طراحی ایستگاه های هایپرلوپ در مسیر انقلاب حمل و نقل

تحریریه معماری آرل
هایپرلوپ دیگر یک ایده تخیلی یا نظریه ساده نیست و امروزه بیش از همیشه اهمیت دارد. بخصوص اینکه کشورهای در حال توسعه زیرساخت های این فناوری را برای حمل و نقل بسیار جدی گرفته اند. اواخر سال جاری  Hyperloop One لیستی از شرکت های معماری منتشر کرد که در طراحی و ساخت ایستگاه ها و امکانات مربوط به فناوری هایپرلوپ فعالیت ویژه ای دارند. شاخص ترین تیم های مشارکت کننده گروه معماری بیگ، Arup و Arup می باشند. در حال حاضر RB Systems با ارائه طراحی بی نظیر و فوق العاده خود از ایستگاه ها، پایانه های مسافربری و امکانات رفاهی، به عنوان فینالیست مسابقه طراحی ایستگاه Space X انتخاب شده است.

مفاهیم فضایی و برنامه نویسی عمدتا بخشی از زبان طراحی چنین پروژه هایی محسوب می شوند، زیرا تا کنون هیچ گونه سابقه ای برای نوع شناسی چنین ساختارهایی وجود نداشته است. با توجه به تخمین سرعت گردش هر غلاف (بخشی که شامل تونل مسیر هایپرلوپ می باشد) در هر دقیقه، طراحی چنین پروژه ای میبایست با درجه ای بالا از کنترل اتوماسیون و استاندارهای یک فضای نیروگاهی صورت بگیرد. فضایی محفوظ که از سیرکولاسیونی بسیار دقیق و حساس برخوردار باشد تا گردش عموم و مسافران برای رسیدن به سکو و قطار هایپرلوپ در کوتاه ترن زمان ممکن انجام شود. لذا دسترسی ها به واسطه کیفیت، سرعت و امنیت، دارای اهمیت بالایی برای مسافران می باشد.

طراح ارشد پروژه، Rustem Baishev طی توضیحاتی سیستم های پیشنهادی خود را اینگونه شرح می دهد:
زمانی که یکی از غلاف ها (کابین حمل مسافران) وارد ایستگاه شده، به یک سکو منتقل می شود و تمام مسافرین و بارهای آنها به این سکو منتقل می شوند. در نهایت یک بالابر بزرگ غلاف را به سطح بالاتری نزدیک به خروج مستقیم از ایستگاه هدایت می کند تا مسافرین سوار شوند. تمام این مانورها توسط یک سیستم کاملا اتوماتیک اداره می شود.

طراحی داخلی ایستگاه قصد داشته هیجان و خلوص تکنولوژی های جدید را جشن بگیرد. بنابراین ارائه فضاهای گسترده و عظیم، نورگیرهای سراسری و رنگ روشن از ضرورت های طراحی چنین پروژه ای می باشد. یک سیستم جستجو و کنترل کاربرپسند به عنوان تابلوی مرکزی در ایستگاه تعبیه شده تا همه نسبت به جدول زمان بندی اشراف داشته باشند. ساختار و متریال سازه های طراحی داخلی، یک سیستم پیشنهادی از متریال فایبرگلاس می باشد. این قطعات فایبرگلاس با سلول های شیشه ای PV ادغام شده اند تا مانع نفوذ و جذب حرارت در ایستگاه شوند. یکی متریال مناسب که هم از مقاومت بالایی برخوردار می باشد و هم طول عمر بالایی دارد.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس (Space X) برای اولین بار در سال 2013 طرح اجرایی حمل و نقل توسط هایپرلوپ را پیشنهاد دادند. البته ایده اولیه چنین طرحی مربوط به نابغه تکنولوژی و معماری، ژاک فراسکو بود. تکنولوژی که توسط پرتوهای مغناطیسی، کابین قطارمانند مسافران را با سرعت 700 مایل در ساعت در فضایی خلاء به حرکت در آورده و از امنیت و بهبود انرژی بسیار بالایی برخوردار است. تکنولوژی که در سیستم پیشنهادی RB لحاظ شده و می تواند به عنوان اولین گام عظیم در صنعت معماری و حمل و نقل لقب بگیرد.
























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7525.html