معماری کرواسی: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

تحریریه معماری آرل
معماری کرواسی ریشه در تاریخی طولانی دارد. کروات ها در منطقه فعلی به مدت چهارده قرن سکونت داشته اند، و برخی بقایای معماری گذشته در این کشور حفظ شده است. معماری کرواسی ترکیبی از عصر روز و مدرن اروپای شرقی به همراه میراث قدیمی است که هنوز در کنار هم زندگی می کنند. این کشور دوره های جالب توجهی از سبک های معماری شاخص اعم از : دوران مس در عصر قدیم، رومانسک، گوتیک، رنسانس و مدرن را تجربه کرده است. در ادامه چکیده ای از معماری این کشور را برای شما قرار داده ایم.

معماری باستانی کرواسی

یکی از جالب توجه ترین عصر مس مربوط به فرهنگ ووکوار می باشد. در منطقه ووکوار مردم در تپه های با دیوارهای پرچین شکل زندگی می کردند. فرم و پلان خانه ها در این منطقه مربع و دایره ای شکل بودند که کف خانه ها به دلیل داشتن آشتدان سوخته بود. فرهنگ برونز ایلیریان ها شامل قومی با فرهنگ متفاوت و هنری متمایز بود که منطقه کروات ها در دوارن قدیم را سازماندهی می کرد. بسیای از مجسمه های برجسته فلزی که تا کنون حفظ شده اند، در شبه جزیره ایستریا قرار دارند که از امروز از سه کشور اسلوونی، کرواسی و ایتالیا می گذرد. این بخش از تاریخ معماری کشور کرواسی به عصر آهن شهرت دارد.

ساختمان بونج نئونیتی در نزدیکی شیبنیک

محراب کلیسای Euphrasian در پِرِچ

معماری اوایل قرون وسطی در کرواسی

در قرن هفتم کروات ها به همراه اسلاوها و آوارز از شمال اروپا به منطقه ای که امروز در آن زندگی می کنند مهاجرت کردند. آنها در سطوح عصر آهن به عنوان عشایر زندگی کردند و نمی دانستند چطور از مزایای شهری لذت ببرند. به همین دلیل آنها برای اولین بار در کنار رودخانه در مرزهای شهری سکونت دارند. کروات ها اولین مردمانی بودند که دیدی باز نسبت به فرهنگ، هنر و دین رومی ها، یعنی مسیحیت داشتند. یکی از اولین بناهای شاخص این دوران کلیسای مقدس در منطقه نین مربوط به قرن نهم میلادی می باشد.

کلیسای مقدس در نین مربوط به قرن 9

کلیسای سنت دونتائوس که پیش از دوره رومانسک ساخته شد

معماری روماسنک در کشور کرواسی

در قرن یازدهم شهرهای برجسته در تمام سواحل شهری دالماسی ساخته شدند. تمام خانه از متریال سنگ ساخته شده بودند و معمولا در طبقه همکف مغازه ها قرار گرفته بود. شاخص ترین بناهای این دوره کلیساها بودند که آنها هم معمولا با سنگ ساخته می شدند. در واقع این بناها باسیلیکایی بودند که سه طاق، ستون و سقف های چوبی تشکیل شده اند. شاخص ترین بناهای این دوران برج ناقوص شهر اسپلیت و کلیسای St Stošija در قرن سیزدهم می باشد.

کلیسای St Stošija

برج ناقوص شهر اسپلیت


دوره گوتیک در کرواسی
هنر گوتیک در قرن چهاردهم توسط فرهنگ شورای شهرها و به دستور افراد روحانی در دوره مسیحیت پشتیبانی می شد. این دوران به عصر طلایی شهرهای آزاد دالماتی شهرت داشت که با قومیت فئودال کرواسی در قاره اروپا تجارت می کردند. در این دوران خیابان ها با سنگ فرش پوشیده شدند و تسهیلاتی مانند کانال فاضلاب و منطقه گردهمایی برای شهر طراحی شد. بزرگترین پروژه شهری در این دوره ساخت دو شهر به نام مالی استون و استون بود که بیش از 1 کیلومتر دیوار محافظ بین این دو شهر قرار داشت. شاخص ترین بناهای این دوره کلیسای سنت استپان در پایتخت فعلی کروسی و کاخ رکتور می باشد.

