معماری کشور پرو: با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

تحریریه معماری آرل
معماری پرو به دورانی اختصاص دارد که توسط معماران این کشور در دوره های متناوبی مطرح شده است. به طور قطع دوران باستان این کشور ازمهم ترین و مشهورترین ساختمان های معماری را به نمایش گذاشته است. تنوع و سابقه تاریخی معماری پرو با توجه به قدمت باستانی این کشور به دو دوره خلاصه می شود. اول امپراطوری اینکاها که نقش پر رنگی در این کشور داشتند، و سپس دوران استعمار این کشور در عصر حاضر می باشد.

معماری باستان کشور پرو تحت تاثیر امپراطوری اینکاها در آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد. تمدنی که بیشتر در رشته کوه های آند قرار داشتند و سبک معماری آنها با کیهان شناسی و ریاضیات پیشرفته ادغام شده بود. تمدن اینکاها در اوایل قرن سیزدهم شروع شد و تا سال 1572 ادامه داشت که بالاخره اسپانیایی ها آخرین قلعه ساخته شده توسط این تمدن را فتح کردند. پس از پایان دوران اینکاها در پرو، بیشتر سبک معماری اسپانیایی بر این کشور حاکم شد.

معماری استعماری پرو پیوسته از سبک های اروپایی پیروی کرده و برخی مواقع در معرض نفوذ معماری بومی قرار داشته است. آکادمی های جدید کشور پرو به عنوان تکامل و بهترین ویژگی معماری کشور پرو می دانند. در حالی که استادان قدیمی و سنتی این کشور تکامل معماری کشور پرو را به امپراطوری اینکاها و بناهای آن دوارن نسبت می دهند. این اختلاف فرهنگی تا به امروز هم ادامه داشته است. لذا در ادامه ما به معرفی برخی از مشهورترین معماری های باستانی و مدرن این کشور پرداخته ایم.

بناهای دوران کهن کشور پرو

ماچو پیچو : شاخص ترین بنای کشور پرو


ماچو پیچو یا ماچو پیکچو (Machu Picchu)  شهری با دیوارهای سنگیِ جلا داده‌ شده می باشد که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا (Intihuatana) یا همان معبد خورشید است که اتاقی با ۳ پنجره و در منطقه‌ای از ماچو پیچو که باستانشناسان آن را منطقه مقدس می‌نامند، واقع شده است.

کلیسای کاسکو (1200 میلادی)


کلسیا جامع لیما (1529میلادی)

پارک فرهنگی تفریحی Huaca Pucllana

ساختمان های دوران مدرن کشور پرو

ساختمان ویلسون (1945-1946)

ساختمان بین المللی (1947-1948)

ساختمان آموزش و پرورش (1951-1956)

مرکز تجاری لیام (1970)

مهم ترین ورزشگاه کشور پرو
استادیوم ملی پرو

ورزشگاه ملی پرو یک مجموعه چند عملکردی می باشد که در شهر لیام واقع شده است. این مجموعه در سال 1952 ساخته شده و در سال های 1992، 1996، 2004 و 2011 بازسازی شده است. گنجایش این استادیوم فوتبال 40 هزار نفر می باشد.


تحریریه معماری آرل
منبع: wikipedia.org

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7307.html