پل گلدن گیت شاهکار پل های معلق

تحریریه معماری آرل

پل گلدن گیت سانفرانسیسکو در میان پل های معلق جهان شاهکار بزرگی محسوب می شود. پل گلدن گیت بخاطر ظرافت و زیبایی و درعین حال سادگی اش به سمبلی جهانی برای سان فرانسیسکو و البته ایالات متحده تبدیل شده است. این پل برای عکاسی مکان بسیار مناسبی است و هر کسی آرزوی این را دارد که بتواند روی این پل عکس یادگاری منحصربه فردی بگیرد. ساخت این پل از ٥ ژانویه ١٩٣٣ آغاز شد و پس از ٤ سال و به پایان رسید. این پل پس از سالها تحقیق و بررسی و ارائه طرحها و نقشه های گوناگون ، سرانجام با نظارت ژوزف اشتراوس مهندس جسور و بلند پرواز اهل سین سیناتی و با همکاری چندین مهندس متخصص و صدها کارگر و صرف هزینه ای بالغ بر ٣٥ ملیون دلار ساخته شد همچنین در این زمان ساخت 4 ساله مبارزه های زیادی علیه بادهای بی وقفه،مه،سنگ و جریان های خیانت وار صورت گرفته است. در آن زمان، پل گلدن گیت با طول دهانه اصلی 4200 فوت (1280 متر ) و ارتفاع آن 227 متر به عنوان طولانی ترین پل معلق شناخته می شد و برای کامل شدن نیز به 1.2 میلیون پرچ در بخش های مختلف، 80 هزار مایل (128 هزار و 727 کیلومتر) سیم متصل و 254 طناب معلق فولادی نیاز داشت.بلندی این تکیه گاه ها  این پل به قدری زیاد است که از ساختمان بلند سانفرانسیسکو پیشی گرفته اند.کارگران 3.25 میلیون فوت مکعب (بیش از 92 هزار متر مکعب) خاک را برای قرار دادن برج های 12 طبقه این پل حفر کردند. آنها از پلتفرمی بزرگ تا عمق 90 فوتی (27 متری) به پایان می رفتند تا باقی مانده سنگ ها و صخره ها را پس از منفجر کردن، خارج کنند.ابعاد این پل در تصویر زیر ذکر شده است.
 


پیشنهاد احداث پلی به منظور ایجاد ارتباط میان سان فرانسیسکو و شهرستان مارین در شمال کالیفرنیا در ابتدا غیر عملی به نظر می رسید. برخی کمپانی های کشتیرانی نیز به دنبال جلوگیری از کاهش سود خود و جلوگیری از جا به جا کردن روزانه 50 هزار نفر، با این طرح مخالفت می کردند. طرفداران محیط زیست نیز مدعی مزاحمت آن و ایجاد مشکلات مختلف شدند.گفته می شود طرفداران این پل با انتشار طرح های مربوط به شکل ظاهری و برنامه هایی که برای آن داشتند، نظر مخالفان را به خود جلب کرده بودند. به علاوه، رای دهندگان منطقه ای بودجه 35 میلیون دلاری پل گلدن گیت را تایید کرده اند.
پل گلدن گیت، رکورد بسیار خوبی از لحاظ ایمنی و امنیت کارگران ثبت کرده است. با این حال 11 نفر طی چهار سال ساخت مردند که 10 مورد از آنها طی یک روز، به دنبال افتادن داربست و پاره شدن تور ایمنی اتفاق افتاد.

یکی از مزیت های این پل،امکان استفاده افراد دارای صندلی چرخدار و دوچرخه سوران در مسیر پیاده روی کنار پل است.البته نکته ی جالب این است که اسکیت سواران اجازه استفاده از این پل را ندارند.در هر دو سمت شمالی و جنوبی پل،پارکینگ مناسب تعبیه شده است.

