طراحی گالری هنری با الگوی طراحی نمای تکتونیک

تحریریه معماری آرل
مجموعه  Transart یک پلتفرم هنری چند منظوره می باشد که برای یک هنرمند و کارگردان مستقل در شهر هیوستن تگزاس ساخته شده است. کاربری گالری Transart، ارائه آثار هنری و برگزاری نمایشگاه های حضوری است تا تقاطعی بین انسان و هنر ایجاد کند. این پروژه به یک گالری با ویژگی های بی نظیر نور طبیعی و کتابخانه ای با گنجایش 3 هزار جلد کتاب خلاصه شده است. تعبیه فضای نشیمن بزرگ در هسته سیرکولاسیون ساختمان منجر به گسترش طبقه دوم و ارتباط بین کتابخانه و راه پله وسط ساختمان شده است. 

تقسیم دو فضای گالری و نمایشگاه در مجاورت هم، یک ترفند عملکردی است تا مراجعه کنندگان بین دو فضا با آثار تعامل کنند و به طور ناخداگاه فرصت بیشتری برای تعامل با فضاها داشته باشند. فضای نمایشگاه جلوی مجموعه به صورت طبیعی روشن و پر نور است و بیشتر برای ارائه آثار سنتی در نظر گرفته می شود. اما محور پشتی ساختمان دارای نور کمتری است و طراحی پنجره ها به خطوط باریک و منحنی، بیشتر جریان نور را کنترل می کنند و روزنه ای کوچک برای عبور بخش کنترل شده ای از نور می باشند. فضاهای کم نور سالن به گالری مجموعه اختصاص یافته اند تا بین آثار و  کیفیت نور طبیعی یک هارمونی استاندارد نسبت به رنگ فضا خلق گردد.

آسانسور شیشه ای درون یک فضای استوانه ای استیل در انتهای فضای مرکزی طراحی شده و به عنوان فضای دسترسی آلترناتیو در نظر گرفته شده است. طبقه دوم شامل یک فضای مجزا و کوچک می باشد که برای برگزاری جلسات یک به یک در نظر گرفته شده است. طبقه سوم مجموعه هم به اتاق مدیریتی بزرگ، تراس گسترده و باغ بام می باشد. در مجاورت ساختمان اصلی، یک استودیو عکاسی ساخته شده که سقف آن توسط سیمان سیاه و ورق گالوانیزه پوشیده شده است. این ساختمان یک فضای ثانویه است که برای زمانی که تعداد بازدیدکنندگان بیش از حد شد، بتوانند بخشی از بازدید و کارهای گروهی را به این ساختمان منتقل کنند.

طراحی نمای ساختمان گالری از متریال اندود گچ و سیمان سفید می باشد که کاملا صاف و یکدست بر روی ساختمان نصب شده اند. طراحی نمای ساختمان بر اساس یک زبان تکتونیکی ساده و شفاف بوده است. شکاف ها و درزهایی که در پوسته ساختمان تعبیه شده، بر اساس یک سیستم محاسباتی است تا درصد معینی از نور به داخل گالری و نمایشگاه نفوذ کند. حال این شیارهای منحنی یک شکست نور ظریف را خلق می کنند که به عنوان زبان بصری طراحی نما و برجسته سازی آثار درون گالری نقش مهمی ایفا می کند. این هندسه ظریف و زیبا به واسطه رنگ سفید ساختمان یک حس کم وزن را به مجموعه القا می کند و باعث می شود تا فعالیت درون ساختمان پرشور و هیجان انگیز باشد. 




























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7520.html