طراحی خانه کامیاران/کردستان

تحریریه معماری آرل
طراحی پروژه مسکونی کامیاران دوقطبی بودن فضای زندگی (که در واقع از خواسته های کارفرما بوده) پایه و اساس تجربی این پروژه در کردستان بوده است. چالش اساسی مردم شهرهای کوچک با صنعت کشاورزی، دوگانگی بین زندگی شهری و روستایی است. بسیاری از این افراد صاحب انواع شغل های خدماتی در شهر می باشند و به طور همزمان حرفه آبا و اجدادی خود را نیز دنبال می کنند. این افراد تمایل دارند از پیشرفت های مرتبط با زندگی شهری استفاده کرده، و در عین حال سبک و نوستالوژی زندگی در حومه شهر را تجربه کنند. 

با بررسی محل سکونت کارفرمایان در روستا، چهار الگوی فیزیکی-فضایی که با زندگی روستایی مرتبط بودند شناسایی شدند: اول مدل های ایوان بودند که حضورشان به عنوان یک فضای میانی مورد استفاده قرار می گرفت و روبروی حیاط اصلی خانه قرار دارد. ایوان برای گردهم آوری اعضای خانواده و خلق محیطی صمیمی و گرم در فصول گرم نقش مهمی ایفا می کند. سپس الگوی فضای بهداشتی برای چنین خانه های هائز اهمیت بود. زیرا مردم این مناطق اصرار دارند که فضای سرویس بهداشتی بیرون از فضای مسکونی و در گوشه حیاط تعبیه شود. حتی در بسیاری از آپارتمان های مدرن شهر کامیاران، درب توالت به راهروی عمومی بین واحدها باز می شود.

از سوی دیگر الگوی حیاط که فضای خوبی برای بازی کودکان است، محل مراسم هایی همچون چهراشنبه سوری یا شب عید سال نو و ترانه سرایی نوروز می باشد که نمی توان آنرا با توجه به سنت این منطقه نادیده گرفت. در نهایت به واسطه شغل پدر کارفرما که یک فروشگاه تجاری فرش فروشی را اداره می کند، الگوی فضای کمدها و فضای خلوت نشین پدر از فرش، قالیچه و تزئینات فرش های سنتی بهره برده است. این گوشه از خانه محیطی آرامش بخش است که دید وسیعی نسبت به زمین های زراعی خواهد داشت و از درون اتاق فرش پوش شده با رنگ های زیبا قابل مشاهده می باشد. آخرین حلقه ای که تفسیرهای معمار و درخواست های کارفرما را تکیمل نموده است. 

رودخانه بایسپرنه در امتداد محور شمال-جنوب شهر کامیاران قرار دارد. محدوده پروژه کنار بخش وسیعی از رودخانه واقع شده و موازی با ضلع غربی آن می باشد. بر اساس موقعیت سایت و متراژ کوچک زمین، تیم طراحی 4 نوع الگو از خانه های روستایی را برای سطوح شهری پروژه در نظر گرفته است. استفاده از سنگ های بریده شده درجه 2 به واسطه شباهت این متریال به سنگ هایی است که در خانه های سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از چیخ که نوعی پوشش بومی محسوب می شود (که از موی بز درست شده) به عنوان سایه بان بهره برده ایم. باز و بسته کردن حصیرها در فصول مختلف باعث می شود تا سایه های متنوعی در طول روز درون خانه شکل بگیرد.

اگر به ترکیب پوسته و ارتباط آن با پنجره های مدرن و سنتی بیاندازیم، به تعادل و زیبایی میرسیم که تا بیشتر داخل خانه را دستخوش تغییرات بصری قرار داده است. قرار گرفتن پنجره های رنگی باریک کنار نورگیرهای مدرن وسیع خدشه ای به کانسپت نمای خانه وارد نگرده، و در عین حال یک حس سنتی را به درون فضای مسکونی بخشیده است. 

معمار: استودیو معماری و طراحی گذر
موقعیت پروژه: کامیاران، کردستان، ایران
معماران مسئول: رشید عزیزی، محمد  کازرانی
متراژ پروژه: 255 متر مربع
سال اتمام ساخت: 2018
عکاس: آرام الکانان

















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7672.html