طراحی باشگاه تفریحی: تلفیقی از معماری مدرن و سنتی چین

تحریریه معماری آرل
طراحی باشگاه تفریحی Poly He یک پروژه کم نظیر برای افزایش تعامل مردم استان فوجیان جنوبی است که مواردی همچون هویت منطقه ای و سبک معماری چین در ساخت آن تاثیرگذار بوده اند. باشگاه تفریحی Poly He با عاریه گرفتن از سنت و فلسفه فرهنگی شهر، به همراه ویژگی های معماری مدرن به ساختمانی تبدیل شده که می تواند یکی از نمادهای معماری فوجیان نام بگیرد. الگوهای سنتی، سقف شیب دار و انعکاس ساختمان بر روی آب استخر از اهداف مفهومی طراحی باشگاه محسوب می شوند.

مطالعات پروژه Poly He از سه جنبه صورت گرفته است: استخراج  فرم های معماری، طراحی داخلی و مصالح کاربردی ساختمانی. شالوده پروژه نزدیک به شاهراه اصلی در محور جنوب واقع شده، و توسط کوهستانی با سطح آب پایین محصور شده است. ورودی پروژه در ضلع غربی ساختمان می باشد که بخشی از فرم ساختمان را تحت تاثیر سبک مدرن قرار داده است. حالت های مختلفی برای طراحی نما و کالبد پروژه امتحان شده تا فرم نهایی معماری و طراحی داخلی، ترکیب از بهترین تلفیق سنتی و مدرن باشد.

طراحی داخلی و فضاهای عملکردی مانند ورودی، مسیرهای ارتباطی و دکوراسیون داخلی به واسطه برقراری ارتباط بهتر با زندگی امروزی مردم فوجیان به سبک مدرن طراحی شده اند. اما فرم نهایی ساختمان از طریق ترکیب و تحولات بین روش های جدید و اِلمان های سنتی خلق شده است. طراحی نمای ساختمان برگرفته از خطوط منحنی ساختمان های شیب دار سنتی است که در مقیاس و حجم بزرگی ساخته شده و تصویر ممتدی را نسبت به فرم های قدیمی تر به نمایش می گذارد. قالب حجیم نما به واسطه الگوهای سنتی، عمق محدوده ورودی مدرن را تشدید کرده است تا پاسخی مناسب برای حوزه عملکرد داخلی به شمار رود. لذا حوزه فعالیت اصلی باشگاه به عرصه های داخلی اختصاص یافته اند.

طراحی داخلی باشگاه

ساختمان در سه طبقه و بنا به عوامل طبیعی محیط اطراف خود طراحی شده است. بنابراین محدوده های داخلی احساسات متناوبی را به مراجعه کنندگان منتقل می کنند. طبقه همکف به واسطه فرمت ساده و مدرن، چشم اندازهای طبیعی را به نمایش می گذارند. محدوده نیمه باز طبقه همکف مرزهای داخلی و خارجی را خنثی کرده و مرزی متوسط میان دنیای بیرون و داخل می باشد. کافی شاپ، رستوارن و بار در طبقه همکف قرار گرفته اند. با این حال طبقه همکف در بخشی از تایپوگرافی زمین پایین تر از سطح خیابان اصلی قرار دارد. طبقه اول به سطح اصلی خیابان و شهر متصل گردیده و به عنوان محدوده فعالیت های عمومی، و عرصه متصل کننده کاربری های طبقه همکف و دوم می باشد. طبقه دوم زیر سقف قوسی شکل می باشد و به عنوان منطقه ای آرام برای سرگرمی های فرهنگی است.

متریال

با توجه به مشخصه های شهری و بومی فوجیان، از آجر نما در طراحی پوسته بیرونی و سنگ در طراحی کف سالن  داخلی به کار رفته است. متریال فلز به واسطه انعطاف پذیر بودن خود برای الگوهای نما تعبیه شده و به خوبی با شرایط اقلیمی منطقه سازگار می باشند. سطح قوس دار سقف از الگوهای 6 ضلعی از متریال چوب ساخته شده اند. این لایه چوبی به واسطه الگوهای سنتی که بر روی شیشه به کار رفته، فیلتری برای کنترل نور شدید در محور شمالی است.


دیاگرام الگوی طراحی نما

پلان




نما و مقطع


تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7606.html