طراحی نمای ساختمان تجاری با هندسه شش ضلعی

تحریریه معماری آرل
ساختمان تجاری Hexalace یک مجموعه با پلان باز می باشد که برای اهداف اجاره ای ساخته شده است. در این طرح تجاری به واسطه محدودیت های فضا و هنجارهای ساختاری برای رفع چالش های تنگ بودن ساختمان، نیاز به نمایی بود که مفهوم عملکرد تجاری را به نمایش بگذارد. با توجه به شرایط اقلیمی گرم پنجاب هند، و اینکه نمای اصلی مجتمع تجاری به سمت غرب گراییده، نمای ساختمان حکم فیلتر با ویژگی طبقه بندی بصری و کاور جلوگیری از گرمای بوده است.

طراحی نمای ساختمان تجاری به واسطه یک لایه بتن 3 اینچی و الگوی شش ضلعی لانه زنبوری ساخته شده که به عنوان لایه ای برای ایجاد سایه در نظر گرفته شده است. این لایه پیش آمده بتنی دارای بافت بصری مناسب و هارمونی غیرقابل تصور با لایه شیشه ای ساختمان را تشکیل داده است. به منظور ایجاد سایه بهتر، نما از المان های ارگانیک بهره برده تا خاصیت زیبایی و طراوت را به بیرون و داخل ساختمان منتقل کند.

الگوهای شش ضلعی نما از قاب های فلزی آلومینیوم ساخته شده اند که به صورت افقی به پوسته سه اینچی بتن متصل شده و نقش جان پناه بالکن ها را ایفا می کنند. علاوه بر خاصیت جداسازی و بصری، دیوار بتنی حائل به عنوان یک فیلتر است که در کاهش دمای بیرون و تعدیل سازی هوای داخل به کار رفته است. این فاصله شدت تابش گرمای ساختمان (بخصوص در ضلع غرب) را جذب کرده و فقط نور روز را به واسطه برخی رسوخ های درون نما به ساختمان حرکت می دهد. بافت سبز نما به مرور رشد کرده و جا را برای حوشه های جوان تر و سبزتر باز می کند. در نهایت یک تجربه تنفسی با کاربرد هندسه ای جسورانه نمای ساختمان را تکمیل نموده است. 












تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7431.html