طراحی ویلای دوبلکس صخره ای فینیکس در آمریکا

تحریریه معماری آرل
طراحی ویلای دوبلکس تفریحی صخره سرخ تبدیل یک خانه سنتی اسپانیایی به ویلای مدرن بود که توسط یک شرکت معماری آمریکایی کوچک صورت گرفت و به یکی از بناهای زیباهای شهر فینیکس ایالت آریزونا بدل گشت. ویلای صخره ای "صخره سرخ" تعامل بین بشر و طبیعت است که تجربه در یک ویلای تفریحی درون صخره های طبیعی را منتقل می کند. تغییر سبک و احیای یک ویلای قدیمی و فرسوده به خانه ای مدرن با امکانات رفاهی، نیازمند برنامه ریزی جامعی بود تا تغییرات اعم از طراحی پلان تا انتخاب متریال های معماری و پروسه ساخت را به درستی پیش ببرد.

ویلا پیش از طراحی و بازسازی


هنگامی که صاحب خانه به سراغ گروه طراحی رفت، ویلای قدیمی از ستون های ضخیم، تزئینات کاشی کاری و دیوارهای تاریک رنج می برد که در برخی نقاط فرسوده شده بودند. طرح جدید مجموعه این اجازه را می داد که مالکان هم از محیط اطراف بهترین بهره را ببرند و هم از محیطی روشن و بهینه درون خانه استفاده کنند. سبک مینیمال به واسطه سادگی و دوری از اضافه کاری های سبک های پر جزئیات، این فرصت را در اختیار طراحان قرار داد تا هزینه کارفرما را در موقعیت های مناسب تری خرج کنند و امکانات رفاعی مانند تراس های گسترده در ضلع جنوب و استخر روباز در طبقه پایین را در نظر بگیرند.

طراحی ویلای صخره ای آریزونا با توجه به سبک زندگی کارفرما و لایف استایل آنها انتخاب شده بود. این ملک پیش از این متعلق به پدر و مادر این خانواده بوده و سبک اسپانیایی خانه قدیمی بخشی از لایف استایل آنها بود. به این دلیل که مالکان جدید یک خانواده مدرن هستند، امکانات مدرن و سبک مینیمال برای طراحی ویلای فوق برگزیده شد. اولین اقدام طراحان برای تغییرماهیت خانه این بود که ویژگی های طراحی افزودنی را از بین ببرند و یک باکس ساده بدون اغراق را به نمایش بگذارند. ارتباط بین درون ویلا با منظره بیرون مهم ترین فرصت برای طراحان بود تا دیدکاه های خانه را تغییر دهند. پله های فلزی و شیشه های مرتفع در نما جای پنجره ها و پلکان چوبی را گرفتند که فضای کمتری اشغال می کنند و اجازه می دهند که عرصه های داخلی در پلان بازتر و روشن تر شوند. عقب نشینی و حذف برخی فضاها مانند گلخانه در سبک اسپانیایی اجازه داد که فضاهای ضروری بزرگ تر شوند و گیاهان به تراس، نما و ورودی منتقل شدند. حتی انتخاب گیاهان هم بر اساس اقلیم منطقه بود. 

طراحی نمای ساده و مینیمال یک فیلتر مناسب برای نور طبیعی ویلا در طول روز بود. البته زوایه قرار گیری نما در تراس طبقه دوم، اتاق خواب، و اتاق کار دارای نورگیری متفاوتی است. به طوری که تراس و اتاق کار (در ضلع شمال) کمتر نور مستقیم را دریافت می کنند. بخشی از دیوار بیرونی اتاق کار به کتابخانه و نشیمن اختصاص یافته که مکان مناسبی برای مطالعه به شمار می رود. طراحی آشپزخانه، نشیمن و پذیرایی در طبقه اول قرار دارند و اتاق ها خواب در طبقه دوم. 

متریال سنگ نمای ویلا از سنگ مرمر و سنگ آهک می باشد و سنگ های رسوبی در دیواره های پایین می باشد که در تماس با سنگ و خاک سایت پروژه مقاوت کافی داشته باشد و به فرسودگی دچار نشود. طراحی نورپردازی ویلا در شب هم یک چهره زیبا به ساختمان بخشیده است. دیواره تراس طبقه دوم متحرک می باشد. لذا ساکنین می توانند در طول شب این پارتیشن ها را جمع کنند و از منظره صخره لذت برده و در طول روز آن را بسته و از سایه درون تراس نهایت استفاده را ببرند.





































تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7393.html