معماری مکزیک: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

تحریریه معماری آرل
بسیاری از بناهای معماری قدیمی مکزیک،از جمله تمام بخش های شهرهای اسپانیا و شهرهای مستعماراتی از اهمیت تاریخی و هنری زیادی بهرمند هستند.مکزیکوسیتی با ساختمان های معروف اش، هم در سبک مدرن و باستانی نماشیگر معماری جذابی است. پیشنهاد های زیادی برای معرفی معماری این کشور زیبا وجود دارد.

طراحی موزه مجسمه سازی مکزیک، برگرفته از هنر باروک

موزه مجسمه سازی واقع در مکزیک، توسط طراح Toyo Ito ساخته شده است. این موزه مختص هنر باروک می باشد و طراحی آن به عنوان یکی از اولین سبک های بین المللی شناخته شده است. به طور کلی ساخت و ساز این پروژه دارای سه استراتژی مهم است. اولین استراتژی، به منظور دستیابی به حس سیالیت، طرح به طور سفت و سخت و با یک سری دیوار های منحنی نمایان می شود. دوم، تاکید بر حصول اطمینان از جریان طبیعی نور به داخل فضا می باشد، زیرا که در هنر باروک، نور نماد وحی از جانب خداست و با تاریکی به شدت مخالفت می شود. در همین حال، مقدار نور وارد شده به نمایشگاه، با توجه به فضاها متفاوت است. سوم، سازگاری موزه با محیط زیست می باشد که طراح سعی بر ایجاد یک رابطه قوی با طبیعت و تعامل بین انسان و طبیعت داشته است.ارتفاع ساختمان، حداکثر 19.52 متر و از دیوارها بتنی پیش ساخته و به ضخامت 36 سانتی متر می باشند. بازدیدکنندگان در هنگام ورود به موزه به فضاهای گالری و سالن اجتماعات دسترسی دارند. فضاهای نمایشگاهی در درجه اول در طبقات پایین تر و دفاتر اداری، اتاق پژوهش و آموزش و انتشار هنر باروک در طبقات فوقانی قرار گرفته اند. در ادامه، در حیاط مرکزی موزه چشمه آبی وجود دارد و به عنوان فضای جمعی و استراحت بازدیدکنندگان به شمار می رود.

قصر هنرهای زیبا در مکزیک

قصر هنرهای زیبا (Palacio de Bellas Artes)، مهم ترین مرکز فرهنگی در مکزیکو سیتی و همچنین در سراسر مکزیک است. قصر هنرهای زیبا در سمت غربی مرکز تاریخی شهر مکزیک، در کنار گردشگاه مرکزی عمومی  پارک آلامدا  واقع شده است.
طراحی داخلی و ساخت این بنا توسط معمار ایتالیایی، آدامو بواری در سال ۱۹۰۴ صورت گرفت اما به دلیل مشکلاتی که بر اثر انقلاب مکزیک بوجود آمد، ساخت آن در سال ۱۹۱۳ به پایان رسید.
سبک معماری قصر هنرهای زیبا نئوکلاسیک و آرت نووو می باشد و طراحی داخلی آن به شیوه آرت دکوست. نمایشگاه ها و اجراهای بسیار تئاتر، این قصر را به مهم ترین مرکز فرهنگی مکزیکوسیتی و کشور مکزیک تبدیل کرده است.
در ساخت بنای عظیم و بسیار زیبای این قصر از هنرهای قدیمی مانند هنر گوتیک، روکوکو، هنر ژاپنی الگو گرفته شده است. قصر هنرهای زیبا همواره میزبان برخی از رویدادهای برجسته موسیقی، رقص، تئاتر، اپرا و ادبیات بوده است و پیوسته مرکز دائمی نمایشگاه های مهمی همچون نمایشگاه های نقاشی، مجسمه سازی و عکاسی می باشد. اهمیت این قصر به اندازه ای است که مردم بومی آن را "کلیسای جامع هنر در مکزیک" نامیده اند. این بنای تاریخی- هنری در سال 1987 توسط یونسکو اعلام و به لیست آن پیوست. قصر هنرهای زیبا  به طور متوسط هر هفته 10 هزار بازدید کننده دارد.

