ساختمان مسکونی شماره 135 تهران / دفتر معماری BNS Studio

تحریریه معماری آرل

ساختمان مسکونی شماره 135 با مساحتی در حدود 2300 مترمربع در منطقه سعادت آباد تهران واقع شده است. این ساختمان دارای 5 طبقه مسکونی تک واحدی با سه خواب می باشد . لابی و سالن اجتماعات در طبقه همکف واقع شده اند و عقب نشینی فضای لابی از بَرِ اصلی ساختمان، فضایی برای توقف و ایجاد فضای سبز ، در زیر بنا را ایجاد کرده است. دیگر فضاهای خدماتی مانند پارکینگ ها، سونا، استخر و جکوزی در طبقات زیرزمین واقع شده اند.
ایده اصلی طراحی این بنا ، احیاء میراث معماری ایران از طریق مدرنیزه کردن مفاهیم و عناصر گذشته می باشد.

همانطور که می دانیم خانه از دیر باز از مفاهیم و ارزش های ویژه ای در فرهنگ و معماری ایرانی برخوردار بوده است. مفاهیمی مانند سسلسله مراتب، درون گرایی، خوانایی، تفکیک فضایی، تقارن، یکپارچگی و احترام به محرمیت که در طول سالهای گذشته با توجه به تغییر شیوه زندگی و تقاضای زیاد ساخت و ساز، بسیاری از این مفاهیم گرانقدر تغییر یافته و یا فراموش شده اند. بدین روی، در طراحی این ساختمان ، علاوه بر استفاده از آجر به عنوان یکی از مصالح سنتی ایران، پرداختن به دیگر مفاهیم نام برده شده توجه خاصی شده است.

ترکیب پانل های نیمه شفاف و متخلخل آجری همراه با قابهای مدولار بیرون زده از نما و حرکت آنها بر روی نما، ترکیبی مدرن، پویا و وابسته به ریشه های گذشته را ایجاد کرده است که این تنوع علاوه بر روی نما در درون فضا نیز به خوبی دیده می شود و هر خانه از میزان نور و دید منحصر به فردی برخوردار است.
پانل های متخلخل آجری علاوه بر ایجاد سایه روشن های زیبا ، در ایجاد حس محرمیت در درون فضای خانه نیز، نقش بسزایی دارند. این پرده های آجری همچنین در کنترل نور طبیعی، بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد فضای مطلوب زندگی نقش موثری را ایفا می کنند.

از دیگر مسائل مهم در طراحی این ساختمان پرداختن به فضای سبز است که در بخش های مختلف به صورت بام سبز، پاسیو، حیاط و همچنین گلدانهای مدولار نصب شده بر روی نما به چشم می خورد. تنوع استفاده از فضای سبز علاوه بر ایجاد کیفیت های زیبا شناختی و بصری در ارتقاء کیفیت فضای زندگی نیز نقش مهمی را دارا می باشد.
 

نام پروژه:  ساختمان شماره 135
محل پروژه: تهران
نام شرکت و یا دفتر معماری: BNS Studio
وبسایت: www.bns-studio.com
معمار مسئول: فرشاد کازرونی، فرناز بخشی، آذین سلطانی
تیم طراحی: نیوشا رشیدی، شبنم ابطحی، مهتا حیدری، ضحی نکوئیان، شادی ملک، بهنام برزگر
طراحی فاز دو معماری: میثم ابراهیمی مقدم
مساحت کل: 2300 مترمربع
نوع ساختمان: مسکونی
ارائه سه بعدی  : علی زینال زاده
عکاس / عکاسان:  فرشاد کازرونی، آذین سلطانی
 


تحریریه معماری آرل
منبع : BNS Studio

 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7581.html