واکنش نورمن فاستر نسبت به قتل روزنامه نگار عربستانی


تحریریه معماری آرل
معماری بریتانیایی نورمن فاستر، بنیانگذار شرکت معماری Foster + Partners در واکنش به قتل خبرنگار عربستانی جمال خاشقجی، به صورت موقت خود را از گروه مشاوران پروژه نئوم عربستان سعودی خارج کرد. پروژه نئوم یک شهر تکنولوژیک با رویکرد انرژی های تجدیدپذیر و خصوصیات معماری های-تک می باشد. فاستر اعتراض خود را با تعلیق  تیم خود نسبت به پروژه به برخورد این گونه مسائل با یک فرد فرهنگی به نمایش گذاشت. سخنگوی نورمن فاستر تأیید کرد که خود شخص فاستر به طور مستقیم تمام فعالیت های کمپانی را در عربستان تعطیل کرده است، و در حال حاضر هیچ گونه برنامه ای برای پیشبرد پروژه 382 میلیارد یورویی دولت عربستان ندارد. گزارش تکمیلی خبر فوق و ویدئوی طراحی شهر نئوم را می توانید در ادامه مطلب مشاهده نمایید.
هفته گذشته، لرد فاستر به عنوان هیئت ریاست هیئت مشورتی پروژه نئوم نوشت: در حالی که وضعیت این موضوع نامشخص است، من تمام فعالیت های خود و گروه  فاستر+همکاران را در رابطه پروژه نئوم و احترام به هیئت مدیره متوقف ساخته ام. در حالی که این موضوع از سوی تمام اقشار دنیا مورد تحکیم و سرزنش قرار گرفته، بخشی از جامعه معماری را هم در بر گرفته است. به طور قطع بازخورد توقف چنین پروژه ای نشان از جدیت موضوع و اهمیت زیاد آن برای جوامع دنیا به شمار می رود. از واکنش رجب طیب اردوغان گرفته تا تمام خبرنگاران دنیا و نورمن فاستر می توان به گستردگی این موضوع اشاره کرد.
خلاصه ای از پروژه شهر روباتیک مگاسیتی
سال گذشته دولت عربستان سعودی یک برنامه جامع برای طراحی و ساخت شهری 10 هزار متر مربعی به نام نئوم در سراسر مرزهای این کشور در نظر داشت. این شهر تا مرزهای اردن و مصر گسترش می یافت. این شهر بیشتر دارای جمعیت روباتیک به جای انسان بوده، و توسط پنل های خورشیدی و مزراع توربین های بادی طراحی شده است. این پروژه بخش مهمی از چشم انداز آینده شهری عربستان در سال 2030 خواهد بود که به جای استفاده از انرژی های فسیلی و نفت به سمت انرژی های تجدیدپذیر و پاک تغییر ماهیت خواهد داد.
 
 
پروژه  نئوم شهری تجاری است که با قوانین مستقل خود مدیریت می شود، و اکثر وظایف خدماتی اعم از کارگری و رانندگی توسط روبات ها صورت می گیرد. تمام نیاز ساکنین توسط مزارع عمودی و گلخانه های خورشیدی تامین می شود.

اعضای دیگر هیئت مدیره طبق بیانیه ای دخالت خود نسبت به این اتفاق را رد کردند.
جزئیاتی مبنی بر 19 عضو دیگر هیئت مدیره پروژه نئوم چند روز پس از قتل جمال خاشقجی منتشر شد. در هیئت مشاوره پروژه اشخاصی همچون جاناتان آیو، مدیر ارشد طراحی کمپانی اپل، بنیانگذار کمپانی بوستون دینامیکس مارک ریبرت، کارلو راتی رئیس آزمایشگاه شهرهای حساس در MIT، رئیس هیئت مدیره آزمایشگاه Sidewalk به نام دَن  دکتروف و تراویس کالانیک حضور دارند.

کمپانی اپل در واکنش به سخنگوی دولت و اشتباه قلمداد کردن دخالت جانی آیو در پروژه، فاصله خود را نسبت به پروژه حفظ کرده است. همچنین دَن دکتروف ادعا کرده که به اشتباه اسم او در کنار اعضای هیئت مدیره پروژه ثبت شده است. اما همچنان عکس وی کنار 18 عضو دیگر در سایت پروژه نئوم وجود دارد. سخنگوی کارلو راتی به روزنامه معمار گفته: تیم معماری ایتالیایی وضعیت را ساعت به ساعت بررسی می کند، و منتظر نتایج تحقیقات ایالت متحده در مورد این اتفاق می باشند. بقیه اعضای هیئت مدیره و کمپانی ها منتظر روزهای آینده و واکنش دنیا نسبت به این حادثه می باشند تا در صورت لزوم موضع خود را نسبت به در پروژه نئوم اعلام نمایند.

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7615.html