مرمت و بازسازی خانه اقامتی قائلی اصفهان

تحریریه معماری آرل
معماری ایران طی تغییرات اقتصادی 60 ساله اخیر با تغییرات عمده ای در شیوه زندگی روبرو بوده است. افزایش قیمت زمین، تخریب و بازسازی را در ایران به مد روز تبدیل کرده و همین امر عمر ساختمان را به 3 الی 4 دهه کاهش داده است. اما در طول سال های اخیر دیدگاه ها نسبت به ساختمان های قدیمی تغییر کرده و توجه به ساختمان های قدیمی افزایش یافته است. فقط جای تأسف دارد که برخی از این مکان ها مانند: خانه عباسیان در کاشان یا منزل شیخ السلام در اصفهان به موزه هایی تبدیل شدند که با مردم تعاملی ندارند. 

با این حال دامنه وسیع ساخت و ساز در شهر اصفهان چهره خود را تغییر داده است. همچنین تعداد خانه های متلق به دوره پهلوی که از ارزش هنری و معماری زیادی برخورداند زیاد بوده که ارزش مرمت و بازسازی دارند. به دلیل اینکه هزینه مرمت و نگهداری آنها کمتر از تخریب و بازسازی دوباره می باشد. 

پروژه خانه قائلی یک ساختمان متروکه بود که برای تخریب و بازسازی آماده شده بود. تیم طراحی در جلسات اولیه خود به این نتیجه رسیدند که تخریب و بازسازی برای چنین پروژه ای عقلانی نیست و هزینه های زیادی در بر خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد شد که این بنا، محوطه و سازه های عملکردی این مجموعه مرمت، تعمیر و سپس بازسازی شوند. 

متاسفانه در طول سال های اخیر بیشتر فضاهای خانه، مشخصه ها و خصوصیات خود را به دلیل از کاهش پارامترهای معماری، ویژگی های مهمانپذیری خود را از دست داده بودند. لذا برای اقامت در اصفهان یا با اتاق هایی طرف هستیم که یک شب را در آن اقامت کرد، یا باید به هتل های 5 ستاره (هتل عباسی اصفهان) برویم که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند. به همین علت یک چالش برای مرمت این پروژه به وجود آمد. اینکه خانه ای را در اختیار مهمانان ارائه دهیم که علاوه بر گذراندن وقت خود، ریشه و فلسفی معماری ایرانی در اصفهان را تجربه کنند. 

مرمت و بازسازی خانه قائلی به یک کانسپت مهم شروع شد وآن هم افزایش تعامل بین میهمان و میزبان بود.
تیم طراح با ایجاد فضاهای باز (حیاط ها) و فضاهای نیمه باز (ایوان ها) کنار اتاق و بخش خدمات در زمینی به مساحت 160 متر مربع تجربیات و ارتباط فوق العاده ای ایجاد نموده است. تعامل انسان با انسان و انسان با خانه به هسته اصلی پروژه تبدیل شده است. مبلغ کل بازسازی خانه قائلی حدود 50 هزار دلار بوده است (به دل نگیرید، احتمالا این اکیپ با دلاری 4.200 کار رو تموم کردن، با دلار الان ساخت هتل 5 ستاره ارزون تر میشه).

معمار: استودیو معماری USE
موقعیت پروژه: اصفهان، ایران
معماران مسئول: محمد عرب، احسان حاجی رسولی ها، مینا معین الدینی
تیم طراح: الهه هجایی، میلاد علیدوستی
متراژ پروژه: 190 متر مربع
سال اتمام ساخت: 2016

















تحریریه معماری آرل
منبع: rchdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7413.html