معماری کلیساهای مکزیک

وقتی در معماری کلیساهای مکزیک، عناصر و الهاماتی از معماری اسپانیا وجود داشته باشد، می‌توان پیشاپیش شگفتی به نمایش در آمده توسط این بناهای عظیم را حدس زد.
مکزیک به عنوان یک کشور با دین غالب کاتولیک، با تاریخی از تأثیرات معماری اسپانیایی، پر از کلیساهای جامع زیبا و خیره کننده است و کسی از این بابت تعجب نمی‌کند. سبک به کار رفته در این بناها از باروک تا نئوکلاسیک متغیر بوده و زیبایی به نمایش گذاشته شده توسط آن‌ها واقعاً دیدنی خواهد بود. 

کلیسای جامع متروپولیتانا، مکزیکوسیتی

چرا با کلیسایی که قسمت اعظم میدان «زوکالو» را در بر گرفته آغاز نکنیم؟ کلیسای جامع «متروپولیتانا» (Metropolitana) یک ساختمان با ابهت و شگفت انگیز است که بزرگ‌ترین و قدیمی ترین ,کلیسای جامع آمریکای لاتین و یکی از جذاب‌ترین‌ها از نظر معماری به حساب می‌آید. این بنا شاید بیشتر به خاطر تلفیق سه سبک متمایز باروک، نئو کلاسیک و نئو رنسانسی قابل توجه باشد و بد نیست بدانید که بیشتر مصالح آن را از ویرانه‌های معبدی بزرگ در همان نزدیکی تأمین کردند. طراحی آن توسط معماری گوتیک اسپانیا الهام گرفته شده و ساخت و ساز آن تقریبا سه قرن زمان برده است.در هنگام قدم گذاشتن به کلیسا، محراب طلایی و خیره کننده آن که به «محراب پادشاهان» (Altar de los Reyes) معروف است توجه شما را به خود جلب می‌کند. 

کلیسای جامع ساکاتِکاس

شهر «ساکاتکاس» (Zacatecas) شاید کمتر مورد بازدید قرار بگیرد اما یکی از باشکوه‌ترین کلیساهای جامع کشور را در خود جای داده است. این بنا به خاطر سنگ معدن‌های صورتی‌ای که خود شهر هم به آن شهرت دارد شناخته شده بوده و یکی از بهترین نمونه‌های باقیمانده از سبک باروک در کشور به شمار می‌رود. ساخت و ساز آن در سال ۱۷۲۹ آغاز شد و در معماری‌اش برخی تأثیرات سبک نئو کلاسیک و «چوریگرسک» (Churrigueresque) هم دیده می‌شود. البته به طور قطع، جذاب‌ترین بخش این بنا درهای اصلی با تزئینات پیچیده‌شان هستند که با سردر ورودی باروکی کامل خواهند شد.

لیسای جامع مورِلیا - میچوآکان

«مورلیا» (Morelia) بعد از فتح اسپانیا به مسیحیت تغییر مذهب داد. شاید تنها بنایی که به بهترین نحو این تغییر مذهب بومیان را منعکس می‌کند، کلیسای جامع مورلیا باشد که در آن معماری باروکی و طراحی داخلی نئوکلاسیک به کار رفته است. این بنا نه تنها یکی از خیره کننده‌ترین ساختمان‌های اطراف محسوب می‌شود که برج‌های ۶۵ متری آن سبب شدند به عنوان یکی از بلندترین کلیساهای جامع قاره نیز شناخته شود. بهترین زمان بازدید آخر هفته‌ها خواهد بود، زیرا هر شب نمایشی از نور و صدا در آن برپا می‌شود.

کلیسای جامع کوچک دورانگو

کلیسای جامع «دورانگو» (Durango) ترکیبی از دو سبک معماری غالب را به نمایش گذاشته و از نظر طراحی یک شاهکار به شمار می‌رود. این بنا را در سال ۱۸۴۴ بعد از چند توقف، کامل کردند. در حالی که سر در ورودی آن کاملاً باروکی است، درهای که در هر طرف ساختمان قرار دارند به سبک چوریگرسک تزئین شده و فضای داخلی هم به خاطر مجسمه‌های مرمری‌اش شناخته می‌شود. در منطقه افسانه‌ای مبنی بر حضور روح سرگردان یک زن مذهبی در برج ناقوس وجود دارد.