کلیسای سنت استپان

کاخ رکتور 

رنسانس در کرواسی

در قرن 15 کرواسی بین سه ایالت تقسیم شد. شمال کرواسی بخشی از امپراطوری اتریش بود، دالماتیا تحت حکومت جمهوری ونیزی و بخش اسلونی فعلی هم تحت تصرف عثمانی ها. منطقه دالماتیا به طور مساوی تحت نفوذ سه بخش ایتالیا، اتریش و عثمانی قرار داشت و به طور طبیعی تاثیر همه این گروه ها را می پذیرفت. اما بیش ترین تاثیری که دالماتیا را تحت تاثیر قرار داد ریشه های معماری مذهبی رنسانس بود. ویژگی اصلی این منطقه این بود که کروات ها می توانستند بدون نظارت و به صورت خودگردان شیوه های معماری بروز آن زمان را اعمال کنند که نشان از روشنگری ساکنین و معماران شهر بود. دو بنای مهم در این شهر کلیسای سنت جیمز مربوط به سال 1555 و دژ نهاژ می باشد که توسط ایوان لنکوویچ در سال 1558 ساخته شده بود.

کلیسای سنت جیمز  1555 

دژ نهاژ ساخته شده توسط ایوان لنکوویچ در سال 1558 

باروک و روکوکو

در قرن هفدهم و هجدهم کرواسی با بخشی از کشورکه توسط جمهوری ونیزی و عثمانی اشغال شده بود دوباره متحد شد. این وحدت به شکوفایی در تمام بخش های هنری از جمله معماری منجر شد. در شمال کرواسی و اسلوونی کارهای متعدد و با ارزشی از هنر معماری باروک ساخته شد. قلعه های بزرگ، کاخ ها و کلیساهای متعددی ساخته شد که هنوز هم زیبنده شمال کرواسی می باشند.

کلیسای جامع پترا

تئاتر ملی کرواسی

کاخ Generalkomande


زمانی هم که سبک معماری روکوکو به معماری باروک اضافه گردید نقاشی های دیواری زیبایی بر بسیاری از آثار معماری نقش بست. از مشهورترین کارهای سبک روکوکو می توان به عمارت ملینجا اشاره کرد که در آن عناصری مانند طبیعت و انسان بازتاب شده اند.

عمارت ملینجا


قرن نوزدهم

قرن نوزدهم (که اتریش فعلی هم در آن زمان متعلق به کرواسی بود) ساخت و ساز و طراحی ها سبک معماری کلاسیک را برگزیدند. برجسته ترین معماری این دوره بارتول فلینگر بود که ساختمان شهرداری در ساموبور و و قلعه یانوشوواک در در نزدیکی زاگرب را ساخت.

ساختمان شهرداری در ساموبور

قلعه یانوشوواک، زاگرب

قرن بیستم

تا پایان جنگ جهانی اول همزیستی چندین جنبش و سبک معماری در کرواسی وجود داشت. از بین تمام این جنبش ها فقط جای سبک آوانگارد خالی بود. از مهم ترین ساختمان های این دوره می توانیم به موزه قوم شناسی، خانه کالینا، کتابخانه ملی در سال 1912 اشاره کرد که همه این بناها در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی ساخته شده اند. معماری مدرن کرواسی با ورود ویکتور کواچیچ آغاز شد که علیه تاریخ گرایی صحبت می کرد و  معتقد بود که معماری باید فردگرا و مدرن باشد و دراختیار همه قرار گیرد. شیوه های معماری مدرن سرعت و سادگی بیشتری را نسبت به طرح های کلاسیک داشتند و همین امر  تا به امروز در کرواسی مشاهده می شود. البته این مدرن بودن مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با چاشنی تکنولوژی و پیشرفت های علمی همراه شده است.


معماری قرن 21 کرواسی

فرودگاه زاگرب


آکواریوم آب شیرین و موزه رودخانه


پاویلیون زاگرب

مهم ترین استادیوم های ورزشی کشور کرواسی

سالن چند منظوره زاگرب آرنا


استادیوم فوتبال Poljud



تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7326.html