معماری کشور ایسلند : با معماری کشورهای حاضر در جام جهانی 2018 آشنا شوید

تحریریه معماری آرل
معماری ایسلند برگرفته از معماری اسکاندیناویست و سنت ساخت خانه تحت تأثیر فقدان درختان بومی در جزیره است. در نهایت، خانه هایی با پوشش چمن و دره شکل توسعه یافت. بعد ها سوییت های به صورت کلبه، به سبک معماری سوییس، رواج یافت.
به این ترتیب در معماری ایسلندی ساختمان های بسیاری از چوب ساخته شده اند. که بعد ها سنگ و سپس بتن جای مصالح قدیمی تر را گرفتند. معماری معاصر در ایسلند پس از ورود کارکردگرایی در معماری دچار تغییرات زیادی شد و این تغییرات نیز به سبک های مختلفی در سراسر کشور گسترده شدند.

تاریخچه ی کلی معماری در دوره های مختلف کشور ایسلند

خانه هایی با پوشش چمنTURF: ابتدایی ترین خانه ها توسط مهاجران اصلی ایسلند (از ساحل غربی نروژ) به سبک وایکینگی و با پوشش چمن ساخته شده است.
خانه های قرون وسطی: با ورود مسیحیت در ایسلند در سال 1000 میلادی، ساخت و ساز کلیساها به صورت چشمگیر شروع شد. الویت اولیه ساخت خانه های به سبک TURF بود ولی کم کم کلیساهایی با قالب چوبی و در سال 18 میلادی با سبک قرون وسطی ساخته شد.
کلیسای Hólakirkja بزرگترین سازه ی سنگی در این کشور است.


ساختمان های سنگی : بسیاری از ساختمان های با کیفیت بالا در قرن هجدهم ساخته شده بودند که معمار آنها بیشتر تحصیل کرده های دانمارک بودند و بیشتر صنعتگران آن از کشور های دیگر بودند، اولین آنها عمارتی در Viðey بود که به طور کامل از سنگ ساخته شده بود.خانه های ساخته شده در این دوره گران بودند و امروزه بیشتر این سبک از خانه ها ر در ساختمان های اداری مثل (Bessastaðir)محل اقامت ریاست جمهوری وAlþingishúsið استفاده میشود.

شروع شهرنشینی: شهری سازی برای اولین بار در حدود قرن 18 آغاز شد، زمانی که بازرگانان دانمارک پست های تجاری خود را به راه انداختند. چوب نیاز برای این ساختمان های مسکونی و تجاری بیشتربه صورت پیش ساخته شده استفاده میشد. این ساختمان های چوبی دارای سقف کم ارتفاع و دیوارهای کوتاه در خارج از آنها بود .همانطور که قرن بیستم آغاز شد، معماری chalet(کلبه ای) سوئیس تحت تاثیر معماری نروژ وارد ایسلند شد.

قرن بیستم و ادامه ی شهرنشینی: در این دوره بتن برای اولین بار به عنوان مصالح ساختمانی در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یک ماده ساختمانی آسان و مقرون به صرفه شناخته شد. بتن، این دوره از معماری ایسلندی را شکل داده است. با اختراع بتن اولین معمار ایسلندی، Rögnvaldur Ólafsson، که در ابتدا در سبک (کلبه ای) chalet سوئیس را طراحی کرده بود بود، به سرعت کار با بتن را آغاز کرد. اولین کارهایش در بتن، دقیقا همانند ساختمان های سنگی در زمان های گذشته بود.

معماری معاصر: در سال های اخیر، بسیاری از طرح های مقیاس بزرگ برای هر دو پروژه در Reykjavík وKópavogur ارائه شده است. بسیاری از پروژه ها ، از جمله آسمان خراش ها، برج های Höfðatorg و Smáratorg، در دوره ی توسعه ی ایسلند و پیش از بحران مالی آن ساخته شدند.

سبک معماری: معماری ایسلند عمدتا کم ارتفاع است، با بسیاری از بلوک های برج و ساختمان های دو یا سه طبقه که غلبا با سقف شیب دار همراه است. خانه ها و ساختمان های شهری کوچکتر به طور سنتی با اسکلت چوبی ساخته شده که با قطعه های چوبی یا صفحات موجدار فلزی تزیین شده اند.





Blönduóskirkja در Blönduos، طراحی شده توسط Dr. Maggi Jónsson

تحریریه معماری آرل
منبع: wikipedia.org

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7299.html