آپارتمانی به مثابه ویلای تفریحی در شهر

تحریریه معماری آرل
طراحی آپارتمان اجاره ای HACHI یک پروژه مدرن با رویکرد خدماتی است که جهت اجاره ماهانه برای کارمندان بخش اداری-تجاری منطقه Ladprao بانکوک در نظر گرفته شده است. این منطقه از شهر به دلیل پرجمعیت بودن توسط آپارتمان ها، مجتمع  مسکونی و ساختمان های اداری زیادی محصور شده، و فضای مناسب اقتصادی برای اسکان دادن به کارمندان موقت و مهمان در شهر ندارد. از آنجایی که افراد زیادی به واسطه ماموریت کاری به این منطقه سرازیر می شوند، با مشکل در اختیار داشتن یک آپارتمان راحت، دنج و ارزان به صورت کوتاه مدت همراه بودند. این آپارتمان لوکس به واسطه طراحی که از ویلاها و خانه های تفریحی عاریه گرفته، هر واحد مسکونی را به مانند یک ویلای تفریحی دنج و کوچک به نمایش می گذارد.

آپارتمان اجاره ای HACHI شامل 34 واحد مسکونی در متراژهای 26 تا 44 متر مربع می باشد که از یک اتاق چند منظوره و فضای سرویس بهداشتی بهره می برد. از این رو یک ساختمان 5 طبقه ای داریم که واحد های خود را با یک پلان هوشمندانه در 1100 متر مربع جای داده است. در طراحی این آپارتمان های اجاره ای، یک جعبه جامد به عنوان قالب اصلی هر آپارتمان ساخته شده که برای هر کدام از قالب ها، یک تراس در بیرون واحدها تعبیه شده تا کاربران بتوانند مکانی برایخشک کردن لباس های خود داشته باشند. دروازه هر کدام از تراس ها جلوی هر بالکن تعبیه شده اند تا به لحاظ بصری حس یک خانه را به ساکنین منتقل کند.

طراحی نمای آپارتمان تاثیر زیادی از الگوی ویلاهای تفریحی با سقف شیب دار پذیرفته تا حس یک آپارتمان خشک و یکنواخت را از بین ببرد. الگوی خانه شیب دار در همه جای پروژه به عنوان خط مشی طراحان و کانسپت ذهنی آنها مشاهده می شود. کنار تخت خواب ها یک دیوار شیشه ای قرار داد که فضای سرویس را از اتاق خواب تفکیک نموده که شکل آن مشابه قالب اصلی آپارتمان و مجتمع می باشد. تراس ها دارای یک حفاظ چوبی نرده ای شکل می باشند که نقش فیلتری برای تراس و کنترل نور خورشید در طول روز را ایفا می کنند. 

طراحی داخلی آپارتمان شامل چندین سناریو مدولار می باشد که هر کدام از آنها با نظم خاصی تمایز یافته اند. لذا می توان به عمق متفاوت هر واحد، جهت گیری و ارتفاع آنها اشاره کرد. ترکیب واحد های مسکونی یک ماژول کامل از ریتم های هماهنگ است که مجموعه را به عنوان یک ویلا روستایی عمودی مدرن معرفی می کند. طراحی دکوراسیون داخلی خانه با الهام پذیری از سبک زندگی مردم شرق آسیا به اجرا رسیده است. در روش دکوراسیون آسیای شرقی، فضاها را به واسطه فعالیت های مختلف در یک توالی منظم سازماندهی می کنند. 

به طور مشابه طراحی فاز 1 هر کدام از واحدها دارای یک قوس شخصیتی است که با نمای ساختمان ارتباط مستقیمی برقرار می کند تا احساسات ساکنین و عموم را به یک اندازه نسبت به مجموعه تحت تاثیر قرار دهد. با ورود به راهرو و کوریدور، یک حس تاریکی به روشنایی وجود دارد که به واسطه نورپردازی و متریال های بیرون تا درون ساختمان ارائه می شود. 
























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7453.html