طراحی کلینیک با تاثیرپذیری از فرم سنتی ژاپنی

تحریریه  معماری آرل
طراحی کلینیک درمانی آساهیکو در محدوده شهر توکیو واقع شده که در حال حاضر جمعیت سالخورده این بخش از شهر رو به افزایش بوده است. کارفرمای پروژه قصد داشته تا یک کلینیک باز را در این منطقه ایجاد کند که کمی متفاوت تر از مراکز درمانی و بیمارستان های عادی است. ایده طراحی کلینیک این می باشد که در آینده  ساکنین می توانند از دکتر خانوادگی خود در این ساختمان بهره ببرند. در واقع ساختمان کلینیک یک فضای خدماتی برای افراد با دکترهای متخصص شخصی خودشان می باشد و افراد می توانند از امکانات این کلینیک برای ویزیت یا درمان بهره ببرند.

برای استفاده از حداکثر متراژ در مرز سایت، پلان کلینیک به شکل L طراحی شده است. محور ساختمان به سمت شمال شرقی امتداد یافته و به واسطه طراحی نمای  مینیمال و پویا، دارای نورگیرهای متناوبی می باشد. پنجره های باریک یک فیلتر عالی برای کنترل و نفوذ نور طبیعی به ساختمان بوده و در عین حال حریم خصوصی را برای مراجعین حفظ نموده است. طراحی کانسپچوال ساختمان شیب دار یک ارتباط قدرتمند بین محیط و بناهای اطراف ایجاد نموده که با تاثیرپذیری از فرم معماری بومی ژاپنی است. 

ساختمان کلینیک از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول اتاق های معاینه بالینی برای افراد معلول و سالمند تعبیه شده تا رفت و آمدشان تسهیل شود، و طبقه دوم مخصوص اعضای کارکنان و خدمات می باشد. معمارن برای اینکه تصویر و حس یک خانه معمولی را به مراجعه کنندگان انتقال دهند، نما را به صورت یک خانه شیبدار طراحی نموده اند. ارتفاع سقف کلینیک به تدریج تا مرکز ساختمان افزایش یافته تا گستردگی بر محیط چیره شود و حس یک فضای فشرده و تنگ به مراجعه کنند منتقل نشود.

طبق نظر معمار پروژه برای اینکه سالن استراحت طبقه دوم باز و گسترده ای در اختیار داشته باشیم، تصمیم گرفته شد تا دیوار پشن ساختمان کمی عقب نشینی کرده و به طور مستقیم به طبقه دوم متصل گردد. لذا برا شکل هندسی و اجرای دیوار یکپارچه از ساختار RC (سازه های بتن مسلح) استفاده شده است. بیشتر ضلع غربی و جنوبی ساختمان توسط سازه های بتن مسلح ساخته شده است. این ساختار اجازه داده تا سقف شیب دار و دیوار به صورتی یکپارچه اجرا شوند تا دیوارها خاصیت باربر داشته باشند و نیازی به ایجاد ستون در پروژه نباشد.


























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7568.html