طراحی دانشکده موسیقی، هنر و طراحی

تحریریه معماری آرل
طراحی و اجرای دانشکده موسیقی، هنر و طراحی توسط گروه معماری Snøhetta به اتمام رسید و ما را با یک فضای تعاملی با پوشش بیش از 350 دانشجو سورپرایز کرد. این ساختمان آموزشی فوق العاده جایگزین شده آکادمی هنر و طراحی برگن نروژ می باشد که به واسطه نوسازی و ارائه مکانی گسترده ساخته شده است. این دانشکده با 14 هزار متر مربع یکی از بزرگترین فضاهای آموزشی کشورهای اسکاندیناوی می باشد که نقطه عطف آن سالن کنسرت با گنجایش 1500 نفری است.

این ساختمان بر اساس دو محور طراحی شده است: یکی محور داخلی که به کارکنان و داشنجویان اختصاص یافته و دیگری محور خارجی که مختص عموم می باشد. ارتباط محور حوزه عمومی و خصوصی شرایطی رقم زده تا تعامل بین مهمانان (عموم) و کابران (دانشجویان و کارکنان) ساختمان ارتقا یابد. ورودی این ساختمان به پلازای بزرگی متصل می گردد. پلان دانشکده به نوعی طراحی شده که با فضایی انعطاف پذیر روبرو هستیم و ارتباط فضایی به قوی ترین شکل ممکن بست داده شده است.

تعریف دانشکده در این پروژه به معنای یکپارچه سازی بین تما م عناصر پلان بوده است. یکی از ویژگی های مهم ساختمان برنامه فیزیکی خانه موسیقی بود که باید نسبت به دیگر فضاها (آتیله های طراحی و هنری) با یک فیلتر صورت می گرفت. به همین دلیل کلاس های کارگاه موسیقی در فاصله بیشتری نسبت به کلاس های هنری و منطقه عمومی قرار گرفته است. فقط سالن کنسرت نسبت به فضاهای عمومی و کلاس های موسیقی دسترسی مستقیم دارد تا هر دو گروه (دانشجویان و عموم) به راحتی به این فضا وارد شوند.

طراحی سالن نمایشگاه به طور کامل در محدوده عمومی دانشکده قرار گرفته تا رویدادهای نمایشگاهی و اجرای گالری در دید همه افراد قرار بگیرد. اطراف راهروهای اصلی کارگاه های 52 ، 23 و 40 متری طراحی شده است تا هر گونه فعالیت های هنری اعم از مجسمه سازی، نقاشی، مدلسازی، سمعی بصری، و ... پوشش دهد. اکثر اتاق ها مجهز به ویدیو پروجکشن می باشد تا همه داشنجویان بتوانند از فضاهایی با متراژهای متنوع برای ارائه تصویری کارهای خود بهره ببرند.

طراحی نمای دانشکده یکی از منحصربه فردترین طراحی فضاهای آموزشی را به نمایش می گذارد. در حالی که عرصه های عمومی و خصوصی به خوبی از هم تفکیک شده اند، مناطقی در پلان دانشکده تعبیه شده که به تعامل داشنجویان با محیط بیرون منجر می شود. بخش هایی از نما دارای یک مکعب شیشه ای می باشد که عرصه های کافی شاپ یا دفتر ناظر دانشگاه می باشد. این پوسته شیشه ای که نسبت به نمای فلزی ضدزنگ ساختمان برجسته شده، طراحی نما را از یک کولاژ ساده و نامفهوم خارج می کند تا بیرون را به درون ساختمان وصل کند.





















تحریریه معماری آرل
منبع: archello.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7262.html