معماری هتل های معروف ایران و جهان

تحریریه معماری آرل
در این مطلب به توضیحی در مورد معماری هتل های معروف ایران و جهان و همچنین به معرفی معماران آنها پرداخته می شود، هتل های که اسم آنها را شما حتما شنیده اید و می دانید دارای کاسنپت و معماری منحصر بفردی هستند، ولی از معماران آنها اطلاعات کافی در دسترس نیست. هتل شمشک با معماری خود رابطه بین طبیعت و معماری را صمیمانه تر می کند و به خوبی به محیط اطراف خود پاسخ می دهد، یا هتل زندیه که توسط معماران نعمت اللهی و ابداعی با هنر و معماری اصیل ایرانی در قلب شیراز طراحی و اجرا شده است، از دیگر هتل های قرار گرفته در این مجموعه هتل رامسر، هتل فرشته، هتل پارس، هتل برج العرب را می توان نام برد. تحریریه آرل سعی می کند، با همراهی شما به روز رسانی کند تا اطلاعات کافی در مورد هتل های معمارانه ایران و جهان در اختیار جامعه معماری ایران قرار بگیرد.

هتل کیوسرا

معمار: کیشو کوروکاؤ

هتل کیوسِرا در تکنوپُلیس سِنتر، در نزدیکی فرودگاه کوگوشیمای ژاپن واقع شده است. در کانسپت طراحی این هتل چند نکته‌ی اصلی باید لحاظ می‌شد: اولاً بایستی برای توریست‌هایی که برای تماشای تکنوپُلیس به عنوان یک «مهمانسرا» عمل می‌کرد؛ ثانیاً برای شرکت‌های محلی باید فضای یک «هتل تجاری» را فراهم می‌آورد؛ ثالثاً، باید در خدمت فعالیت‌های ناحیه بوده و همچنین در تصویر کلّی آن مساهمت می‌کرد. و دست آخر، باید با چشم‌اندازهای زیبایی که به کوه‌های کیریشیما و کینکو بِی دارد، احساس اقامت در یک «هتل تفریحی» را به افراد مقیم هتل عرضه کند.

هتل شمشک

معماران : استودیو ری را | عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو

هدف از این پروژه نمایش ایده های جدیدی است که به اصلاح رابطه طبیعت و معماری بدون تقلید کورکورانه از مدل های بومی و یا کپی برداری از سبک های وارداتی تاریخی کمک می کند. مقصود این پروژه رسیدن به این است که هر محصول فرآیند طراحی معماری باید آزاد و انعطاف پذیر باشد و به محیط پیرامون پاسخ دهد. عوامل طبیعی منطقه شامل مناظر پوشیده از برف به عنوان مشخصه این منطقه و خطوط سیال کوه هاست که ساختمان را در بر گرفته اند. در فرآیند طراحی ما همچنین از ایگلو ها که پناهگاه های ساکنان بومی قطب شمال است نیز الهام گرفته ایم. اما در اینجا به جای بلوک های یخ، لایه های توپوگرافی به صورت افقی بر روی یکدیگر قرار گرفته تا یک فرم گنبدی را ایجاد کند. پس از آن یک طرح استعاری ترکیبی که فرم های طبیعی و مصنوع بشر را به کار .برده منبع الهام برای رسیدن به فرم نهایی بوده است.

هتل زندیه

معماران: مهندس نعمت اللهی،مهندس ابداعی

هتل زندیه،به عنوان یک هتل اصیل ایرانی در قلب شهر شیراز، پایتخت تمدن ایران زمین و در حریم مجموعه ارزشمند زندیه بنا گردیده است. این هتل با نمایی منحصر به فرد ساخته شده است که با الهام از هنر معماری اصیل شهر شیراز فضاهای چشم نواز همراه با آرامش برای میهمانان خود فراهم می سازد.

هتل رامسر

معماران : مهندسان آلمانی

طرح هتل قدیم، در سال ۱۳۰۷ (در برخی منایع ۱۳۱۰)[۵] توسط مهندسان آلمانی تهیه و در سال ۱۳۱۲ یا ۱۳۱۱ (در برخی منایع ۱۳۱۷)[۱] خورشیدی به بهره‌برداری رسید. سبک معماری این هتل شباهت زیادی به معماری آرت دکو اروپا دارد. ساخت این هتل سه سال به طول انجامید.

