زمانی برای به چالش کشیدن صنعت ساختمان

تحریریه معماری آرل
بلاک چین، پرینت سه بعدی و بقیه ی فناوری های دیجیتال، کلیدی هستند برای تبدیل مدل های مسکن اشتراکی به واقعیت؛ این را اسپیس۱۰ به عنوان آزمایشگاه نوآوریِ IKEA گفته است.
این استودیوی مستقر در کپنهاگ، در گزارشی به نام «تخیل: جستجویی شجاعانه در دنیای جدید زیست اشتراکی»، اظهار می کند که اگر می خواهیم سبک زندگی اشتراکی به کمک حل بحران جهانی مسکن بیاید، پلتفورم ها و ابزارهای دیجیتال، اموری حیاتی اند. همراه آرل باشید..

به گفته ی سایمون کسپرسن، از اعضای مؤسس اسپیس۱۰: «پلتفورم دیجیتال می تواند تمام صنعت ساختمان به شکل امروزینش را به چالش بکشد». وی افزود: «پاسخ های امروز ما به معضل مسکن کاملا ناکارآمد و تاریخ مصرف گذشته اند؛ هنوز تمام بحث ها در معضل مسکن، تنها معطوف به یافتن راه هایی برای بیشتر ساختن هستند». کسپرسن در مصاحبه اش با وبسایت دزین  ادامه داد: «اما به همان اندازه اهمیت دارد که بطور جدی به راه های جدید زیستن بی اندیشیم تا چالش هایمان به فرصت بدل شوند».

اقتصاد اشتراکی: زیربنای زندگی اشتراکی

این گزارش که با همکاری آژانس ارجنت نوشته شد، ۴ معیار را لازمه ی رواج گسترده ی زندگی اشتراکی می داند. فناوری دیجیتال یکی از این چهار معیار است. این گزارش ادعا می کند که با کمک ابزارهای دیجیتال دستی جدید، فناوری می تواند به طراحی، ساخت و مدیریت اماکنی برای زندگی اشتراکی کمک کند.
«ظهور اقتصاد اشتراکی، نشانه ایست از این که آدمیان خیلی بیش از آنچه فکر می کنیم می توانند به اشتراک بگذارند».

«فناوری می تواند کمک کند که زیست اشتراکی در عمل رخ بدهد». این بخشی از گزارش است.
به نوشته ی گزارش: «ظهور اقتصاد اشتراکی، نشانه ایست که آدمیان خیلی بیش از آنچه فکر می کنیم می توانند چیزهایشان را به اشتراک بگذارند، و هنوز پتانسیل زیادی برای بهره برداری وجود دارد».
و اگر دقیق تر درباره ی صنعت طراحی و ساخت وساز بگوییم، موجی از ابزارها و فرصت های نو در حال شکل گیری اند. از واقعیت افزوده تا فرآیندهای همسان گزینی اجتماعی، پتانسیل های جالبی درحال ظهور هستند.

اپ های دیجیتال زیست اشتراکی را تقویت می کنند

به نوشته ی این گزارش، فناوری "بلاک چین" ممکن است موجی نو در نوع قراردادها به وجود آورد، در حالی که جنبش هایی همچون «makerSpace» یا «fab lab» می تواند راه را برای شیوه های محلی یا دلخواه ساخت و تولید صاف کند. مثال های این جنبش را می توان در پروژه ی خانه های پرینت سه بعدی دانشگاه صنعتی آیندهوون و یا پروژه ی متن باز و پیشگامانه ی ویکی هاوس دید.
این گزارش همین طور طیفی از اپ های دیجیتال موجود را معرفی می کند که می توانند زیست اشتراکی را تقویت کنند. این طیف شامل اپ هایی چون بورجیو  نیز می شود که افراد ساکن در یک سکونتگاه اشتراکی را تشویق به همکاری می کند. امنی، پلتفورمی برای ۳ اپ است که اقتصاد اشتراکی را از طریق وسایل مشترکی چون جاروبرقی یا دوچرخه ممکن می سازد. (چیزی که شاید به زودی در ایران از طریق اپ هایی چون بی دود برای دوچرخه شاهد باشیم).


