ساختمان اداری شرکت فراتحقیق سپاهان

تحریریه معماری
نام: ساختمان اداری شرکت فراتحقیق سپاهان
آدرس پروژه: دانشگاه صنعتی، اصفهان، ایران
شرکت مشاوره: گروه معماری فضا، رویداد، شهر
طراحان: محمد عرب، مینا معین الدینی، کامران کوپایی، الهه حاج دائی
تیم طراحی: میلاد علیدوستی، الهام آذرنسب، رامین بهادران، محمد سلیمانی
سال : 1395
مساحت زمین: در حدود 1800 مترمربع
مساحت ساخته شده : بیش از 2000 مترمربع
عکاس:فرشید نصرآبادی

بستر :

شهر اصفهان، تعامل حرکت است و سکون، مجموعه ای است در هم تنیده از گذر های متقاطع در کنار بناها و ساختمان های گوناگون. با خروج از شهر، این حرکت است که پررنگ تر می شود. تجربه حرکت روزانه از خانه به محل کار ، نخستین وجه تمایزاین طرح، در قیاس با سایر فضاهای کار و فعالیت درون شهر بود. این مفهوم زمانی جدی تر شد که با عبور از ورودی شهرک با ساختاری کاملا سیال و در حرکت، مواجه شدیم. ساختاری شکل گرفته از خطوط منحنی که انقدر توسط طراحان شهری پررنگ ترسیم گشته بود که گریز از آن را اجتناب ناپذیر می نمود. این خطوط متکی به شیب زمین در پس زمینه با پیوستن به خطوط کوه ها و تپه های شمالی، انگار که حرکت را تا بینهایت ادامه می داد. حرکت کردیم تا به محل پروژه رسیدیم ، شمال رو به کوه داشت و جنوب رو به شهرِ محل زندگی، زمینی با 75 متر طول و میانگین 24متر عرض، که با حرکت گذری در پیرامونش، انگار که در امتداد بسترش جاری شده بود.

کارفرما :

شرکت فراتحقیق سپاهان به عنوان یکی از مشاوران پیشرو در امر صنعت، میخواست بنایی داشته باشد در میان شهرک علمی و تحقیقاتی، هموزن اسم و رسم شرکت و آنچه نگاه آنها را به آینده شکل می داد. پس از گپ و گفت اولیه مشخص شد که نگاه مدیران به الگوهایی رفتاری درون شرکت، چیزی است مشابه آنچه امروزه در ابر شرکت هایی چون گوگل در جریان است. بر اساس برنامه اولیه از سوی کارفرما فعالیت شرکت در پنج بخش عمده مدیریتی، مهندسی و طراحی، مطالعه و تحقیق، اداری و خدماتی، طبقه بندی می شد، ولی آنچه نگاه مدیران را به سوی شرکتی چون گوگل چرخانده بود، نه این ها، بلکه فضاهایی جهت تعامل افراد، کسب آرامش، تنفس استفاده کنندگان، تفکر و ایده پردازی و... بود.

بررسی های اولیه نشان می داد، آنچه در ذهن کارفرما در جریان است به فضایی بیش از 2200 متر مربع نیاز دارد، در حالی که طبق ضوابط و مقررات شهرک، زیربنای طرح نمیباست از 1850 متر تجاوز میکرد! در این بین توفیقی اجباری نصیبمان شد،  مطابقِ بندی در دفترچه ضوابط ، فضاهای آتریوم ، حیاط مرکزی و تراس در محاسبه زیربنا لحاظ نمی گردید. متکی بر این امر ، از یک سو تامین نیاز کارفرما در چارچوب مقررات شهرک امکانپذیر بود  و از سوی دیگر  آنچه به طرح اضافه می شد می توانست فضاهایی جهت تعامل افراد، کسب ارامش ، تنفس استفاده کنندگان ، تفکر و... فراهم کند.

طرح ساختمان اداری شرکت فراتحقیق سپاهان :

دو سال و اندی گذشت و ذهنیت ما به عینیت مبدل گشت، از اصفهان حرکت می کنیم به سوی ساختمان تازه بنا شده، پس از عبور از ورودی، و ساحتار پیچ در پیچ و سیال شهرک، به آستانه شرکت می رسیم ، مرزی به جز سبزینگی و درختانی نورسته، میان بنا و گذر های  پیرامونش وجود ندارد. از گذر جنوبی پله های ورودی را پایین رفته و وارد بنا می شویم، نور آفتاب و تصویر آسمان،که از سقف گشوده  شیشه ای آتریوم عبور کرده و بر زمین می تابد، خوش آمد گوی مناسبی است برای تازه واردان، در حالی که این فضا با حضور نور و سبزینگی فضایی جهت مکث فراهم می اورد، حضور نور و آسمان از بالا ،نا خوداگاه سر را به سوی خود می چرخاند  پیوسته حرکت در پیرامونش جاری است، از شیب راهه کناری به بالا حرکت می کنیم.

با توجه به ساختار سیال و گوناگون طبقات، نه همچون دیگر ساختمان های اداری تیپ، با هر چرخش، با فضایی نو و تجربه نشده مواجه ایم، فضاهایی که با گشایش های افقی در بدنه، تصاویری پانارامیک از چشم انداز کوه ها در شمال و شهر در جنوب، در امتداد حرکت نصیبمان می کند.

در اولین تراز، گشایشی در خور توجه که محور های حرکت در پیرامونش امتداد دارند، بازشوها و پنجره های بزرگ در این بخش مرز میان بیرون و درون را کمرنگ گرده و در کنار گشودگی های خطی، تجربه ای جدید از ارتباط با فضای خارج را فراهم آورده است، این حیاط در قیاس با آتریوم ورودی، از سکون و ارامش بیشتری برخوردار است، هیچ واسطه ای میان انسان و آسمان نیست، لحظه ای درنگ، تامل و تنفس و باز حرکت به سوی بالا .

در امتداد راهروی طبقه سوم به یکی از تراسها وارد می شویم، چشم انداز به اصفهان از یک سو و به کوه و تپه های پیرامون از سوی دیگر چیزی فراتر از ان است که کارمندان گوگل هرروز تجربه نمایند. از در پشتی در تراز فوقانی خارج می شویم، از شیب راهه شمالی به پایین حرکت می کنیم، تمامی آنچه در درون بود تجربه شد بدون انکه تکراری در کار باشد.


    


تحریریه معماری آرل
منبع : گروه معماری فضا، رویداد، شهر

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7650.html