هتل فرشته پاسارگاد

معمار: زاها حدید

یک مجتمع چند منظوره در منطقه الهیه در شمال تهران در دست اجراء قرار دارد. طرح اولیه این پروژه توسط زاها حدید، معمار مشهور معاصر تهیه گردیده و طراحی آن مبتنی بر رعایت کلیه استانداردهای معتبر ملی و بین‌المللی می‌باشد. این در زمینی به مساحت ۴۵۷۴ متر دارای زیربنایی بالغ بر ۱۱۰۰۰۰ متر مربع، با ارتفاع ۲۳۰ متر و در ۵۴ طبقه شامل ۹ طبقه پارکینگ، ۷ طبقه تجاری – اداری و فروشگاه‌های صنایع دستی و سالن‌های کنفرانس، ۳ طبقه تأسیسات، ۴ طبقه مراکز تفریحی و رستوران، ۱ طبقه لابی مجلل و ۳۰ طبقه هتل می‌باشد. این پروژه در سال ۱۳۹۱ شروع به کار نموده و تخمین زده می‌شود در سال ۱۳۹۷ پایان پذیرد.

هتل پارس (ایل‌گلی)

معماران : شرکت مهندسین مشاور گروه4

هتل پارس هتلی پنج ستاره و مجهز در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. نام این هتل از نام گردشگاه ایل‌گلی گرفته شده که در پیرامون آن قرار گرفته‌است.
طی سال‌های ۱۳۷۱–۱۳۷۰ شرکت مهندسین مشاور گروه ۴ طراحی هتل پارس (ایل‌گلی) تبریز را آغاز کرده و عملیات اجرایی آن اوایل سال ۱۳۷۴ در زمینی به مساحت ۳۷۰۰۰ متر مربع و زیر بنای ۲۸۰۰۰ متر مربع شروع شد. پس از یک دوره شش ساله در شهریور ۱۳۸۰ ساختمان آن به پایان رسیده و در ۲۹ اسفند ۱۳۸۰ کار خود را با پذیرش مسافر آغاز کرد. برج اصلی هتل ۱۷ طبقه بوده و دارای رستوران گردان است.

هتل بزرگ داریوش

شرکت : طرح و آفرینش
طراح : شیوا آقابابایی

هتل بزرگ پنج ستاره داریوش با سرمایه گذاری جناب آقای حسین ثابت و الهام از معماری باستانی تخت جمشید در زمینى به وسعت ۱۲۱۳۳۰ متر مربع در شمال شرق جزیره زیباى کیش نزدیك به ساحل شرقی ساخته شده، این هتل یادآور معماری خاص و بی بدیل ایران باستان بوده با فضای مجذوب کننده و غرور آفرین دوران پادشاهی هخامنشی اقامتی خاطره انگیز و به یادماندنی را برای مسافران عزیز رقم خواهد زد. هتل دارای فضاهای گردشی، ورزشی و مدرن بی نظیری ست که چشم هر بیننده ای را مسحور میکند، چشم انداز هتل داریوش به آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس خاطره ای به یادماندنی را در ذهن شما بر جای خواهد گذاشت.

برج العرب

معمار: تام رایت از شرکت اتکینز

برج العرب نام هتلی در دبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده‌است.
فضای خارجی
این هتل به شکل حرف V می‌باشد که یک دکل به آن متصل شده‌است. در فضای بین بالها یا همان V شکل، یک atrium (فضای میان خانه) بوجود آمده که در جلوی آن خمیدگی دارد. در طی روز، کالبد و بدنهٔ سفید یک نور شیری و لطیفی را داخل هتل ایجاد می‌کند در حالیکه شیشه شفاف جلو، مقدار زیادی نور و روشنایی ایجاد می‌کند. در شب، هم بیرون و هم درون ساختمان توسط نورهای متغیر، روشن می‌شود. حدوداً بالای ساختمان یک فرودگاه هلیکوپتر بی‌نظیر توسط یک پایه نصب شده‌است.
فضای داخلی
لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع ۱۸۰ متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالیکه معماری بیرونی هتل یک معماری کاملاً مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی به صورت بسیار لوکس می‌باشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود می‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوییت دارد. کوچک‌ترین سوئیت ۱۶۹ متر مربع و بزرگ‌ترین آن ۷۸۰ متر مربع می‌باشد.

هتل باغ مشیر الممالک

سازنده:میرزافتح الله خان مشیرالممالک

هتل ۴ ستاره باغ مشیر الممالک در حاشیه بافت قدیم و در محدوده شمال غربی شهر تاریخی یزد شکل گرفته است. این باغ اواخر سال ۱۳۷۹ توسط یک شرکت خصوصی (شرکت مشیر یزد) خریداری گردید و با کمک سازمان میراث فرهنگی شهر یزد با ایجاد تغییراتی در ساختمان بنا و کاربری از فضاهای این مجموعه تبدیل به هتل شد. هتل باغ مشیر الممالک به وسعت ۱۳۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین هتل باغ ایرانی با تجهیزات سنتی و در عین حال مجهز به امکانات رفاهی مدرن مورد بهره برداری قرار گرفت. این هتل باغ در یكی از خیابان‌های ورودی شهر قرار گرفته و از طریق خیابان‌های اطراف به راحتی به كلیه نقاط شهر دسترسی دارد. محوطه زیبای باغ، فواره‌ها و نهر آب جاری و معماری اصیل ایرانی، این هتل باغ را به یكی از جاذبه‌های توریستی یزد تبدیل نموده است. این هتل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هتل نارنجستان