کلیسای جامع عروج مریم مقدس - گوادالاخارا

کلیسای جامع یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های گوادالاخارا (Guadalajara) بوده و بیشتر مرکز تاریخی دومین شهر بزرگ مکزیک را در اختیار دارد. با این حساب پیدا کردن آن کار دشواری نخواهد بود. این ساختمان دقیقاً در مرکز چهار پلازا قرار داشته و چهار سبک معماری مختلف را منعکس می‌کند. سبک گوتیک در طراحی داخلی، باروک، نئو کلاسیک و موری. یکی از غیرمعمول‌ترین ویژگی‌های این کلیسا از برج‌های دوقلوی زردش می‌آید که در منظره شهری بسیار ریشه دوانده است. علاوه بر این، ارگ فرانسوی زیبای داخل بنا نیز دومین نمونه بزرگ کشور محسوب می‌شود.

کلیسای جامع پوئبلا

این کلیسای جامع زیبا در شهری به همان قشنگی به نام «پوئبلا» (Puebla) واقع شده است. ساخت این بنا ۷۴ سال به طول انجامید و البته ارزشش را داشت زیرا امروزه آن را یکی از بهترین کلیساهای قاره می‌نامند که سالانه هزاران بازدیدکننده را به سمت خود می‌کشاند. از اصلی‌ترین جاذبه‌های بنا می‌توان به تابلوها، نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش اشاره کرد.

کلیسای جامع اوئاخاکا

کلیسای جامع «اوئاخاکا» (Oaxaca) را از سنگ معدنی سبز بومی همان جا ساخته‌اند و یکی از نمونه‌های عالی معماری باروک با طراحی داخلی نئو کلاسیک به شمار می‌رود. با بررسی سر در ورودی می‌توانید به خوبی جزئیات به کار رفته در آن را که شامل مجسمه‌های گوناگون می‌شود تحسین کنید. این سبک تزئینی، زیبایی‌شناسی کلیسا را تشکیل می‌دهد. در بدو ورود با تندیس برنزی مریم مقدس که از ایتالیا آورده شده نیز روبرو خواهید شد. اگرچه برج‌های بیرون بسیار شگفت انگیز هستند اما آن‌ها نسخه‌های اصلی نیستند. برج‌های اصلی در زلزله سال ۱۹۳۱ نابود شدند.

کلیسای جامع تولوکا

ساخت و ساز کلیسای جامع «تولوکا» (Toluca) از سال ۱۸۶۷ آغاز شد و تا سال ۱۹۵۹ هنوز به آن کلیسای جامع نمی‌گفتند. قبل از آن، اینجا یک صومعه فرانسیسکن بود که البته از ظاهر امروزی‌اش خیلی قابل تشخیص نیست. سبک غالب بنا نئو کلاسیک بوده و ۵ راهرو نیز وجود دارد که با برج‌ها و گنبدها کامل می‌شوند. چیزی که این کلیسا را خاص می‌کند، مجسمه‌های قدیسین در سر در ورودی آن است.

کلیسای جامع مَتهوالا

شاید کلیسای جامع «متهوالا» (Matehuala) را بتوان از نظر بصری یکی از متمایزترین کلیساها دانست. این ساختمان به خاطر پنجره رز با شیشه‌های رنگی‌اش بسیار شهرت داشته و پرتوهای نوری که به داخل آن می‌ریزند بسیار خیره کننده هستند. این کلیسا یکی از معدود بناهای مذهبی مکزیک است که به طور مستقیم از معماری اسپانیا تأثیر نگرفته و در واقع بیشتر به یک کلیسای جامع فرانسوی شباهت دارد.

کلیسای جامع مریدا - یوکاتان

راهنمایمان را با معرفی کلیسای جامعی ساده‌تر اما به همان اندازه ارزشمند به پایان می‌بریم. کلیسای جامع مریدا در «یوکاتان» (Yucatán) اندکی بعد از تأسیس شهر مریدا ساخته شد و نسبت به خیلی از کلیساهای دیگر مکزیک از تزئینات کمتری برخوردار است. سبک رنسانسی آن بسیار قابل توجه بوده و تأثیرات سبک مورها نیز در برج‌ها به چشم می‌خورد. شاید در کل این بنا خیلی شبیه به حال و هوای ابنیه مذهبی دیگر کشور نباشد اما همین امر آن را متمایز و خاص می‌کند.
تحریریه معماری آرل
منبع:eavar.com  &  theculturetrip.com  & arel.ir

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7319.html