چهار باغ گردشگری ايران پروژه گروه معماران آرل در نمايشگاه های گردشگری بين المللی

تحریریه معماری آرل
ایران از نظر گردشگری و معماری دارای جاذبه های متنوعی است که پاسخگو سلیقه ی متفاوت گردشگران سراسر دنیاست. در این پروژه تلاش شده است که به کمک معماری جاذبه های ایران به بهترین شکل ممکن برای گردشگران خارجی (که احتمال می رود درک واضحی از ایران نداشته باشند) به خوبی نمایش داده شود.  

مدیر طراحی : عماد کشفی
تیم طراحی : مهسا مقری، هدیه احمدیان، شادان برومند،مدیحه مولایی، فرزانه مردانی،یحیی نوش آبادی،یاسمین ملکی
سال طراحی : 1397
جایزه : رتبه سوم  در مسابقه "طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸"
هیئت داوران  :سید محمد بهشتی،آرش مظفری(معمار)،جواد میرحسینی(معمار)،سامان سیار(معمار) (داور علی البدل)

فرش ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین صنایع دستی ایران بهترین تجسم باغ، پس از تجسم معمارانه آن در فرهنگ ایرانی است. باغ، موضوع بسیاری از نقش های فرش و قالی ایرانی است تا جایی که آرتور پوپ در این باره می نویسد: باغ مهمترین موضوع مورد علاقه ایرانی هاست و تقریباً در همه قالی های ایرانی به شکلی شکوه مندانه و زنده به چشم میخورد. فرش ایرانی بیشتر باغ است تا فرش، در کنار حوضچه های مرکزی، درختان در نهایت زیبایی کاشته شده و با گل ها تزئین گشته است.
در ذهن ایرانی، باغ تمثیل قطعه ایست از بهشت و از جهان بیرون خود دور است و آسایش جسم و آرامش روح را به همراه دارد،انعکاس یکی دیگر از جذاب ترین و منحصربه فردترین هنر ایرانیان در تصویر کردن معماری هایشان در آب ساکن است .در ایران،معماری در کنار آب و در دامن طبیعت بدون آنکه آن را مخدوش سازد حضور خود را اعلام میکند.

باغ ایرانی پاسارگاد را ریشه معماری باغ های ایرانی دانسته اند،قدیمی ترین سند تصویری که نظم باغ ایرانی را به تصویر میکشد به دوره ساسانیان باز میگردد.که این نشان دهنده اصالت معماری چهار باغ در ایران می باشد .در نقش برجسته طاق بستان، صحنه شکار خسرو پرویز، طرح باغ-شکار او را در طاق بستان نشان می دهد این باغ ها به عنوان یک ساختار کامل، بیانگر رابطه ی تنگاتنگ میان بستر فرهنگی و طبیعی است. چهارباغ ایرانی سه ویژگی منحصر به فرد دارد که در معماری باغ های دیگر کشور ها یافت نمی شود یکی،نظم و ساختار هندسی باغ دوم،دو محور باغ که یکی محور اصلی باغ می باشد و دیگری محور فرعی آن و سوم تقسیم باغ به چهار قسمت در پیرامون این دو محور است.

نحوه شکل گیری حجم

معماری ایران دارای ویژگی هایی است که از ارزش و منزلتی ویژه برخوردار است. ویژگی هایی چون طراحی مناسب و کارآمد،مردم وار،توجه به اقلیم و نیاز های منطقه،رعایت مساِئل فنی،حفظ راحتی و آرامش و ... را در بر دارد.معماری ایران نماد فرهنگ و تاریخ کهن و ارزشمند مردمان ایرانیست،که در این طرح سعی شده مبانی اصلی و کاربردی آن را در سایر کشور ها به نمایش بگذاریم.درونگرایی یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد معماری ایرانی میباشد،معماران ایران را از این نظر که در نمای بیرون آن و در گذرهای پر پیچ و خم چیزی جز خشت و گل دیدیه نمیشود ولی در داخل دنیایی از پرکاری و زیبایی دارد، درونگرا نامیده اند. کانسپت طرح بر اساس درونگرایی شکل گرفته که این کار با کشیدن آجرهایی دور دو وجه مکعب که به سمت داخل باز میشوند و گشودگی مسیر ایجاد میکنند نمایش داده شده است.

در اینجا قصد داریم 4 اصل را که مهم ترین و اساسی ترین مبانی شاخص معماری ایران است مورد بررسی قرار دهیم؛این 4 اصل شامل :

1.تاریخ معماری ایران
2.اقلیم ایران
3.هنر و صنایع دستی
4.معماری ایران

تاریخ معماری ایران قسمت های متعدد و مختلفی دارد. ایران دارای اقلیم منحصر به فردی است. هنر و صنایع دستی شامل بخش های گوناگونی چون(تزئینی،تجسمی،ادبیات،نمایشی) می باشد. در معماری ایران قوس جایگاه با ارزش و بسنده ای دارد.قوس فضایی را برای انسان تداعی می کند که عظمت و اقتدار معماری ایران را یادآور می شود.

آبی ایرانی

لاجــوردی ( آبی ایرانی ) یکی از ســـــایه های رنـــــگ آبـی است که به رنـگ سنــگ لاجورد است . معـــادن سنگ لاجورد در ایران و افغانســتان بوده است. لاجــوردی را در زبان های انگلیسی (Persian blue ) و فرانســوی (bleu person ) و بســـیاری از زبان های دیـــگر بنام ” آبی ایرانی ”  می نامند . این رنگ برای اولین بار در سال 1669 میلادی در انگلستان ” آبی ایرانی ” نامیده شد ” آبــی ایرانی نماد پــاکی ، خلوص ، شکوه ، ایمان و آرامش است که در تاریخ، فرهنـگ و هنر ایـران زمـین از جایـگاه سـترکی برخوردار است و در ادبیـــات،معماری،نگارگری،تذهیب،هنرهای سنتی و دسـتی ، نقاشی، خوشـنویسی و هـنر اسلامی از دیرباز مورد توجه هنرمندان بوده است.  

تکرار رنگ آبی

مسجد شیخ لطف الله

مسجدکبود تبریز

مسجد امام اصفهان


غرفه معماری

غرفه طبیعت

غرفه صنایع دستی و هنر

غرفه تاریخ

پروژه از نظر فرم ساده و منعطف بوده ، قابلیت تطبیق با ابعاد مختلف و یا حذف و اضافه کردن فضا های مورد نظر را دارد و کاملا جوابگو ابعاد مورد نظر کارفرما می باشد.

پروژه طراحی غرفه ایرانی

طراحی غرفه ایرانی

طراحی غرفه با ابعاد 20 در 25

 

نمای غرفه

برش غرفه


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده گزارش تصویری با برندگان مسابقه به لینک زیر مراجعه نمایید

تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7490.html