طراح:مهندس راحمی نژاد

هتل نارنجستان نور در سال 1377 در زمینی به وسعت 7000 متر مربع افتتاح شد. این هتل در 5 طبقه ساخته شده و دارای 119 باب اتاق می باشد، که در سال 1391 بازسازی شده اند. هتل نارنجستان در فاصله بین شهرهای محمود آباد و نور واقع است و به این دو شهر ساحلی دسترسی آسانی دارد. هتل نارنجستان شمال در نزدیکی دریای خزر قرار دارد. هتل نارنجستان محمود آباد دارای سالن همایش با امکانات پیشرفته می باشد، که آماده برگزاری انواع سمینارها با کیفیت مطلوب است. رستوران گردان، امکانات ورزشی و تفریحی و پرسنل مهمان نواز، از دیگر خدمات هتل چهار ستاره نارنجستان نور می باشد. این هتل عضو گروه هتل های آریا می باشد.

هتل لاله

معماران:شرکت اینترکانتیننتال (InterContinental)

این هتل ۱۳ طبقه‌ای که ۳۸۰ اتاق دارد، در زمینی به مساحت ۱۶ هزار مترمربع قرار گرفته و به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود در مرکز شهر از جمله بهترین هتل‌های پنج ستاره پایتخت است.

هتل فرودگاه امام خمینی

شرکت : طرح و آفرینش
طراح : شیوا آقابابایی
بهره برداری : شرکت اکور فرانسه

شرکت اکور فرانسه از پیشگامان صنعت هتل‌داری در دنیا به عنوان مجری مدیریت و بازاریابی هتل فرودگاهی امام خمینی (ره) می باشد.

هتل عباسی

مهمانسرای عباسی یا هتل شاه عباس یکی از هتل‌های بزرگ ایران و شهر اصفهان است که به دلیل معماری آن، که از معماری دوران صفوی الگو گرفته است، و نیز واقع شدن آن در میان بافت تاریخی اصفهان دارای اهمیت فراوان است.

هتل چمران

هتل بزرگ چمران، مرتفع ترین هتل پایتخت فرهنگی - تاریخی ایران، واقع در منطقه زیبای قصرا لدشت با چشم اندازی بی نظیر از شهر شیراز و باغ های باشکوه اطراف آن،با بهره گیری از دانش و تجربه متخصصین صنعت هتلداری و معماری و با رعایت معیارهای کیفیتی بین ا لمللی، خاطره ای زیبا از اقامت در محیطی آرام و دل انگیز را برای میهمانان رقم می زند.

هتل ترنج (اولین هتل دریایی جزیره کیش)

کارفرما: شرکت یکتا نگین کیش
طراح: مهندس صدوق

شرکت یکتا نگین کیش با هدف ترویج فرهنگ جذب توریست در راستای تولید ملی و استفاده از پتانسیل منطقه ای جزیره زیبای کیش در صدد ساخت مجموعه ای بی نظیر و یکتا در منطقه خلیج فارس بر آمد.

هتل بزرگ شیراز

از ویژگی‌های منحصر بفرد هتل شیراز می‌توان ارائه بهترین سرویس‌ها و مهیا کردن فضای آرام و دلنشین برای میهمانان اشاره کرد. نزدیکی به اماکن تاریخی، زیارتی و تفریحی از مزایای قابل تأمل هتل شیراز می‌باشد. این هتل توسط امین نعیمی طراحی شده‌ است.

هتل استقلال (هیلتون سابق)

هتل پارسیان استقلال با نام پیشین رویال هیلتون تهران، بزرگترین هتل بین‌ا لمللی پنج ستاره ایران در شمال تهران است. هتل استقلال در جنوب اراضی محمودیه شمیران در چهارراه پارک وی تقاطع بزرگراه چمران و خیابان ولی عصر قرار دارد. این هتل توسط حیدر غیایی طراحی شده‌است.

هتل اسپیناس

هتل اسپیناس پالاس SPINAS PALACE HOTEL  به عنوان بزرگترین هتل ایران در دی ماه سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. هتل اسپیناس پلس در منطقه ۲ در محدوده سعادت آباد با چشم اندازی زیبا به شهر تهران می باشد. واژه اسپیناس به معنای اسکان یافتن در منطقه ای خوش آب و هوا و ییلاقی می باشد و قله کوهی در شمال ایران به این نام می باشد، پالاس نیز به معنای قصر می باشد. در طراحی هتل اسپیناس این مهم در نظر گرفته شده است که مطابق با آخرین فناوری های نوین در ارائه خدمات باشد.

تحریریه معماری آرل
گرداورندگان:
غزال مواهبی
فرزانه مردانی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7242.html