رنگ پل گلدن گیت

رنگ این پل نارنجی متمایل به قرمز است وایروینگ مارو یکی از مشاورین این طرح ، آن را برگزید. او معتقد بود که نارنجی متمایل به قرمز با رنگ های گرم زمین همخوانی بیشتری دارد و با رنگ سرد دریا و آسمان در تضاد است. نارنجی متمایل به قرمز باعث دید بهتر کشتیها و قایقهایی می شود که در آب و هوای مرطوب و مه آلود خلیج سانفراسیسکو تردد می کنند. این رنگ از پل در مقابل نمک فراوان موجود در آب و هوا که باعث پوسیدگی و زنگ زدگی فولاد و قطعات آهنی می شود محافظت می کند. در طول سالهای گذشته ، رنگ آمیزی این پل مرتب تجدید شده است. گروه ویژه ای مسئولیت نگهداری و ترمیم آن را بر عهده دارد و بخشهای پوسیده و زنگزده اش را بازسازی و تعویض می کنند. هزینه نگهداری این پل با دریافت عوارض از اتوموبیل هایی که از آن عبور می کنند ،تأمین می شود.

اگر شخصا قادر به بازدید این پل نیستید میتوانید از این تصویر 360 استفاده نمایید.و لذت قدم زدن بر روی این پل زیبا را تجربه کنید.

13 حقیقت جالب درباره پل گلدن گیت

1-پل گلدن گیت اگر تحت کنترل نیرو های نظامی آمریکا بود، رنگ متفاوتی داشت

همان طور که می دانید نیرو های نظامی در تمام نقاط جهان دوست دارند ابزار هایشان یک رنگ باشند و با این اوصاف اگر پل گلدن گیت تحت مالکیت نیروی نظامی آمریکا بود، آن را به رنگ مشکی و زرد رنگ آمیزی می کرد و اگر دست نیروی هوایی بود شاید شاهد رنگ سفید و قرمز (به صورت راه راه) در این پل بودیم.

2-پل گلدن گیت تاکنون ادعایی در خصوص استفاده از رنگ نارنجی بین المللی نداشته است

پل گلدن گیت در شهر سان فرانسیسکو تاکنون مدعی نشده است که از رنگ نارنجی بین المللی استفاده می کند و معمار این پروژه به نام Irving Morrow نیز اعلام کرده است گلدن گیت یک اثر ملی و طبیعی است که از رنگ نارنجی استفاده می کند.

3-طرح اولیه پل گلدن گیت متفاوت از نمونه ای بود که اکنون آن را می شناسیم

طراح نخست پل گلدن گیت فردی به نام Joseph Strauss بود که طرح اولیه وی ساختاری بالا و پایین داشت و به ستون های پل، ساختار های مختلفی نیز اضافه شده بود. اما طراح پل فعلی Ellis نام دارد که متاسفانه بدون تشریفات اداری از اشتراوس (Strauss) اخراج شد. همین اخراج دلیلی شد که در گزارش پایانی پل هیچ نامی از الیس نباشد.

4-با میزان کابل های استفاده شده در پل گلدن گیت می توان کل جهان را سه دور بسته بندی کرد

همان طور که در نگاه اولیه به پل گلدن گیت می توان دریافت، نگهدارندگان اصلی این پل همان کابل هایی هستند که به چشم می خورند و مقدار این کابل ها نیز به حدی زیاد است که طولی به مسافت سه برابر خط استوا دارند.

۵- سطح اصلی پل براساس شرایط آب و هوایی ۱۶ فوت بالا و پایین می رود

شرایط آب و هوایی برای پلی به بزرگی گلدن گیت موضوع مهمی است و همین امر نیز تاثیرات نسبتا زیادی روی پل می گذارد. فلزات مورد استفاده در این پل با افزایش و کاهش دما شرایط متفاوتی به خود می گیرند و این تغییرات می تواند حدود ۱۶ فوت باعث بالا یا پایین رفتن پل شود. حدود ۲ ساعت قبل از تغییر شرایط آب و هوایی، این تغییر دما صورت می گیرد و حجم دمای جدید چند ساعت قبل از اتفاق باعث تغییر دمای کلی پل می شود.

۶- آژیر خطر مربوط به مه به صورت دستی فعال می شود

شاید پیش خودتان فکر کنید که در پل به این بزرگی حتما دانشمندان برای فعال کردن آژیر مه تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و سیستم براساس مقدار مه، هشدار را فعال می کند. اما باید بدانید که آژیر مه به صورت دستی فعال می شود. شیوه اندازه گیری فرد فعال کننده آژیر نیز بدین صورت است که اگر از میدان Plaza نتواند برج شمالی پل را ببینید، در این صورت باید آژیر مه را فعال کند.

