طراحی شهری تمدن های بزرگ را از بالا مشاهده کنیم

تحریریه معماری آرل
ایده مشاهده جهان ما از بالا تا همین یک قرن پیش یک تصور فانتزی بود. چون هواپیماها دوران کودکی خود را سپری می کردند، و موشک و ماهواره ها حداقل دهه ها با رشد عقلانی و عملکردی فاصله داشتند. لذا تحلیل و مشاهده طراحی شهری و شهرسازی از پرسپکتیو بالا غیرممکن بود و نمی توانستیم یک قاب شِماتیک از روند شکل گیری شهر در گذشته و حال ببینیم. فقط ترسیم شهر با توجه به پلان و مشاهده شهر از نقطه ای مرتفع بوده که امکان پذیر بود. اما امروزه به پیشرفت چشمگیر ماهواره ها، هاپیما و دوربین های عکاسی می توان جزء به جزء شهرها را از بالا مشاهده کنیم. در این مطلب پرسپکتیوهای بی نظیری از شاخص ترین معماری شهری دنیا را می بینیم که هر تصویر بیانگر روح،حس و سبک منحصربه فردی است.
اما مشاهده این تصویر چه کمکی به ما می کند؟
ما در حال تبدیل کردن تمدن و اطلاعات مربوط به آن در یک پایگاه اطلاعت داده هستیم و بنا به این اطلاعات، زمین را به طور فزاینده ای تغییر دادیم تا برای نیازهای ما مناسب تر باشد. تصاویری که ماهواره ها منتشر می کنند، بیان های ما منظمی را بازتاب می کنند. مانند: رشد شهرها و جاده ها در سراسر مناظر که بیانگر تاثیر روزافزون بشریت بر سیاره زمین است. در حالی که عکاسی از بالای شهرها، نقشه هایی برای ایده پردازی آینده را به ما نشان می دهند تا در گذر، روند تغییرات شهری را به واسع عکاسی از آسمان مشاهده کنیم.
حال پیش بینی و تغییر روند ایده های قدیمی به ایده های جدید فقط بخشی از حُسن این تصاویر به شمار می رود. بررسی روزانه این تصاویر به ما نشان می دهد که تا کنون به اندازه کافی طراحی شهری در قرون گذشته را تحسین نکرده ایم. اینکه شهر بارسلونا در ایالت کاتالونیا چنین هارمونی در بافت خود داشته باشد. این تصاویر به ما اجازه می دهد که شیوه تفکر گذشتگان خود را از معماری شهری و ساختارهای محلی تحلیل کنیم و از  تکنیک های آنها بهره ببریم.

1.شهر ممنوعه، چین

2.طاق پیروزی، پاریس


 

3.دبی، امارات

4.محدوده ای از بارسلون، اسپانیا


 

5.فِز، مراکش

6.فریدناو، آلمان


 

7.جرامیکله، ایتالیا

8.گوادالاخارا، اسپانیا


 

9.ایتایپو، برزیل

10.ورزشگاه بین المللی خلیفه، قطر


 

11.کایلین، تگزاس

12.لیون، فرانسه


 

13.Marabe Al Dhafra،ابوظبی

14.موسکو، روسیه


 

15.فرودگاه اورلاندو، آمریکا

16.پزارو، ایتالیا


 

17.سنت مارتین، هلند

18.سانسِت دیستریکت، سن فرانسیسکو، آمریکا


 

19.ایستگاه اتوبوس تابو، مکیزکو سیتی

20.فوندل‌ پارک، هلند


 

21.مسجد جامع یزد، ایران

22.تهران، ایران


 
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7569.html