرمای پروژه نیاز به ساختمانی داشته که برای تعطیلات و اوقات فراغت از آن استفاده کند و از حداکثر متراژ زمین برای ساخت و ساز بهره ببرد. همچنین ارتفاه ساختمان می بایست نسبت به متراژ بلندتر طراحی می شد تا چشم اندازهای منطقه از طبقات بالا قابل لمس باشد.

با توجه به عرض کم زمین در بخش شمالی سایت، معمارن اولویت طراحی را بر اساس محدودیت هر فضا انجام دادند. به این ترتیب کل پروژه به صورت توده های مشخص داخلی و خارجی دسته بندی شده اند و ویلا را به صورت یک واحد منسجم و یکپارچه تبدیل کرد. این یکپارچگی برای ساکنین آزادی عملی ایجاد کرده است. با توجه به این مفهوم کاربردی، حجم و توده های ساختمان چرخش های متناوبی داشته اند، که این تغییر موقعیت علتی بر نفوذ نور طبیعی به تمام عرصه های ویلا نفوذ کند. با توجه به حیاط بسیار کوچک و تراس های گسترده و بزرگ پروژه، نورگیری ویلا از عوامل مهم طراحی به شمار می رفت.

طراحی نورپردازی با نور طبیعی توسط یک برنامه منظم و هوشمند، حجم پروژه را زنده کرده تا فرم کلی از برجستگی بصری مناسبی در محل برخوردار باشد. خلق یک سناریو کاربردی و جالب برای ساکنین پس از اولین ورود به ویلا، اتصالی بین فضا و چشم انداز طبیعی است و به مانند یک جریان سیال از فضاهای بسته، نیمه باز و باز می باشد. جنبش افقی و عمودی ساکنین خانه به آرامی در کنار یکدیگر حرکت می کنند تا چشم انداز دینامیک و پیوسته ساختمان را  تغییر دهد.  در این ویلا فضاهای خالی نقش دقیقی در حجم بیرونی و داخلی ایفا می کنند تا حس وحدت عرصه های پروژه در تمام مدت با کاربران خود همراه باشد.

نفوذ فضاهای باز بر روی ساختار مدل افقی و عمودی تاثیرگذار بوده و مسیر بین فضاهای داخلی و خارجی را شفاف و قابل درک نموده است. معماران پروژه بدون ترس از تضعیف مفهوم پروژه، بیشترین تنوع و پدیداری را در کالبد پروژه لحاظ کردند. روند تغییر حجم و تعبیه فضاهای باز و نیمه باز در بیشتر پروژه قابل مشاهده بوده و از اولویت های معمارن پروژه بوده است.

معمار: استودیو معماری خط
موقعیت پروژه: لواسان، ایران
معماران مسئول: جلال دادور، جوبین دلاوریان
تیم طراحی: علی گودرزی، فؤاد رشیدی، نسترن شاهرخی، آناهیتا نجفی
متراژ پروژه: 700 متر مربع
سال طراحی و ساخت پروژه: 2017










تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7711.html