۷- آژیر مه ساختاری بسیار قدیمی دارد

آژیر مورد استفاده در پل گلدن گیت برای هشدار دادن شرایط مه آلود در واقع یک آژیر قدیمی است که از طریق هوای فشرده صدای بلندی ایجاد می کند که یکی از این آژیر ها روی برج جنوبی و دیگری در برج میانه مسیر قرار دارد. این آژیر ها در هر بار آژیر کشیدن ۲ ثانیه صدا ایجاد می کنند و بعد از ۱۸ ثانیه دوباره صدای آژیر از آن ها شنیده می شود. با تمام وجود این آژیر ها در پل گلدن گیت منحصر به فرد هستند و حتی کشتی ها نیز از این طریق برای پیدا کردن مسیر خلیج به اقیانوس استفاده می کند و همین موضوع باعث می شود که تصادفی با پل در شرایط مه آلود نداشته باشند.

۸- فردی که آژیر مه را روشن می کند، صدای آژیر را از دفتر خود نمی شنود

آژیر های هشداردهنده شرایط مه آلود در پل مذکور به صورت الکتریکی فعال می شوند. اما نکته جالب این است که در پل مذکور عابرین صدای آژیر را به خوبی می شنوند اما در فاصله ۵۰ فوتی از آن، در میدان Plaza این صدا شنیده نمی شود.

۹- یک بار آژیر هشدار دهنده هوای مه آلود ۱۵ روز به طور پیوسته فعال بود

در آگوست سال ۱۹۹۲ آژیر هوای مه آلود حدود ۳۹۵ ساعت به طور مداوم کار کرد و البته همان طور که می دانید در ماه آگوست شرایط آب و هوایی اغلب چندان مناسب نیست.

۱۰- نقاشان پل گلدن گیت نمی توانند در شرایط بارانی پل را رنگ بزنند

پل گلدن گیت نیز همانند اغلب پل ها از آهن و مواد فلزی ساخته شده است و به همین دلیل امکان خوردگی آن وجود دارد. با قدیمی شدن رنگ های موجود، نقاشان باید آن ها را دوباره رنگ بزنند که انجام چنین کاری در هوای بارانی امکان پذیر نیست. رنگ این پل از همان ابتدا نارنجی بوده است و اکنون نیز همین رنگی است. رنگ مورد استفاده این پل را نیز شرکت Serwin-Williams تولید می کند. برای رنگ زدن این پل نیاز به رنگ بسیار زیادی است. همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، پل گلدن گیت هیچ ادعایی در خصوص استفاده از رنگ بین المللی نارنجی ندارد و فرمول رنگ آن را نیز می توان در سایت آن پیدا کرد.

۱۱- تمام بخش های پل همه ساله رنگ نمی شوند

در حقیقت از سال ۱۹۳۷ که پل مذکور ساخته شد تا سال ۱۹۶۵ تنها بخش هایی که مشکل داشتند، رنگ آمیزی شدند و مدتی بعد از مواد مورد نیاز برای جلوگیری از خوردگی پیچ ها استفاده شد. تنها زمانی نقاشان در این پل مشغول به کار می شوند که بخشی از آن دچار مشکل شده باشد. برای مثال با یکبار رنگ آمیزی بخشی از این پل، آن قسمت می تواند تا ۵ سال بدون رنگ آمیزی جدید مورد استفاده قرار گیرد.

۱۲- پناهگاه های پل گلدن گیت به عنوان مراکز اداری و انبار مورد استفاده قرار می گیرند

خلیج سانفرانسیسکو یکی از نقاط تجاری مهم در جهان است که اهمیت بسیار زیادی دارد و در این بخش شاهد برخی تونل های سری و پناهگاه های مخفی نیز هستیم. پل گلدن گیت نیز در این محل قرار گرفته و به همین دلیل موضوع امنیت آن بسیار مهم است و تلاش های زیادی نیز در این خصوص انجام گرفته است. پنا هگاه هایی قدیمی در این مکان وجود دارند که در حال حاضر به عنوان بخش های اداری و مکانی برای نگهداری وسایل، مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۳- خطوط محدود کننده ۶ بار در روز تغییر می کنند

مدتی است که در پل گلدن گیت موانعی را برای مسیر ها در نظر می گیرند که این موانع باعث می شوند شیوه رانندگی بهتر شود و خطرات نیز کاهش یابند. ساختار و چینش این موانع در هر روز شش بار تغییر می کند.

