طراحی آسمانخراش با نمای چوب و شیشه و بافت سبز

تحریریه معماری آرل
طراحی آسمانخراش ملبورن استرالیا توسط استودیو طراحی UN انجام شده که به مجموعه ای از عملکردهای متنوع مانند: فضای تفریحی، خورده فروشی، دفاتر اداری واحدهای مسکونی، هتل و فضای نمایشگاهی تبدیل شده است. ارائه تمام کاربری های فوق درون یک ساختمان مرتفع، نیازمند ارتباط فضایی عمودی نسبت به طراحی پلان فاز 1 انجام شد. آسمانخراش های ملبورن مجموعه ای از فریم های فضایی است که بین عرصه های داخلی و خارجی متمرکز شده که یک کالبد متخلخل را نسبت به خیابان های اطراف ایجاد کرده است. به واسطه مرتفع شدن همزمان ساختمان ها، محدوده بین مجموعه ها و خیابان گسترش یافته است. 

طراحی نما آسمانخراش ها با ترکیب متریال چوب و شیشه و عناصر معماری پایدار، جزء ستون فقرات این پروژه می باشند. پیچش نمای آسمانخراش ها از چوب و شیشه و بافت سبز، یک ژست مایع و روان را به کالبد مجموعه بخشیده است که پیوندی بی انتها بین پروژه و تمام عناصر موجود در محدوده اطراف دو آسمان خراش می باشد. با وجود اینکه ساختمان ها به عنوان یک هسته عمودی در منطقه معرفی شده اند، اما چرخش فضاهای مسکونی بر روی تار و پود پیش تنیده نما ساختمان در گسترش فضای بصری افقی مجموعه عمل نقش داشته است. 

طراحی لژ و فضای بالکنی پشت ساختمان یکی از مهم ترین فضاهای مجموعه بوده که برای دسترسی عموم تعبیه شده است. این ضله از ساختمان شامل بازار، مغازه های تجاری و یک پارک برای مراجعه کنندگان و ساکنین می باشد. البته تراس ها به واسطه متراژ گسترده و پوشش گیاهی سبز به پارک تفریحی اختصاصی واحدهای مسکونی تشبیه شده اند. تراس های پله ای و پلت فرم هر طبقه نمایه منحصربه فرد و متنوعی را به بازدید ساختمان از سطح خیابان نسبت به فضاهای تجاری، تفریحی و باغ عمومی ارائه می دهد.

آسمانخراش ملبورن یک مجموعه چند عملکردی است که قابلیت ارائه و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری را دارد. طبق گفته معماران: " این مجموعه یکی از سرمایه های فرهنگی استرالیاست و برای بهبود برگزاری برنامه های هنری گسترش یافته است. آسمانخراش های ملبورن نشانه شهری محدوده جنوبی شهر به شمار می روند تا جایگاهی جدید برای فرهنگ و هنر خلق گردد." تراس های لژ مخصوص دارای سیستم های صوتی و تصویری پیش رفته ای می باشند که برای نصب و راه اندازی انواع فستیوال های فرهنگی و هنری موقت تعبیه شده اند. 
















تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7448.html