چگونه جزئیات یک آشپزخانه جالب توجه و در عین حال کم جا را طراحی کنیم؟

تحریریه معماری آرل
چگونه جزئیات یک آشپزخانه جالب توجه و در عین حال کم جا را طراحی کنیم؟
شرکت معماری اسلونیایی Arhitektura d.o.o در طراحی های خود برای آپارتمان های کوچک ولی جادار از دیتیل های خاصی در طراحی کابینت استفاده می کند.
زمانی که الزامات طراحی را بررسی می کنیم، نقش کابینت های آشپزخانه ممکن است کاملا از نظر ما پنهان شود. با این حال می توان کاملا کابینت ها را مخفی کرد یا اینکه خیلی ساده در یک آپارتمان مدرن  آنها را با المان های معماری اطراف شان، تلفیق کرد. با این وجود جزئیاتی که برای این کار لازم است خیلی ساده نخواهد بود: چالش های طراحی وابسته به سیستم های قفسه بندی آشپزخانه های مینمال، به صورت اجتناب ناپذیری ماحصل کشمکش میان کیفیت زیبایی و الزامات عملکردی است. این آشپزخانه ها می بایست ظاهری یکدست داشته و در عین حال فضای کافی برای انبار کردن وسایل و تجهیزاتی که هر روزه در آشپزخانه استفاده می شوند را در اختیار بگذارند.
شرکت معماری Arhitektura d.o.o. یک استودیو اسلونیایی است که نه تنها متخصص طراحی فضاهای داخلی شکیل بوده بلکه با همکاری با تولیدکنندگان متخصص کابینت، برای آشپزخانه ها سیستم های کابینت سفارشی خود را می سازد. این شرکت به واسطه سبک طراحی ساده و مینمال خود در آشپزخانه مشهور بوده که این سبک را در کل پروژه نیز حفظ می کند. بسیاری از طراحی های مدرن این شرکت معماری مانند آپارتمان Black Line یا آپارتمان Folding Wall به خوبی آشپرخانه را با طرح کلی پروژه تلفیق کرده و در عین حال الزامات عملکردی را نیز تامین کرده است. تیم طراحی شرکت Arhitektura d.o.o. در گفتگویی با وبسایت خبری معماری architizer از ایده های شرکت خود صحبت کرده و بیان می کنند که چرا اینگونه می اندیشند که یک دیتیل داخلی مثل کابینت های آشپزخانه می تواند به عنوان المان کلیدی طراحی هوشمندانه یک فضا در نظر گرفته شود و اینکه چگونه آنها این ایده را تبدیل به واقعیت می کنند.
آشپزخانه آپارتمان Folding Wall که در آن از چوب گرم بلوط و یک سطح سفید خالص استفاده شده است.

سیدنی فرانکلین: چه چیز باعث شده است که شرکت شما علاقه مند به خلق فضاهای زندگی مینمال شود؟ آپارتمان هایی که حداکثر استفاده از فضا را عملی کرده و الزامات عملکردی را نیز تامین می کند.
شرکت معماری Arhitektura d.o.o.: پیچیدگی المان های معماری در طراحی فضاهایی که توسط شرکت ما انجام می شود ریشه در این دارد که کارفرمایان ما دوست دارند از همه امکانات برخورداری از یک فضای وسیع لذت ببرند اما در واقع معمولا با فضاهای نسبتا کوچکی مواجه هستند.
ما در شرکت در مورد این حقیقت مذاکره کردیم و اینگونه ایده کانترهایی که به داخل کابینت ها نفوذ کنند متولد شد. این طرح در تمام پروژه های داخلی ما دیده می شود اما به ویژه در طراحی آپارتمان Black line برجسته تر است. ترکیب المان های مبلمان به رنگ مشکی با چوب بلوط و کفسازی چوبی حسی از گشودگی و ظرافت به دست می دهد، حسی که ما دقیقا در طراحی یک آپارتمان کوچک به دنبال آن بوده ایم.


