معماری ساختمان اداری با نمای چوبی پارامتریک

تحریریه معماری آرل
طراحی و ساخت ساختمان اداری ROOF HOUSE بر اساس انتخاب یکی از پروژه های ارسال شده در مسابقه معماری می باشد که توسط کارفرما و کمپانی برگزار شده بود. معیار کلیدی طراحی این بود که شرکت کنندگان با استفاده از الوارهای چوبی لمینت شده با چسب، نمای پارامتریکی ارائه دهند که هم پتانسیل بالا در تغییر فرمت چشم انداز خیابان داشته، و هم فرصت بصری مناسبی برای تغییر ماهیت محله نسبت نوسازی های آینده را فراهم می آورد.

یکی از مهم ترین جنبه های طراحی پروژه، قرار گیری ساختمان در خوشه های اداری مرکزی شهر می باشد که یکی از گسترده ترین محدوده های اقتصادی مسکو به شمار می رود. ساختمان اداری ROOF HOUSE یک حجم الحاقی به محله ای قدیمی است که سابقا به عنوان پناهگاه بمباران هوایی مورد استفاده قرار می گرفت. مفهوم اصلی ساختمان به همبستگی هنر، طراحی و معماری اشاره دارد. گروه معماری میلودامال برنده طراحی ساختمان اداری ROOF HOUSE بر روی مجسمه سازی تمرکز کرده بود. لذا به نمای ساختمان اداری به عنوان یک قطعه صلب و ساده نگریسته و تصویر مدنظرشان را بر روی آن تراشیده اند.

پارامتریک دیزاین شیوه ای بود که بیشتر را خواسته ها و علایق تیم طراحی همخوانی داشت. برای کسب نمایی مفهومی با تاثیرپذیری از خلوص مجسمه سازی، معماری پارامتریک مناسب ترین شیوه بود. فرم رقصان پوسته ساختمان جنبشی مفهومی مناسبی برای تغییر ماهیت کهنه و سرد محله بود. به همین علت برای خنثی سازی حس سرد محله، از قطعات زیاد از جنس چوب روکش دار استفاده شد تا گرمای بصری متریال نما محدوده محل را تحت تاثیر قرار دهد. چوب به واسطه انعطاف پذیری اش بهترین و سریع ترین راه برای اجرای نمای اداری بود.

نمای جنوبی ساختمان اداری از حرکات موجی قطعات چوبی مکعبی در ترکیبی نرم و لطیف می باشد. ترکیبی بین یک چند سبک غیرقابل تکرار و متریال معاصر که با هدف برجسته سازی پروژه ترکیب شده اند. اما وقتی به طور دقیق به تمام اضلاع ساختمان می نگیریم، این سبک معماری پارامتریک نیست که جلب توجه می کند. در واقع کمی سبک انتزاعی و  الگوی پیکسلی با سبک پارامتریک ادغام شده تا سیر حرکتی پوسته ساختمان را متنوع سازد.

نمای شرقی به یک تصویر ناقص شباهت دارد که پس از گذر به جنوب به الگویی پیچیده می رسد. ساختار دینامیکی نما برای ارتقاء کیفیت نورگیری ساختمان در داخل می باشد. نمای ساده تر ضلع شرقی باعث می شود تا نور از لای حفره های چوبی به درون ساختمان نفوذ کند و در عین حال شروعی ابتدایی برای حرکت پارامتریک نما در ضلع جنوبی است. نمای بیرونی طراحی داخلی ساختمان اداری را تشکیل داده و بر روی فرمت دیوار داخلی تاثیرگذار بوده است. لذا سبک پارامتریک بر روی  کاربران داخل شرکت هم اثر می گذارد و با ویژگی های بصری نما ارتباط برقرار می کنند.













تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7609.html