طراحی و بازسازی کلیسایی که به دو صورت حرف می زند

تحریریه معماری آرل
کلیسای سن فرانچسکو که در شهر کوچک کاتالانی به نام سن پدور واقع شده در اوایل قرن 18 میلادی توسط کشیش های فرانسیسکن ساخته شد. در سال 1835 این ساختمان غارت شد و سپس به واسطه یک پروسه فرسودگی ساختمان اوضاع رو به وخامتی داشت. تا حدی که پیش بینی میشد این ساختمان تا سال 2000 تخریب شود. اما نگرشی جدید از دنیای مدرن باعث به وجود آمدن یکی از معدود ساختمان های دو چهره دنیا ایجاد شود. طراحی و تغییر فرمت این کلیسا با این هدف آغاز گردید که یک مجموعه فرهنگی چندمنظوره به همراه یک شنودگاه در آن خلق شود.

طراحی و بازسازی کلیسای سن فارانچسکو با مداخله ای فکر شده و بدون تحریف هئیت ساختمان آغاز گردید. در وحله اول باید از فروپاشی ساختمان جلوگیری میشد و استقامت بنا را تثبیت می نمود. طراحان ابتدا ابعاد فضای داخلی کلیسا را حفظ کردند و ترمیم جزئی ورودی که توسط سقف دچار آسیب شده بود در دستور کار قرار گرفت. به جای بازسازی تمام کلیسا، برخی از نقاط تخریب شده توسط عناصر جدید و اصول مدرن جایگزین شدند تا هویتی دو چهره به فضا ببخشند. به این دلیل که این مکان صرفا یک مکان قدیمی و کهنه برای بازدیدهای ضعیف و کم تعداد نباشد. زمان زیادی از متروکه بودن این فضا گذشته بود و به همین دلیل نیاز بود تا هویتی جدید به آن الصاق شود.

حجم برنامه های جدید (به عنوان دسترسی های عمودی یا تجهیزات فنی) در قسمت خارج کلیسا قرار گرفته است تا حس وحدت در عرصه داخلی حفظ شود. علاوه بر طراحی و نصب متریال های جدید، پلان مجموعه هم تا حدودی به واسطه تکمیل دسترسی ها تغییر داشت است. پله ها و رمپ ها در یک مسیر دایره ای شکل قرار گرفته اند تا فضای سرسرای کلیسا را متنوع و زیبا سازند. مداخله که در طراحی و بازسازی این مجموعه صورت گرفته، میراث اصلی ساختمان را حفظ نموده و در عین حال ارزش های معماری مدرن را برجسته ساخته است.  







تحریریه معماری آرل
منبع: archello.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7261.html