14- خودکشی بر روی گلدن گیت

در کنار طراحی شگفت انگیز این پل معلق موضوع دیگری نیز باعث گردید تا نام این پل در ذهن افراد ثبت گردد و شهرت جهانی آن را فزونی بخشد و آن میزان آمار خودکشی بود که روی این پل اتفاق می افتاد. این پل در حدود 75 متر از سطح دریا فاصله دارد و فردی که از آن پرش انجام می دهد تنها بعد ا ز4 ثانیه به سرعت 120 کیلومتر در ساعت می رسد و در این شرایط فرد به احتمال بسیار بالا بدلیل برخورد شدید با سطح آب جان خود را از دست می دهد و حتی اگر زنده بماند بدلیل سرمای آب و یا غرق شدن جان خود را از دست می دهد. بعضی از روانشناسان یکی از دلایلی که این مکان را برای خودکشی افراد جذاب نموده است، نمای بسیار زیبایی این پل در زمان غروب خورشید به سمت اقیانوس می دانند

پل گلدن گیت محلی است که بیشترین خودکشی در جهان در آن رخ می دهد و از این نظر رتبه ی اول را در جهان دارد. به طور متوسط هر دو هفته یک بار یک نفر خود را از پل گلدن گیت پایین می اندازد. حدود ۲ درصد از کسانی که خود را از پل گلدن گیت به پایین پرتاب می کنند، جان سالم به در می برند. حتی یک بار مردی برای «تفریح و سرگرمی» خودش را از پل به پایین انداخت. افسر گشت بزرگراه سانفرانسیسکو به نام «کوپن بریگز» از سال ۱۹۹۴ تاکنون با بیش از ۲۰۰ نفر از کسانی که می خواستند در این پل خودکشی کنند، صحبت کرده است. بنیان گذار «Victoria's Secret»، روی ریموند، در سال ۱۹۹۳ با پرش از پل گلدن گیت می خواست خودش را بکشد. در طول دهه ی ۷۰ میلادی، یک نفر که می خواست با پریدن از پل گلدن گیت خودکشی کند، یادداشتی گذاشته بود که روی آن نوشته بود:

من می روم روی پل قدم بزنم. اگر کسی در راه به من لبخند بزند، از پل نخواهم پرید.

کوچک ترین فردی که در پل گلدن گیت اقدام به خودکشی کرد، دختری ۵ ساله به نام «مریلین دمونت» است.

نصب تور فلزی

بنا به گفته مسئولان یک تور فلزی در فاصله ای شش متری زیر گلدن گیت مانع از خواهد شد که افراد خود را به پایین بیاندازند. این تور ضدزنگ است زیرا درجه رطوبت در این محل بسیار بالاست و رنگ تور در هماهنگی با رنگ گلدن گیت انتخاب شده است.

مقدمات کار برای نصب تور آغاز شده است. به گفته شوارتس مردم باید ببیند که اقدامات موثری برای جلوگیری از خودکشی در دستور کار است.

نصب تور فلزی تا ژانویه ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت. به گفته مسئولان هزینه نسب این تور حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. مسئولان شهر امیدوارند که این ابتکار از خودکشی افراد به طور جدی جلوگیری کند و "داستان غم انگیز" گلدن گیت برای همیشه پایان پذیرد.

15- جشن افتتاحیه

. زمانی که در ۲۷ مه سال ۱۹۳۷ پل گلدن گیت افتتاح شد، جشنی که به همین مناسبت برگزار شد، یک هفته به طول انجامید.

16- هزینه ساخت در حال حاضر

ساخت یک پل گلدن گیت جدید در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه دربر خواهد داشت.

17- سرعت مجاز رانندگی

حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی بر روی پل در اول اکتبر ۱۹۸۳ از ۸۹ کیلومتر در ساعت به ۷۲ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. پیاده روی شرقی در طول روز و پیاده رو غربی فقط در بعد از ظهرها و تعطیلات آخر هفته برای عبور دوچرخه سواران و عابرین پیاده باز می شود.


تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7599.html