خانه حیاط آبی اصفهان

تحریریه معماری آرل
طراحی خانه حیاط آبی یک پروژه مسکونی می باشد که برای یک خانواده اصفهانی به اجرا رسیده است. سایت پروژه در محدوده ای از شهر واقع شده که محور خانه را بر اساس یک الگوی شرقی-غربی فراهم کرده است. با توجه به موقعیت قرارگیری پروژه، زمانی که پروژه در نیمه بالایی زمین ساخته می شود،  قسمت اصلی خانه بیشترین نور از محور غرب را دریافت کرده و خانه را از جذب نور جنوب که بهترین جهت روشنایی در اصفهان می باشد، محروم می کند.

با وجود اینکه نورگیری خانه بزرگترین چالش طراحی به شمار می رفت، تیم معمار با پاسخی به نام حیاط آبی برای رفع مشکل ارائه کرد، که در گذشته الگوی تاریخی خانه در این منطقه بود. برای اینکه حیاط آبی نسبت به حیاط ورودی دسترسی داشته باشد، و ضلع جنوبی کاملا آزاد شود، حجم خانه از دیوار همسایه ها جدا شده اند. یک شکاف بین جِرم خانه و دیوار همسایه ایجاد شده که در انتهای این حدفاصل، حیاط آبی توسط چند پله تعبیه شده است. بدین ترتیب عرصه های داخلی خانه به واسطه حیاط آبی قابل دسترس خواهند بود و فضای حیاط آبی نقطه عطف پروژه محسوب می شود. 

در طبقه همکف زمانی که از حیاط ورودی مشرف به غرب می گذریم، به سالن پذیرایی میرسیم. با گذر از آشپزخانه که مجاور سالن پذیرایی واقع شده، نورگیرهای بزرگی تعبیه شده تا به واسطه عرصه حیاط آبی، نور جنوب و شرق برای نشیمن و اتاق های خواب فراهم گردد. در طبقات بالا، کتابخانه، اتاق مهمان و اتاق کودکان نهایت بهره را از منظره حیاط آبی می برند که به واسطه شکاف ها ایجاد شده است. ارتفاع اتاق نشمین به اندازه یک فضای دوطبقه می باشد که به واسطه حیاط آبی و فضای کوچک و مرتفع نشیمن، کانسپتی مدرن از عرصه مهمی از معماری اصفهانی به نام "اندرونی" را خلق نموده اند.

معمار: دفتر معماری آینه
موقعیت پروژه: اصفهان، ایران
معماران مسئول: علی سلطانی، عاطفه کرباسی، علی دهقانی
دستیار طراح: بهنام امامی
متراژ پروژه: 300 متر مربع
سال اجرای ساختمان: 2017













تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7521.html