طراحی و بازسازی مرکز توانبخشی آبدرمانی

 
تحریریه معماری آرل
طراحی مرکز توانبخشی آبدرمانی Termalija یکی از بزرگترین مراکز درمانی برای خانواده ها می باشد، و جزء آخرین پروژه های گروه معماری Enota در 15 سال اخیر محسوب می شود. این مرکز توابخشی در راستای تکمیل یک فضای کلاسیک به عنوان اسپا بوده که در سال 1980 به عنوان حوضچه های آب گرم مورد استفاده قرار میگرفته است. این تحول معماری منجر به خلق ماهیتی تدریجی با هویتی درمانی گشته که پاسخگوی نیازهای مردم شهر پودسترک اسلوونی باشد. 

توسعه معمول چنین مجتمع هایی موجب می شود پروژه هایی که به آرامی فضا را پر می کنند، منشأ اصلی خود را ریشه سایت و طراحی دور کنند.  در طراحی و بازسازی مرکز توانبخشی آبدرمانی Termalija رویکرد نسبتا متفاوتی پیش گرفته شده است. کلیت مجموعه به صورت یک فضای واحد، و هر ساختمان به عنوان یک حجم جدا سعی داشته وضعیت شهر را بهبود ببخشد. فرم مرکز توانبخشی همپوشانی بصری مناسبی با خانه های مسکونی شهر دارد، به گونه ای که فروتنانه خود را با طبیعت پیوند زده و در عین حال دیدگاه های یک مجموعه مدرن و پیشرفته را به نمایش می گذارد. 

تجهیزات جدید مرکز در ساختمان روباز زمستانه سابق مجموعه تعبیه شده است. قرار بود تا محدوده ای به عنوان فضای باز تابستانه برای مرکز لحاظ شود، اما به دلیل محدودیت ها فضایی و اقلیم سرد منطقه، این مورد لغو شد. دلیل لغو فضای روباز مشکلاتی بود که مراجعه کنندگان نسبت به تجهیزات حرارتی فضای روباز عنوان کرده بودند. در حالی که ساختمان مجموعه قدیمی نتیجه خواسته های سرمایه گذار بود، این پروژه به طور کامل توسط تیم معماری و خواسته های آنها طراحی شده است.

حجم ضروری فضاها، بخصوص مناطقی که استخر و سطوح آب موجود می باشد نیازمند یک ساختار بزرگتر بود که نمی توانست به راحتی بر روی سطوح زمین متصل شود. ارجاع ساختمان نسبت به شهر و منظره اطراف، دلیل منطقی برای قراردادن فضای اصلی ساختمان زیر سطح تپه های سایت بود تا مقیاس و شکل ساختاری پروژه نسبت به بافت بومی اطراف همپوشانی شود. ساختار خوب سقف تیم طراحی را قادر به حل وظیفه مهم دیگری وا داشته است. هندسه به ظاهر پیچیده قدرت استاتیک سقف را افزایش داده، به طوری که تمام فضای استخر و سالن اسپا را بدون ستون پشتیبانی می کند. 

به این طریق سقف جدید به صورت شناور بالای فضاهای آبدرمانی با المانی مفهومی شناور شده، و در عین حال یک هارمونی منطقی با بافت بومی شهر برقرار می کند. به دلیل فقدان فضاهای باز برای فصول گرم، لازم بود تا راه حل هایی برای استفاده از محدوده سرپوشیده زمستان تعبیه شود تا به عنوان فضای باز تابستانی مورد استفاده قرار گیرد. پنجره های متعدد سقفی که قابلیت باز و بسته شدن دارند، یک راه حل ساده و محدود به شمار می رود تا بخشی از نور و اقلیم تابستانه را در مرکز فراهم کنند. 




















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7653.html