این گزارش ادعا می کند که ابزارها و پلتفورم های دیجیتال می تواند طراحی، ساخت و مدیریت برای زندگی اشتراکی را متحول سازد.

این گزارش مدعی است که این فناوری ها در کنار هم، پتانسیل این را دارند که بازار مسکن به شکل موجود را به کلی دگرگون کنند. گرچه لازمه ی این دگرگونی این است که اول پیشرفته تر و بهینه تر شوند. «در نگاهی کلی، فهرست این ابزارها و سرویس های جدید دیجیتال می توانند طراحی، برنامه ریزی و عملکرد را در جوامع متحول سازند و به گسترش پروژه های زیست اشتراکی کمک کنند»
« البته هنوز راهی دراز برای درک کامل پتانسیل این ابزارها در پیش داریم. ما باید این فناوری ها و کاربردشان را به سوی تأمین مالی، طراحی، ساخت وساز و کابردی شدن هل بدهیم؛ و همزمان برای برپایی جوامع متناسب تلاش کنیم».

ظرفیت شهرها تا سال ۲۰۵۰ باید دوبرابر شوند!

«تخیل» در ۱۲ اکتبر امسال روی وبسایت اسپیس۱۰ منتشر شد و می توان آن را به رایگان دانلود کرد. این گزارش در دو بخش تهیه شده است: بخش نخست گزارش به این می پردازد که اصلا چرا زیست اشتراکی ضروری است، و بخش دوم دستورالعمل هایی برای ساختن و مدیریت این زیستگاه ها را در بر دارد. گزارش همچنین مجموعه ای پادکست را در پیوست دارد.
به گفته ی کسپرسن، این پژوهش بر پایه ی این دیدگاه استوار است که شهرهای جهان باید تقریبا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شوند تا سیل افزایش جمعیت شهرنشین (تخمین زده می شود بیش از ۲.۵ میلیارد نفر!) را پذیرا باشند.

یک مثال، پروژه ی دانشگاه آیندهوون برای خانه های پرینت سه بعدی است.

«این یعنی باید به مدت ۳۵ سال هر دو ماه، شهری به بزرگی نیویورک ساخته شود، که اصلا واقع بینانه نیست» او با توضیح این موضوع ادامه داد: «با کمیاب تر شدن فضا و افزایش سرسام آور هزینه ی مسکن، میلیاردها انسان تلاش خواهند کرد تا مکانی کافی و ارزان برای زیستن در شهرهای آینده بیابند».
«روی هم رفته هدف این گزارش و پادکست ها، دعوت مردم به یک بازاندیشی است در مورد طراحی آینده ی شهرها، محله ها و خانه هایمان در راستای تقویت کیفیت زندگی؛ و لگدی به چالش های فزاینده ای که در آینده ی شهرهایمان به واقعیت بدل می شوند».

طراحان در راه ارتقای زیست اشتراکی

اسپیس۱۰ در سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از IKEA بنیاد گذاشته شد، تا به پژوهش در این زمینه بپردازد که مردم در شهرهای آینده چگونه زندگی خواهند کرد. از آن زمان تاکنون این استودیو طیفی از پروژه های نوآورانه را منتشر کرده است، از «غذای آیندگان» تا «مکاشفه ای در امکانات گوشی همراه». این استودیو تحقیقش درباره ی زیست اشتراکی را اولین بار پارسال منتشر کرد و به همراهش از وبسایت تحقیق و توسعه خود برای آینده اندیشیِ زیست اشتراکی پرده برداری کرد.

البته «اسپیس۱۰» تنها استودیویی نیست که در تلاش برای ارتقای کیفیت زیست اشتراکی است؛ استودیو ویوْ  نیز اخیرا متنی منتشر کرده که نشان می دهد این الگو می تواند برای اقشار متفاوت جمعیتی کارآ باشد. همزمان متیاس هالویچ، یکی از اعضای مؤسس آرکیتایزر در حال کار بر روی زیست اشتراکی برای افراد بازنشسته است.

تحریریه معماری آرل
نویسنده : شهاب الدین تصدیقی
منبع : www.dezeen.com


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7635.html