در طراحی آپارتمان Black line این شرکت معماری قفسه های کتاب و کابینت های 18 فوتی آشپزخانه را در راستای دو جداره طولی فضای نشیمن طراحی کرده است.

سیدنی فرانکلین: بعلاوه شما در پروژه Life After Madrid نیز از طراحی یک آشپزخانه مخفی استفاده کرده اید. چه چیز الهام بخش شما در این پروژه بوده است؟ چرا فکر می کنید مخفی کردن یراق الات آشپزخانه مانند دستگیره ها حائز اهمیت باشد؟

شرکت معماری Arhitektura d.o.o.: این ایده کار ماست که با مخفی کردن برخی از المان های آشپزخانه و مبلمان، به یک تصویر آبستره از پروژه دست یابیم. ما همیشه با یک مرجع شروع می کنیم. به طور مثال در پروژه Life After Madrid این مرجع یک کانتر از جنس استیل ضدزنگ بوده است که معمولا در بارها و رستوران ها یافت می شود. و سپس ما این تصویر را به یک نسخه آبستره و خالص تبدیل کردیم. زمانی که فرم خیلی زیاد تحت تاثیر سایر المان ها قرار نگیرد، اصلی ترین و آبستره ترین ایده به صورت واضح قابل شناسایی خواهد بود.



شرکت معماری Arhitektura d.o.o از استیل ضدزنگ به عنوان متریال اصلی آشپزخانه مملو از نور پروژه Life After Madrid استفاده کرده است.

سیدنی فرانکلین: بسیاری از پروژه های مسکونی شما شامل درب ها، دیوارها و سایر المان های قابل جابه جایی و مخفی می باشند. چالش طراحی چنین فضاهایی چیست؟

شرکت معماری Arhitektura d.o.o.: چالش هایی که در پروژه های طراحی داخلی ما وجود دارد معمولا در فرم المان های موجود یک بنا نمود پیدا می کند، که می بایست بر آنها غلبه شده و در طراحی کلی در نظر گرفته شوند. این جزئیات در دفتر ما طراحی می شوند اما معمولا با همکاری سازندگان که می توانند راهنمای ما بین الزامات و محدودیت های متریال های مختلف باشند، نهایی می شوند. ما همیشه مشتاق استفاده از متریال های شناخته شده به روشی غیرمنتظره بوده ایم.



طرح غیر معمول یک جداره در آپارتمان Folding Wall که به دنبال یک بدعت منحصر به فرد در طراحی است. معماران این شرکت یک جداره قفسه بندی شده قابل جا به جایی ساخته اند که می تواند با باز و بسته شدن به صورت مجموعه ای از درب ها و کمدها و کابینت ها تبدیل شود.

سیدنی فرانکلین : می توانید کمی بیشتر در مورد روند طراحی شرکت خود زمانی که با یک پروژه جدید روبه رو می شوید توضیح دهید؟ آیا شما کاملا متاثر از دیدگاه کارفرما برای یک پروژه هستید یا به این اعتقاد دارید که آنها می خواهند که اثر کار و فکر شما عامل پیشبرد طراحی باشد؟

شرکت معماری Arhitektura d.o.o.: شرکت Arhitektura d.o.o یک کمپانی طراحی خانوادگی است. جایی که تجربه ها و ایده های دو نسل در یک شعار فرهنگی مشترک به هم رسیده اند: خلق یک معماری خوب. معماری که هم منطقی باشد و هم شاعرانه. معماری که ماحصل بستر مکانی، تاریخی، تکنولوژیکی و اجتماعی گسترده تری باشد.
بنابراین ما همیشه به دیدگاه های کارفرما اهمیت می دهیم و در ادامه سعی می کنیم آنها را در طراحی خود به کار ببندیم. همیشه باید یک توافق بین ما و کارفرما به وجود بیاید. با این وجود معمولا به این نتیجه می رسیم که توافقی که در ابتدا خیلی نامناسب به نظر می رسد گاهی می تواند مهمترین و برجسته ترین شاخصه طراحی را شکل دهد.

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7257.html